Paperjammed 2010 (#2): “Don’t tell us what you think, tell us what you know”

21 oktober 2010, 10:06

De opkomst van social media is niet te stoppen en dat is ook tot een groot aantal studenten doorgedrongen die hier hun afstudeeropdracht van hebben gemaakt. Speciaal voor hen werd de tweede editie van #paperjammed georganiseerd. Johan Voets (@johanvoets) initieerde en presenteerde gisteren in De Balie een Q&A met vier social guru’s tegenover ruim 50 studenten met brandende vragen. Een dynamisch panel van Roeland Stekeleburg (NOS online), Ernst Jan Pfauth (NRC Internet), Sanne Walvisch (Layar) en Erik Rigters (Ebook.nl) was het erover eens dat met passie voor het vak elk bedrijf zich op social networks kan profileren. Bekende voorbeelden waren @slagerijdemolen en Het Meisje van de Slijterij. Het moet interessant, relevant of ludiek zijn wil het mensen aanspreken.

Roeland Stekelenburg: 95% komt naar de NOS omdat het een betrouwbaar merk is

Roeland Stekelenburg gaf toe dat de NOS doelgroep erg conservatief is en vasthoudt aan traditionele elementen. “95% komt naar de NOS omdat het een betrouwbaar merk is, men verwacht daar kwalitatief goed nieuws.” Toch liet Stekelenburg weten dat de NOS website gepersonaliseerde content gaat aanbieden. De site ondergaat een make-over en zal bijvoorbeeld eredivisie materiaal aan de hand van je favoriete voetbalclub kunnen afstemmen.

Ernst Jan Pfauth: Ik wil bij NRC duidelijk maken dat we experts in huis hebben

Ook Ernst Jan Pfauth laat weten bezig te zijn met een nieuwe invalshoek voor de NRC site. Op http://beta.nrc.nl mogen we de ontwikkelingen alvast volgen. “Ik wil bij NRC duidelijker gaan maken dat we experts in huis hebben, we gaan personen naar voren schuiven om te laten zien dat we expertise in huis hebben”. Maar de krant ziet hij niet verdwijnen, zolang het telegram nog bestaat gaat de krant ook nergens heen. Volgens Walvisch ligt het voor tijdschriften lastiger, die kunnen minder op actualiteiten inspelen. Zij ziet aan de hand van Social Media een verdeling van content, bepaalde informatie is geschikter voor de website geworden dan voor het tijdschrift.

Foto’s door Joran Maaswinkel (@jeeem)

Door tweets naar Facebook door te sluizen doe je het medium tekort

Na de pauze kwam de discussie wat meer los. Duidelijk was dat een groot deel van het publiek antwoorden zocht over social media in B2C. “Welke valkuilen zijn er bij het opzetten van een social strategy?”, luide een vraag. Walvisch gaf aan dat bedrijven zich niet realiseren dat het netwerken van mensen zijn, die wil je op een menselijke manier benaderen. Initieer interactie en vermijd censuur! Je kan op Facebook wel je tweets importeren maar dan doe je het medium tekort, het biedt tal van mogelijkheden voor interactiviteit. Stekelenburg: “Bedrijven zenden alleen maar, maar er komt ook wat terug, wat doe je daar mee? Daar moet je iets mee doen!” voegt Stekelenburg toe. Onbeantwoorde vragen leiden tot negatieve merkwaarde.

Slim met Social Media

Volgens Pfauth kan je als bedrijf ook slimmer met social media omgaan. Als voorbeeld gaf hij het grote aantal mails dat op de redactie uitlekt. “Als je toch zeker weet dat de mail uitlekt, post ‘m dan op je blog”. Uit ervaring liet hij weten dat de discussie dan plaatsvind op je blog en je er dan nog enigszins controle over hebt.

Erik Rigters: Het aantal dinosaurussen vertraagt de ontwikkelingen

In het boekenvak zag Erik Rigters momenteel nog weinig ruimte voor innovatie. Veel bedrijven zien tal van mogelijkheden voor ebooks, een spotify voor boeken, of zelfs het aanpassen van naam van de hoofdpersoon. Maar Rigters laat weten dat de huidige generatie van uitgevers nog niet open staan voor een Social wind door de boekenplank. “Het aantal dinosaurussen vertraagt de ontwikkelingen”, Zolang de uitgevers niet op deze initiatieven inhaken, komen ze niet van de grond.

Benieuwd wat verder ter tafel kwam? Bekijk de avond terug op www.ustream.tv/recorded/10314431. Paperjammed is een initiatief van OKGO waar afstudeerstudenten met elkaar en met professionals in discussie gaan over onderzoeksvragen. Kijk op www.paperjammed.ning.nl of volg @paperjammed voor meer informatie.

Foto’s: http://www.flickr.com/photos/dailym/sets/72157625084697251/

Dit bericht is geschreven door: Ralph van der Pauw, SEO assistent @ Traffic4u. Volg hem op Twitter: @vanderpauw

Foto’s door Joran Maaswinkel (@jeeem)

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!