Gap voelt de kracht van social door nieuwe logo: Het doet pijn
“What string of brainless monkeys considered, much less let this logo go to market? L&P deserve to go out of business on the strength of this logo alone. And how did a soulless shell of a company like Gap not test a logo when all they have to justify their markup is the logo!!!!! this is an embarrassment to professional marketers everywhere.” Schitterend, soms zijn reacties op blogs gewoon leuker dan het hele verhaal erboven. De ‘brainless monkeys’ uit de quote hierboven zijn de marketeers bij de Amerikaanse kledinggigant Gap, L&P is het bureau dat een nieuwe logo verzon voor dit bedrijf. Dat logo is zó lelijk en niet passend bij het bedrijf, dat fans van Gap kennelijk op hun achterste benen gingen staan op Facebook en Twitter. Advertising Age pakte het op in twee artikelen: ‘Gap Speaks Out: Yes, the Logo Is Real’ en ‘Gap to Scrap New Logo, Return to Old Design’.
Marka Hansen, GAP-president voor Noord Amerika schreef over de introductie van het nieuwe logo een blog op Huffington Post. Daarin schrijft Hansen:
We chose this design as it’s more contemporary and current. It honors our heritage through the blue box while still taking it forward. Now, given the passionate outpouring from customers that followed, we’ve decided to engage in the dialogue, take their feedback on board and work together as we move ahead and evolve to the next phase of Gap.
From this online dialogue, it’s clear that Gap still has a close connection to our customers, so tapping into this energy is right. We’ve posted a message on the Gap Facebook Page that says we plan to ask people to share their designs with us as well. We welcome the participation we’ve seen so far.
We’ll explain specifics on how everyone can share designs in a few days. Thank you to everyone who has already shared feedback. I’m excited about continuing the conversation and believe passionately in where we’re taking our brand.
Op Facebook ontstond massaal protest tegen het nieuwe logo. En GAP ging dus ‘door de knieën’ (zie ook dit persbericht). Op Facebook schrijft het merk:
“Ok. We’ve heard loud and clear that you don’t like the new logo. We’ve learned a lot from the feedback. We only want what’s best for the brand and our customers. So instead of crowd sourcing, we’re bringing back the Blue Box tonight.”
In het persbericht:
“At Gap brand, our customers have always come first. We’ve been listening to and watching all of the comments this past week. We heard them say over and over again they are passionate about our blue box logo, and they want it back. So we’ve made the decision to do just that – we will bring it back across all channels.”
Er gaat niet gecrowdsourced worden. Het bureau kan de laan uit. De fans van GAP wilden ‘hun’ logo terug en dat hebben ze nu gekregen. Het nieuwe design dat zo futureproof is, kan de prullenbak in. Boeiend om te zien, dat Gap pas luistert naar fans als de schade al geleden is. Als je dan ook nog in het persbericht waarin je zegt dat je het mis had stelt dat klanten altijd op de eerste plaats komen, dan heb je óf wat geleerd of juist niet….
Gap-logo DIY
Onderstaand fimpje laat zien hoe je in ongeveer anderhalve minuut had kúnnen komen tot het nieuwe Gap-logo. Best wel gaaf gemaakt en natuurlijk wel ver van de realiteit. Maar toch.
Briljante actie van GAP. Bedenk het meest lelijke logo en laat vervolgens aan je volgers / fans zien hoeveel je om ze geeft door toe te geven dat het oude logo beter was.
Zelfs hier hebben we het er over.
Heeft ze dit geld gekost of opgeleverd?
Tja, het is maar hoe je er naar kijk. Zo kun je van een fail een hoax maken 😉
Volgens mij heeft Gap geen schade geleden. Dit was een handige marketing stunt van Gap Inc. om veel aandacht voor zijn merk te genereren. Missie volbracht!
Matthijs, Laird and Partners zijn een gerenommeerd bureau. Kijk naar hun werk en je kan je toch bijna niet voorstellen dat ze zo’n misser maken. Er is in ieder geval een gap tussen hoe de klanten het merk zien en hoe het merk zichzelf ziet.
Waarschijnlijk had Gap Inc. zelf niet zoveel commotie verwacht maar met al deze aandacht krijgt Gap precies wat zij willen, extra aandacht voor haar nieuwe product lijn.
Deze zomer is Gap inc. voor het eerst begonnen met internationale verzending naar meer dan 55 landen. Voor het einde van dit jaar hoopt de retailer zelfs 65 landen te bereiken en ketens in China en Italië openen. Gap Inc. wil zijn inkomsten balans doen verschuiven van traditionele handel naar meer online en internationale handel. Het doel is om globaal online te groeien. Zal dit allemaal toeval zijn?
Van de top 100 meest waardevolle merken staat Gap op de 84ste plek en kan wel wat incasseren. Apple heeft ook al bewezen bij het struikelen over zijn antenna ‘Death Grip’ dat zijn trouwe volgelingen dit vergeven.
@Mgvandenbroek,
Zeker weten doe ik het niet, maar ik zet hele grote vraagtekens bij het feit dat zo’n logo allerlei stations gepasseerd is zonder dat er al te veel alarmbellen gingen rinkelen.
Als er in de komende dagen diverse mensen en bureaus bij GAP de laan uit worden gestuurd, tja dan….
@ Stefan: Die ‘gap’ is er zeker en ook gerenommeerde bureaus maken fouten. Als dit allemaal volgens vooropgezette plannen zou zijn, wordt het publiek tot twee keer toe niet serieus genomen. Denk dat er dan puien gaan sneuvelen, das niet eens ondenkbaar.
@ Michael: Ja, het is bizar. Wat een onding. Vriendin van me zei dat het leek op het logo van een consultantsclub, heeft ook zeker veel weg van het nieuwe logo van pwc. Even goed in de gaten houden inderdaad wat er de komende weken gebeurt….
Som mor til to drenge, ville jeg elske at få dem i fe kostumer;0) kan godt være at jeg af hensyn til deres fremtidige sjælefred bør satse på almindelig fa3tfieloioRm0;
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!