ADV: Philips Wake-up Light helpt inwoners Noordpoolgebied de winter door

27 oktober 2010, 05:13

Wordt dit het nieuwe succes van Philips en de Wake-up Light? Al eerder had het van oorsprong Nederlands bedrijf groot succes met de campagne ‘Philips versus the sun’. Waarin de Philips Wake-up Light het moest opnemen tegen de zon. Wie het eerst de haan laat kraaien, die wint (kijken!).

De volgende campagne heet “Wake up the Town” en draait om één van de meest noordelijke bewoonbare plekken ter wereld, de stad Longyearbyen, waar in de winter maanden lang geen zon is. Philips heeft de Wake-up Light aan de bewoners uitgedeeld voor een experiment. Via www.philips.com/wakeup kom je meer te weten over ‘Wake up the Town’ en volg je online de ervaringen van de stad Longyearbyen en haar inwoners.

Vanaf oktober zal Philips de inwoners van het Noorse Longyearbyen helpen om fitter wakker te worden, door ze gedurende de duur van het experiment met een Philips Wake-up Light te laten ontwaken. Dit om aan te tonen dat wat in permanente duisternis werkt, overal kan werken. Nu in Longyearbyen (Noorwegen) de zon voor het laatst ondergaat tot de lente, neemt het aantal toeristen af en kunnen de stadsbewoners genieten van de magie van sterrenhemels, het spectaculaire noorderlicht en de ritten in de sneeuwmobiel. Echter 44% van de inwoners ziet op tegen de naderende winter, omwille van het gebrek aan zon.


De winter in het Arctisch gebied is een speciale tijd van het jaar, maar fris en monter wakker worden op een normaal tijdstip is er een ware uitdaging. De overgrote meerderheid van de inwoners (72%) van Longyearbyen geeft toe dat ze in deze periode maar moeilijk uit bed kunnen komen. Anderzijds verwacht maar liefst 94% dat de Wake-up Light een oplossing kan bieden, dankzij het licht dat geleidelijk aan verspreid wordt en een zonsopgang in de slaapkamer nabootst. Op die manier wordt het lichaam langzaam voorbereid op het ontwaken.

Tijdens de wintermaanden ligt het energieniveau bij de mens lager: 65% van de respondenten voelt zich minder energiek en 48% bevestigt dat ze minder actief zijn. 59% van de inwoners blijft meer binnen dan in de warme, heldere zomermaanden; 83% van de inwoners bevestigt dat ze zich dan energieker voelen.

De duisternis, stilte en pracht van het Noordpoolgebied in de winter verleent de stad een unieke sfeer en ambiance. 54% van alle respondenten en 86% van de 16- tot 25-jarigen vindt dat hun humeur in de winter verandert. Het is echter het gebrek aan zonlicht dat het voor de bewoners nog moeilijker maakt om ‘s ochtends op te staan.

Online het experiment volgen

De bevindingen van 200 bewoners van de nederzetting in Spitsbergen worden gebruikt als onderzoeksgegevens en worden ook vastgelegd in een documentaire over het donkere leven in het stadje. Alles rondom het experiment is binnen de Facebook omgeving en de website te volgen. Op de website, waar zelfs de muis voorzien is van een warme handschoen, is informatie over het stadje te vinden, profielen van de bewoners die de lamp gebruiken en natuurlijk over de lampen zelf. Het bijzondere is dat gedurende de test via datacapture vrijwel dagelijks op de site te zien is hoe de bewoners met de lampen zich voelen als ze opstaan. Op de site zijn verder allerlei video’s te vinden, niet alleen van bewoners, maar ook met lichttherapie expert en Senior Application Scientist Dan Adams van Philips.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!