5 Zoekmachine Marketing Mythes (Deel 3)

30 november 2010, 12:30

Na het succes van deel één en deel twee hierbij het laatste deel van het drieluik van zoekmachine marketing mythes, voor beginnende online marketeers. In deze post wordt onder meer aandacht besteed aan de relatie tussen advertenties in de zoekmachine en organische resultaten en het gebruik van “nofollow”.

Voor ervaren online marketeers wellicht niets nieuws onder de horizon, maar voor iedereen nuttig om de onwaarheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie waar het internet vol mee staat voor eens en altijd te ontkrachten.

1. “Het doel van zoekmachine optimalisatie is het behalen van de 1e positie in de zoekresultaten voor het belangrijkste keyword.”

Vergeet nooit dat zoekmachine optimalisatie een middel is om beter te scoren is in de zoekmachine, maar dat het grotere doel zich vertaald in andere grootheden als ROI, de winstmarge of het RTV. Een goede organische vindbaarheid kan hier zeker toe bedragen, maar het moet geen doel op zich zijn. Het totale plaatje moet kloppen.

Daarnaast is het niet van belang om voor het belangrijkste keyword gevonden te worden, maar ook voor een groot aantal relevante long tail keywords, die bij elkaar een groot volume vertegenwoordigen. Deze zoekers zijn bovendien meestal al verder in het conversieproces en daardoor interessanter dan de groep die wordt bereikt op basis van 1 belangrijk keyword ten opzichte van keywords bestaande uit 2 of meer woorden.

2. “Maak al je keywords dikgedrukt om beter te scoren in de organische zoekresultaten.”

Hoewel er ongetwijfeld mensen zijn, die nog steeds bij het gebruik van dergelijke tekstopmaak zweren, is het af te raden dit grootschalig toe te passen. Dit komt niet alleen op de zoekmachine, maar ook op de bezoeker spammerig over. Uiteindelijk is het de bedoeling een bepaalde handeling op je website verricht en niet dat ze direct weer wegklikken. Diverse Onderzoeken wijzen bovendien uit dat het verband tussen dikgedrukte keywords en de resultaten in de zoekmachine maar marginaal met elkaar correleren.

3. “Een Google AdWords Campagne heeft een positief effect op mijn organische vindbaarheid.”

Een AdWords campagne zal niet zorgen voor een betere organische vindbaarheid. Andersom kan u door uw pagina’s zoekmachine vriendelijk te maken wél zorgen dat de kwaliteitsscore van de advertenties verbeterd. Dit komt ten goede aan de CPC voor een advertentie. Over het verband tussen een Google AdWords Campagne en de zoekresultaten in Google bestaat geen bewijs (graag hoor ik het tegenovergestelde indien aantoonbaar).

Mensen die denken dat er toch verband bestaat, zijn er bovendien niet eens uit of het een negatief of positief verband met elkaar heeft. Een ding kan hierover wel met zekerheid worden gezegd: Wanneer uw website voor beiden bovenaan staat in de zoekresultaten van de zoekmachine voor een bepaald keyword is de kans een stuk realistischer dat zoekers uw website onthouden. De brand awareness is zodoende een stuk groter. De website wordt immers voor hetzelfde keyword voor zowel gesponsorde koppelingen als organische zoekresultaten vermeld.

4. “Alle externe links het attribuut “nofollow” meegeven bevordert de PageRank.”

Het meegeven van de attribuut “nofollow” heeft bijvoorbeeld tot doel het misbruik van links toevoeging in blogs en forums door bezoekers te voorkomen. Het is niet zo dat hiermee een hogere PageRank wordt bereikt voor de pagina waar de links met het attribuut “nofollow” op staan. Het zorgt er wel voor dat de waarde die een pagina heeft niet meegegeven worden aan de pagina waarnaar wordt verwezen. Het is echter niet zo dat de overige links, zonder het “nofollow” attribuut dan meer waarde krijgen, omdat de andere links het attribuut “nofollow” hebben gekregen. Het gebruik van “nofollow” betekent daardoor dat de linkwaarde voor de “nofollow’ link in feite niet gebruikt wordt. Onderstaand voorbeeld toont aan dat bij het toepassen van “nofollow” aan een link, de overige links niet meer waarde krijgen. Siegfried Jongsma heeft één en ander hierover al uiteengezet in dit artikel. De linkwaarde, die de andere pagina’s ontvangen blijft gelijk, namelijk ieder 20% en totaal dus 80%. De overige 20% gaat zodoende verloren

5. “Het gebruik van de canonical link tag voorkomt dat de zoekrobot de pagina volgt.”

De canonical link tag is een goed middel om aan de zoekmachine te communiceren waar de oorspronkelijke pagina zich bevindt. De pagina zal, indien daar niet op een andere wijze bezwaar is tegen gemaakt, wel door de zoekmachines gescand worden. Voor de links op de pagina geldt dat ze ook gevolgd zullen worden. Overigens is een canonical link tag niet altijd de meest geschikte manier om duplicate content te voorkomen. Hier meer informatie over het gebruik van de canonical link tag.

Meer zoekmachine marketing mythes? Ik hoor het graag. Jullie reacties worden gewaardeerd door alle lezers!

Dit artikel is geschreven door Joeri Gonlag, bij SEO consultant bij Online marketing bureau Expand Online

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!