De toekomst van het internet (3): Het www is dood, lang leve het internet van de applicaties

20 oktober 2010, 09:00

Op 22 september organiseerde IQNOMY Liquid Internet, tijdens PICNIC 2010, de Rondetafelsessie ‘The Next Wave: Liquid Internet’. Dé experts op het gebied van internet in Nederland verzamelden zich om met elkaar te discussiëren over de toekomst van het internet. Eerder deed ik al verslag van de eerste en tweede stelling die behandeld zijn tijdens deze sessie. Vandaag is het tijd voor de derde.

De komende weken zal ik in volgende blogpostings steeds een nieuwe stelling bespreken, ondersteund door videobeelden van de sessie. In deze post een verslag van de discussie omtrent de derde stelling:

“Het wereldwijde web is dood: lang leven het internet van de applicaties”

Het einde van openheid

Het internet heeft de wereld veranderd. Doordat kennis en informatie toegankelijker is dan ooit tevoren, zijn individuen steeds minder afhankelijk geworden van overheden, organisaties en bedrijven. Google heeft de wereld transparant gemaakt. Maar blijft dat wel zo? Of komt er een eind aan de openheid van de traditionele website die ons zoveel heeft gebracht?

Tast Google in het duister?

De ontwikkelingen op het gebied van online applicaties kunnen er wel eens voor gaan zorgen dat dit scenario uitkomt. Want doordat we steeds vaker applicaties gebruiken als toegangspoort tot het internet, wordt het internet in de vorm van traditionele webpagina’s steeds minder gebruikt.

Applicaties zijn softwaretoepassingen die op een desktop, laptop of mobiel apparaat geïnstalleerd kunnen worden en die op basis van een persoonlijk account toegang geven tot een specifieke discipline van het internet.

Deze ontwikkeling heeft consequenties. Want hoe meer applicaties we gaan gebruiken, hoe meer het internet zich zal sluiten. Zoekmachines zoals Google kunnen deze informatie namelijk niet vinden, omdat de interactie binnen applicaties niet plaatsvindt op de traditionele webpagina’s die Google indexeert.

Drempels

Ondanks dat de applicaties door de hoge mate van persoonlijkheid en relevantie steeds populairder worden, zijn er een aantal drempels die de dominantie van deze relatief nieuwe tak tegenhouden. Zo blijven de kosten voor het ontwikkelen van een applicatie erg hoog. Tevens blijkt dat gebruikers niet zonder meer willen betalen voor applicaties op elk platform. Zij hebben enkel geld over voor een applicatie wanneer ze het gevoel krijgen dat het echt iets van henzelf is geworden. Hierdoor ligt de aanschafdrempel via bijvoorbeeld een browser veel hoger dan via de mobiele telefoon; in het laatste geval kan de applicatie immers overal mee naartoe genomen worden, waardoor de beleving veel persoonlijker is.

Een nieuwe online ervaring

De komst van de applicaties lijkt richting te geven aan een verandering waarbij we het internet op een hele andere manier gaan beleven. De traditionele website, zoals we die de afgelopen decennia hebben leren kennen, zal ongetwijfeld gaan verdwijnen. In plaats dat we ons via de adresbalk en de browserknoppen over het internet begeven, zullen we terecht komen in een veel complexer speelveld van allerlei applicaties en feeds die met elkaar in verbinding staan.

De applicaties zullen de website dus niet helemaal gaan verdrijven, maar ze zullen er wel degelijk voor zorgen dat de invulling van een website drastisch zal veranderen. Webpagina’s zullen nog enkel de digitale locatie vormen waarbinnen applicaties aan elkaar worden verbonden.

Niet te managen

Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Want hoe gaan we de inhoud van een webpagina managen als deze enkel als parkeerplaats dient voor externe applicaties? Want in die vorm bevatten webpagina op zich zelf helemaal geen informatie meer. Alle informatie stroomt namelijk direct via de applicaties die binnen een webpagina zijn verzameld.

De Content Management Systemen (CMS) waarmee we nu de inhoud op webpagina’s beheren zullen dus niet langer meer geschikt zijn. In plaats daarvan zullen er sectorspecifieke beheersystemen moeten komen die websitebeheerders in staat stellen om data via verschillende platformen en applicaties te verspreiden. Dit zullen zogenaamde dashboards worden die in staat zijn om rauwe data te kunnen vertalen naar de specifieke standaarden van verschillende applicaties.

Een semantische teleurstelling

Als dit de toekomst van het internet is, dan blijft er één prangende vraag over: wat is er met het semantische web gebeurd? Was dat niet het alom geaccepteerde toekomstvisioen waar we op af stevenden?

Nee, blijkbaar dus niet. Het semantische web wordt zelfs benoemd tot de grootste teleurstelling van de afgelopen tien jaar. En de hoop voor revolutionaire ontwikkelingen in de komende tien jaar op dit gebied is daarmee meteen vervlogen. We hebben er allemaal met smart op zitten wachten, maar helaas is er van onze verwachtingen nog niks uitgekomen.

Het semantische web is overschat. Met name de snelheid waarmee het zich ontwikkelt. Want in plaats van de revolutie de we hebben voorspeld, moeten we nu concluderen dat het semantische web eerder een taaie evolutie is.

De kern van het semantische internet is dat het web meer waarde kan toevoegen aan individuele content en informatie. Het semantische web zou de betekenis achter content moeten kunnen achterhalen. Hierdoor zou het internet beter in staat worden gesteld te bepalen wat op welk moment relevant is voor een gebruiker. Blijkbaar kost het veel meer tijd dan we hadden gedacht voordat we hier echt concreet mee om kunnen gaan. Sterker nog: de ‘oplossing’ is nog lang niet in zicht. Er zijn we wat kleine, lokale initiatieven, maar universele toepassingen die op grote schaal kunnen worden ingezet ontbreken.

Het is wat het is

En dat is meteen het grote probleem. Er zouden namelijk internationale standaarden moeten komen. Maar deze laten worden door allerlei tegenstrijdige belangen veel te lang op zich wachten.

En misschien is dat maar goed ook. Want met de verwachtingen rondom het semantische web zijn we wellicht doorgeslagen in de wens om meer betekenis aan informatie toe te voegen. Online content bagatelliseren en interpreteren is misschien wel gevaarlijk dan we denken. Soms is iets gewoon wat het is. En dat is ook mooi..

De deelnemers aan de Rondetafelsessie

Marco Derksen | @Marketingfacts oprichter Marketingfacts en voorzitter van de sessie.

Erwin Blom | @erwblo: mede-oprichter van The Crowds en onder meer jurylid van de Spin Awards.

Geert-Jan Smits | @rappesmits: oprichter van internetadviesbureau Jungle Minds.

René Jansen | @renejansen: gepassioneerd verteller en eigenaar managing partner van Winkwaves.

Yme Bosma | @yme: manager Business Development & Partnerships bij Hyves.

Yuri van Geest | @vangeest: hoofd van Emerging Technologies / Singularity bij THNK.

Erwin Sigterman | @zzziggyman: trendwatcher en blogger op Frankwatching.

Iskander Smit | @iskandr: strategy director bij Info.nl.

Ruben Timmerman | @rubzie: oprichter en eigenaar van Eduhub.

Rob Boeyink | @robboeyink: oprichter en eigenaar van IQNOMY, AskNow Solutions en gezondheidscommunity.nl.

De macht van de databezitters

In mijn volgende blogposting ga ik in op de stelling die te maken heeft met de macht van het bezit van data. Bedrijven investeren al zolang als ze bestaan in het verkrijgen van persoonsspecifieke data. Doordat er steeds meer van deze data op internet beschikbaar komt, lijkt het erop dat de partijen die hier het meeste toegang toe hebben uiteindelijk zullen overwinnen. De overige partijen zullen worden weggevaagd.

Wat denken jullie?

Michiel Gerbranda
Oprichter / Eigenaar bij OOGT Communicatie

Brandbuilder: hoping to change the world by creating inspiring brands. Founder/Owner of OOGT.nl and in Pizza-rehab.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hielko

    @Michiel ik ben het er helaas helemaal mee eens. De App heeft absoluut de toekomst, het biedt je de mogelijkheid om de alleen de gewenste content gepresenteerd te krijgen in een mooie en gebruikers vriendelijke layout. Zeker nu de schermen kleiner worden (mobiel, tablet) ipv groter zit hier de potentie.

    Reduceren van de site tot gebruikersgedreven context.

    In mijn ogen heeft Apple er ook een businessmodel aan weten te koppelen, via de apps kun je weer geld verdienen (verkoop van een app) aan het “gratis” internet.

    Dit heeft absoluut de toekomst.


    20 oktober 2010 om 10:57
    Ralph Kooi

    Ik ben het ook eens met Hielko. De app is zeker iets wat totaal uit het niets kwam. Apple heeft dit goed bedacht en in zeer korte tijd goed gerealiseerd. Zoals met elke fase zullen er altijd mensen zijn die openheid willen creeren. Where there is Jing there is Jang.

    Ook is Apple nog zo machtig, op een gegeven moment zullen mensen terug duwen. (whatever this may be)

    Apps maken mijn leven makkelijker, je kan het zien als een ver geupgrade RSS. De informatie komt naar jou toe wanneer jij het icoontje aantikt.

    Ik gebruik dagelijks het internet en ik denk dat dit nog wel een tijd zal blijven. Mensen werken nog altijd op kantoor ipv thuis of via de mobiel en ipad. Je werk kan je (nog) niet doen via apps. Vooral mobiel (incl. ipad) zal vooral van de Apps gebruik maken en de grote trekker zijn in deze kanteling.


    20 oktober 2010 om 22:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!