Creëer een effectieve Facebook pagina in een uur tijd

9 november 2010, 06:07

Facebook blijft sterk groeien in Nederland. Al meer dan 3,5 miljoen Nederlanders hebben een account en voorlopig komt er nog geen einde aan de groei. Ondanks de groei worstelen veel bedrijven met de vraag of ze Facebook moeten inzetten als marketingkanaal en zo ja; op welke wijze. In een serie blogposts die de opmaat vormen voor een whitepaper over Facebook Marketing, probeer ik daar antwoord op te geven. Een eerste stap voor succesvolle Facebook Marketing is het creëeren van een officiële fanpagina voor je bedrijf of merk. Dat het niet veel tijd hoeft te kosten om een goede en effectieve pagina op te zetten leg ik in dit artikel uit. Doorloop de volgende stappen en binnen een uur ben je klaar.

#1 Maak een fanpagina aan

Ga als merk altijd voor het aanmaken van een fanpagina i.p.v. een communitypagina. Een fanpagina heeft meerdere voordelen; zo verschijnen de updates van communitypagina’s niet automatisch in de newsfeed van Facebook fans, wat de viraliteit van de pagina’s ernstig beperkt. Tevens worden communitypagina’s niet geïndexeerd door zoekmachines terwijl fanpages wel in de zoekresultaten zullen verschijnen. Een fanpagina aanmaken kan hier of via de link ‘Een pagina maken voor mijn bedrijf’ die links onderaan iedere bestaande Facebook pagina staat. Sommige bedrijven maakten de fout om een persoonlijk profiel als bedrijfsprofiel te gebruiken (Budgetair bijvoorbeeld). Dit is tegen de regels van Facebook, bovendien heb je als bedrijf veel minder mogelijkheden om een dergelijk profiel goed in te zetten om je merk te versterken, zoals hierboven aangegeven. Niet doen dus en een officiële pagina aanmaken.

# 2 Kies een goede naam en vul relevante info in

Bij het aanmaken van de fanpagina kies je een naam voor je pagina. Dubbelcheck hier op spelfouten, want als je eenmaal een naam hebt gekozen is deze niet meer aan te passen zodra je meer dan 100 fans hebt. Tevens is de naam van de pagina van belang voor Facebook SEO (dit onderwerp wordt uitvoerig behandeld in het whitepaper). Voeg vervolgens relevante bedrijfsinformatie en een wervende tekst toe. De tekst die je onder het kopje ‘bedrijfsinfo’ toevoegt verschijnt samen met de profielfoto in de newsfeed. Deze tekst moet dus meteen duidelijk maken waar jouw pagina over gaat. Vergeet ook niet de juiste categorie in te vullen en meerdere mensen beheerder te maken, wel zo handig als iemand ziek is of op vakantie en je wilt de pagina aanpassen.

#3 Gebruik een goede afbeelding

De belangrijkste mogelijkheid om je pagina te customizen is het toevoegen van een afbeelding. Het maximale toegestane formaat is 200 x 600 pixels. Dit formaat (lange rechthoek) biedt je de mogelijkheid om meer dan alleen je bedrijfslogo te uploaden (vaak vierkant of rond). BlackBerry maakt hier wereldwijd goed gebruik van en verandert de foto’s van haar nationale pagina’s regelmatig. Als je wat moeite doet kun je heel creatief zijn met de profielfoto. Je kan de foto zo vaak veranderen als je wilt. Inspelen op acties, feestdagen of andere bijzonderheden is heel goed mogelijk. Maak gebruik van deze mogelijkheden of laat je fans bepalen welke foto er op de pagina komt.

#4 Verhoog je conversiepercentage met een welkomstab

De standaard landingspagina waar bezoekers op landen is het prikbord. Om het conversiepercentage drastisch te verhogen dien je dit te veranderen in een speciale welkomstab waar nieuwe bezoekers op landen. De optie voor het aanpassen van de landingstab vind je als beheerder onder de knop ‘instellingen’ op het prikbord tab. Het doel van deze landingstab is bezoekers te veranderen in fans. Heet de bezoekers op deze pagina hartelijk welkom en geef duidelijk aan waarom bezoekers jouw pagina leuk dienen te vinden (iets subtieler dan Red Bull mag ook, maar het werkt wel). Een hele goede reden is bijvoorbeeld het aanbieden van korting of unieke content. Het is ook mogelijk om bepaalde delen van de pagina enkel toegangelijk te maken voor fans. Hierdoor zijn de bezoekers nog eerder geneigd om fan te worden. Fan only content is eenvoudig te realiseren door het toevoegen van enkele FBML tags of een tool zoals Page Lever.

#5 Installeer Static FBML en enkele andere handige applicaties

Nu je een fanpagina hebt met een goede naam en afbeelding is het tijd je pagina verder te vullen met relevante info. Dit kan vrij eenvoudig met de applicatie Static FBML. FBML staat voor Facebook Markup Language en is het beste te typeren als een vereenvoudigde versie van HTML. De Static FBML applicatie stelt je in staat om heel eenvoudig nieuwe tabs aan te maken. Deze tabs stellen je in staat om de pagina in hoge mate naar je eigen wensen aan te passen. Naast het toevoegen van de Static FBML applicatie zijn de volgende applicaties ook heel handig:

Social RSS of RSS Graffiti: Hiermee synchroniseer je jouw RSS feed met je Facebook pagina. Hierdoor verschijnen nieuwe artikelen van jouw blog of website meteen als nieuwsitem op je wall en dus in de newsfeed van je fans.

Mailchimp: Hiermee kun je heel makkelijk een inschrijving voor een nieuwsbrief op een tab integreren.

Involver: Dit bedrijf biedt meerdere handige apps voor je Facebook pagina waaronder een Twitter, Flickr en YouTube applicatie.

PageLever: Met deze applicatie is het aanmaken van een welkomstab en fan-only content een kwestie van enkele minuten.

Wildfire: Met de Wildfire App kun je heel makkelijk zelf wedstrijden, sweepstakes, quizzen en andere promotieacties ontwerpen en integreren op je Facebook pagina.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van goede applicaties die eenvoudig in gebruik zijn en in de meeste gevallen zelfs gratis. Een Google zoektocht of bijvoorbeeld dit overzicht met de populairste apps kan je nog verder helpen om handige applicaties te vinden.

#6 Upload foto’s, video’s en events

Na het installeren van de applicaties is het tijd om tabs te vullen met video’s (makkelijk te embedden via Static FBML of de YouTube app), foto’s en eventuele evenementen. Vergeet bij de foto’s niet de personen die er op staan te taggen. Dit ziet de getagde persoon meteen weer op zijn wall, waardoor er een grote kans bestaat dat hij of zij jouw pagina bezoekt.

Evenementen kan je aanmaken en aankondigen via de evenementen tab op je pagina. Organiseer je bijvoorbeeld een feest; maak dan een event aan en nodig dan je fans uit zodat ze kunnen RSVP’en. Hierdoor zien vrienden van jouw fans meteen dat hun vrienden naar het evenement gaan. Na het feestje upload je de foto’s en video’s weer op je Facebook pagina en stuur je een update naar je fans.

#7 Claim jouw Facebook URL

Het is mogelijk en zeker aan te raden om je eigen Facebook URL te claimen (facebook.com/bedrijfsnaam). Dit kan pas nadat je 25 fans hebt en kan net zoals de naam van de pagina niet meer veranderd worden na de eerste keuze. Nodig niet meteen al je vrienden uit (dat is de volgende stap) maar vraag al je werknemers of enkele goede vrienden met een persoonlijke boodschap of ze jouw pagina leuk willen vinden. Zodra je 25 fans hebt, surf je naar facebook.com/username en leg je jouw zelf gekozen URL vast. Deze is veel handiger te onthouden voor je potentiële fans.

#8 Invitation Blast

Nu je pagina helemaal klaar is, is het tijd voor de volgende stap: het uitnodigen van jouw vrienden. Laat alle beheerders dat in één keer doen en stuur ook een aankondiging naar je e-mail bestand: Hiermee creëer je een invitation blast. Laat alle beheerders op dezelfde dag al hun vrienden uitnodigen voorzien van een persoonlijke boodschap waarin ze vragen om de pagina te liken. Het grote voordeel van deze blast is dat je meteen je eerste virale effect creëert: vrienden van jouw fans zien meteen dat (hopelijk meerdere) vrienden van ze fan zijn geworden wat zal helpen om hen ook tot fan te ‘bekeren’.

En nu?

Nu je een goede Facebook pagina hebt, ben je klaar om Facebook in zetten als marketingkanaal. Zo zijn er verschillende manieren om meer fans te krijgen, organiseer een wedstrijd of ga adverteren op Facebook. Heb je zelf ook tips voor een goede Facebook pagina? Laat het s.v.p. weten in de comments. Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen van bedrijven die voor het eerst een fanpagina aanmaken.

Peter Minkjan is mede-oprichter van Team5pm waar hij verantwoordelijk is voor productontwikkeling en innovatie. Team5pm helpt uitgevers en merken aan meer succes op YouTube. Dit doet het bureau door (brand) publishers te helpen met hun content-, distributie- en conversiestrategie, de bestaande content te optimaliseren en slim te distribueren, en op basis van data gedreven-inzichten content te ontwikkelen.

Categorie
Tags

36 Reacties

    Ooyen

    Worden officiële pagina’s naar verloop van tijd niet geblokt met de mededeling: Your publishing rights have been blocked due to a violation of the Pages terms of use?

    Of krijg je bij deze officiële pagina’s wel de mogelijkheid je te identificeren dat je echt werkzaam bent bij dat bedrijf waar je een page voor opgezet hebt.

    Aangezien de support er bij FB niet echt is, heb je straks x-aantal leden voor niks hehe 😉


    9 november 2010 at 08:13
    Peter Minkjan

    @Anja Hage: mooie pagina en en de LinkedIn tab had ik nog niet eerder gezien maar ziet er goed uit. Was jij ook in een uur tijd klaar? 🙂

    @Ooyenn: Nee, officiële pagina’s krijgen niet automatisch na die melding. Die krijg je waarschijnlijk doordat iemand heeft aangegeven dat er door jouw pagina inbreuk wordt gemaakt op auteursrecht/merknaam. Dit is ingesteld om te voorkomen dat domeinkapers onrechtmatig merknamen registreren.


    9 november 2010 at 08:37
    Peter Minkjan

    @Marjolein en Web_Effect: dank je wel. Ik heb het even nagezocht en op het Facebook Succes Summit werden er cijfers gepresenteerd van een onderzoek van volgens mij insidefacebook.com waarbij het conversiepercentage met een welkomstab twee keer zo hoog lag dan bij het gebruik van het prikbord als landingspagina. Volgens mij heeft Erno deze cijfers daar ook vandaan. NL cijfers zijn voor zover ik weet niet bekend.


    9 november 2010 at 13:01
    Joost van der Heijden

    Geweldige uitleg voor een goed begin! Ik ga ermee aan de slag en doe mijn best om mijn reactie en uitkomsten te plaatsen.


    9 november 2010 at 13:19
    tjans

    Like like like! Wat een goede uitleg over hoe te starten met Facebook, daar was ik al lang naar op zoek! Kijk uit naar de whitepaper. Thanks for sharing!


    15 november 2010 at 15:09
    Alex Matatula

    Sterke en overzichtelijke uitleg.

    Denk alleen wel dat de meeste mensen er net iets langer dan een uur mee bezig zijn, maar dat terzijde.

    Wat ik zelf ook een leuke app vind is die van Foursquare.

    Ben ook benieuwd naar de whitepaper.

    @Hans van der Mey

    Als ik je een tip zou mogen geven, stel meer vragen, beperk de posts op je prikbord, liever stop met het automatisch doorplaatsen van je tweets, andersom kan wel. Probeer de dialoog op gang te helpen.

    Groet,

    Alex


    18 november 2010 at 09:28
    Peter Minkjan

    @Alex Matatula: de eerste keer dat ik een pagina op heb gezet was ik er ook zeker wel wat langer mee bezig. Maar ik vond ‘Creëer een effectieve Facebook pagina tussen de 1 en 5 uur tijd’ toch iets minder sterk overkomen 😉


    18 november 2010 at 11:25
    Alex Matatula

    @henkjan Eens! Het heeft mij ook getriggerd deze post te lezen.


    18 november 2010 at 11:39
    NewMarCom

    Zijn er al Facebook pagina’s met iDeal kassa’s? Dus social-commerce? Je winkel tussen de klanten.

    Ben heel benieuwd naar voorbeelden.

    Bvd!

    Ik werk met een nieuwe partner die ideal of andere geavanceerdere XML, iframe of embed opties biedt op Facebook pagina’s. Dus bedrijven kunnen met hun producten en diensten tussen hun klanten gaan staan.


    22 november 2010 at 07:08
    Happinezzz Pictures

    Ik heb via jullie link een fanpagina aangemaakt, maar er staat geen ‘vind ik leuk’ knop op de pagina. Hoe krijg ik deze er op?


    13 december 2011 at 16:58
    kirsten

    Ik heb nu voor een aantal bedrijven een facebook pagina aangemaakt en voor 1 ook al een url kunnen registreren ( zonder 25 likes te hebben). Nu probeerde ik ook voor mijn eigen bedrijf een url te registreren en zag ik tot mijn verbazing dat de betreffende url al in gebruik was door een pagina waar helemaal niks op staat en ook maar 1 like heeft.

    Heeft iemand hier ervaring mee en ook enig idee hoe dit kan?


    13 maart 2012 at 10:33
    B van Rooij

    Op dit moment heb ik een goedlopend cafe en een facebook pagina hiervoor aangemaakt. Alles werkt en de statistieken geven me een goed inzicht in mijn clientele.

    Nu wil ik alleen nog verschillende “applicaties toevoegen” naast de applicaties die er al standaard op staan zoals foto’s, evenementen, likes etc.

    Als ik alleen poster wil toevoegen met de titel VIP, en dat als een “aparte app” wil neerzetten, hoe doe ik dit?


    13 augustus 2012 at 17:57
    niels

    Hoe groot is nu eigenlijk het belang van een facebook pagina voor het organische zoekresultaat van je bedrijf?


    26 september 2012 at 07:05
    Silver Donna

    Zes weken geleden mijn bedrijf gestart en een van de eerste acties was FB pagina opzetten voor Silver Donna (Italiaanse zilveren sieraden). Hier heb ik een paar uur werk ingestoken, binnen een paar dagen 250 likes. Elke reactie persoonlijk beantwoord, het werkt! Mijn site http://www.silverdonna.com gaat volgende week live, nu plaats ik al teaser foto’s en aanbiedingen op de Silver Donna FB pagina. Het kost tijd, maar levert absoluut op. De eerste bestellingen zijn via mijn FB pagina al binnen. Met de tips zoals hierboven beschreven ga ik zeker de pagina verder optimaliseren. Mijn tip: beantwoord alle reacties die je op je fanpagina binnenkrijgt. Dit zorgt voor een persoonlijke noot! xx Silver Donna


    28 november 2012 at 06:13
    Damien Eck

    Hoi Carina,

    De categorie die jullie uit hebben gekozen (in dit geval ‘Wholesale & Supply strore) wordt gezien als een ‘plaats’. Dit kun je niet veranderen. Je bent een pagina op Facebook én een plaats in de ‘echte wereld’.

    Groetjes,

    Damien


    12 juli 2013 at 08:18
    Slijterij ’t Witte Schuurtje

    Ik heb voor mijn bedrijf een facebook pagina gemaakt, maar ik kan op mijn persoonlijke pagina niet aangeven dat ik werk bij slijterij ’t witte schuurtje. er staat alleen nog een oude facebookpagina tussen die niet in mijn beheer is. (winkel overgenomen)

    daarnaast is mijn pagina denk ik geen officiele pagina, daar ik deze niet kan kiezen in de lijst officiele pagina’s. wie kan mij hier mee helpen? voor diegene die gaan zoeken, het is de pagina met het logo van een schuurtje, niet de pagina met de man in rode bodywarmer.


    25 juli 2013 at 09:01
    DannyOosterveer

    Ik heb helaas niet direct de oplossing voor je, maar het klopt dat die automatisch aangevulde lijsten een drama zijn in Facebook. Het mentionen van bv. andere merken lukt me daarom vaak niet.


    25 juli 2013 at 11:56
    Rafue Shatida

    Welkom bij Investment Financial Services, bieden wij lening aan klanten die in ernstige behoefte aan financiële hulp die u nodig hebt om geld te lenen om te investeren, en rekeningen betalen, we willen dat je weet dat we alle soorten leningen met rente onder de 3%, dus wij bieden leningen in euro, pond. en dollars .. De leningen zijn goed verzekerd voor maximale veiligheid. Is onze prioriteit, Neem contact met ons op via e-mail: investimentcompanyindia@gmail.com of bel +91-95-8278-5746.

    Lening aanvraagformulieren

    1) Volledige naam:

    2) Land:

    3) Adres:

    4) luidt:

    5) Geslacht:

    6) staat:

    7) Beroep ::

    8) Telefoonnummer:

    9), terwijl op de werkplek.

    10) maandelijks inkomen.

    11) Lening Bedrag dat nodig is:.

    12) Lening Duur

    Wachten voor uw antwoord met details van het programma. Gelieve niet te bellen +91-95-8278-5746, gerust voor meer informatie.

    Teken:

    beheer


    7 juli 2014 at 13:30
    Patrick

    Hoe maak je een Facebook pagina aan voor een bedrijf die vanuit het buitenland opereert maar op de nederlandse markt actief is ? Dus puur op Nederland gericht nu en met de nederlandse regelgeving van Facebook.


    9 april 2015 at 10:40
    Ludovica

    Een bedrijfspagina aanmaken zonder een persoonlijk account kan niet begrijp ik?

    Vul je dan bij het persoonlijke account je naam in en niet de bedrijfsnaam? En bij profielfoto dus toch een foto van de beheerder of maker? Dan een fan pagina maken, kies je dan voor het linker of het rechtsterm dat je te zien krijgt? Dat is mij niet gehele duidelijk.


    28 april 2019 at 10:37
    Ludovica

    Een bedrijfspagina aanmaken zonder een persoonlijk account kan niet begrijp ik?

    Vul je dan bij het persoonlijke account je naam in en niet de bedrijfsnaam? En bij profielfoto dus toch een foto van de beheerder of maker? Dan een fan pagina maken, kies je dan voor het linker of het rechter-scherm dat je te zien krijgt? Dat is mij niet gehele duidelijk.


    28 april 2019 at 10:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief