Over knuppels in hoenderhokken gesproken: lekker bezig daar bij TheFinancialBrand, alle credits daarheen want dit hebben we niet zelf verzonnen. Financiële instellingen en banken laten de afgelopen 5 jaar helemaal niets zien op het gebied van social media (of web 2.0 zo je wilt), het zijn oersaaie bedrijven die toch alleen maar door mensen gezien worden als gebruiksvoorwerp, bankieren an sich is dood- en doodsaai, strategieën voor social en goede ideeën ontbreken en ga zo maar door. Financiële instellingen en banken hebben niets te zoeken op social media. Daarvoor hebben ze bij TheFinancialBrand 11 redenen bedacht:
1) U bent saai
“Most financial institutions have dull, colorless personalities. Consumers view banking like a utility. It’s about as sexy as many of life’s other necessities, like toilet paper or the cable company.”
Auw, dat doet pijn. Mensen zijn niet op zoek naar interactie met banken en financiële instellingen: als dat zo is, waarom zou je dan proberen om via social media met je publiek te ‘engagen’?
2) Bankieren is saai
Stel: als consument heb je tien minuten tijd over: wat ga je dan doen? Ga je naar YouTube, bezoek je PerezHilton of ga je sport kijken op ESPN.com. Óf ga je loeren op een Facebook pagina van een bank, of ga je een podcast luisteren over investeren?
3) Mensen hebben geen tijd voor u
“The most precious commodity on earth isn’t gold, oil or diamonds. It’s time. People’s time and attention have become so severely strained that companies like Google and Amazon measure the world in milliseconds.” Zorg ervoor dat mensen minder tijd hoeven door te brengen met je merk, want dat willen ze. “To consumers, the cacophony of brands competing for their attention blurs into a deafening chorus of white noise.”
4) Internetgebruikers hebben accounts te over
“If the internet-savvy consumer has 10 minutes to give you, they are probably headed directly to your online banking site. Ironically, many financial institutions on Twitter and Facebook have limited online banking systems, ugly websites and don’t offer mobile banking or remote deposits.” De enigen die écht tijd voor je hebben zijn social media consultants en concurrenten.
5) U hebt de verkeerde motieven
De meeste financiele instellingen en banken beginnen met een social media oplossing zonder strategie. De vragen: Waarom moeten wij op Twitter en waarom moeten wij op Facebook (en wat gaan we daar precies doen) worden niet of nauwelijks gesteld. Reality check: “Yes, young consumers are online. Yes, social media is growing because people love it. Yes, free social media tools are available. Yes, other financial institutions have social media projects. But no, none of those are sound reasons to launch a social media project.”
6) U meet de verkeerde nietsbetekenende dingen
“Your YouTube video was viewed over 100,000 times? So what? How many of those folks are actually within your service area? How many opened a new account?” Hear, hear. En verder: “Is it any wonder CEOs and CFOs sit around scratching their heads when marketing teams pitch social media? What about the stuff that really matters? Things like new relationships, loan volume, return-to-member/shareholder, funds-under-management, products-per-household, etc.?”
7) U bent van nature risicomijdend
“Social media requires a culture that embraces failure because you aren’t likely to hit a home run on your first attempt. In some organizations, one failure is all it takes and you can forget about it from then on.”
8) U bent een controlfreak
Misschien is dat het wel het engste van aan de slag zijn met social media: het verlies van de controle. Of sterker: het moedwillig uit handen geven van de controle omdat de klant nu eenmaal het belangrijkste fundament is van je organisatie.
9) U faalt in interne communicatie
Bij veel banken en financiële instellingen zijn YouTube en Facebook geblockt. “How can an organization simultaneously reject- and embrace an idea? Isn’t that hypocrisy akin to saying you oppose nuclear war while you stockpile an arsenal of warheads?” Werknemers wordt niets verteld over de nieuwste Twitter-actie en als ze er al van op de hoogte raken, dacht u dan dat ze na werktijd op de eigen computer (die op het werk is Twitter-blocked) nog even gingen kijken welke briljante actie er nu weer verzonnen is? Zie reden 3.
10) Actief zijn op social media is niet gemakkelijk
Hoewel menig social media goeroe u heeft verteld dat aan de slag gaan met social media zo gemakkelijk is als het openen van een Twitter-account: dat is niet zo. “Finding social media success is extremely hard. It takes care and feeding. It takes a ton of time and energy. And no matter what you want to do on the social web, it takes a ton of writing. We’re talking about both quantity and quality, and most people are pretty sucky writers.”
11) Het is niet gratis
Een gratis lunch bestaat niet. Ook niet in social media. “Many financial institutions seem to think that social media is immune to the fundamentals of marketing — that somehow the basic tenets of promotion do not apply. “As long as it’s awesome, people will find it, right?” No they won’t. “If you build it, they will come…” No they won’t.”
Afsluitend
Hard aangezet en zonder nuance, dit artikel en deze 11 nogo’s voor social media voor banken. Natuurlijk zijn er goede voorbeelden van engagement, ook in de financiële sector. Dit artikel is bedoeld om discussie te creëren en dat lukte op TheFinancialBrand wel aardig. Ik denk dat veel van de punten niet alleen voor financiële instellingen gelden, maar voor veel meer bedrijven. Seth Godin zou zeggen dat je gewoon ‘remarkable’ moet zijn. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan.
Meer van dit? Lees dan zeker ook de comments op het artikel op TheFinancialBrand.