Apple iPod touch review

7 oktober 2010, 07:44

In deze iPod Touch review bekijken wij de iPod Touch, die wederom een vernieuwing heeft ondergaan. Een aantal nieuwigheden zijn geleend van de broertjes iPhone 4 en iPad, maar heeft de iPod Touch nog genoeg te bieden?

Apple heeft met de iPad een ware revolutie ontketent in de tablet markt. Maar ondertussen is er onlangs weer een nieuwe versie van de iPod Touch uitgekomen. Deze gadget van Apple is veel kleiner dan de iPad en ontbeert de belfuncties van de iPhone. Hoe zit het met het bestaansrecht van een dergelijk apparaat, en hoe welkom is de iPod Touch nog? Wij werpen onze blik op de iPod Touch op zoek naar antwoorden op deze vragen.

In de doos

Apple iPod Touch

Headset

USB Synchronisatie / Oplaad kabel

Vingervlug aan de slag boekje

Specificaties

Afmetingen: 110 x 58,9 x 7,2 mm (H x B x D)

Gewicht: 103 g

Capaciteit: 32 GB (28,0 GB beschikbaar)

Display: 3,5 inch Multi-touch met 960 x 640 pixels

Connectiviteit: Wifi B/G/N; Bluetooth 2.1 + EDR

Audio: AAC, Protected AAC, HE-AAC, MP3, MP3 VBR, Audible, Apple Lossless, AIFF en WAV

Sensoren: Gyroscoop met 3 assen; versnellingsmeter; sensor voor omgevingslicht

Camera: HD video 720p tot 30 fps; foto’s 960 x 720 pixels.

Batterij: lithium-ion, 80% in circa 2 uur – 100% in circa 4 uur.

Muziektijd: tot 40 uur

Videotijd: tot 7 uur

Retina-display

Het display van de iPod is dé eigenschap waarmee de iPod zich direct onderscheidt van de concurrentie. Met 960×640 pixels bevat deze iPod vier keer zoveel pixels vergeleken met vorige iPod Touch. Wellicht heb je al eens gehoord van het Retina display dat zo scherp is, dat onze ogen het eigenlijk niet eens kunnen waarnemen. De technische termen vallen al snel over je heen: 960×640 pixels op een schermafmeting van 3,5 inch is gelijk aan een ppi of pixel dichtheid van 326. Deze waarde zo hoog dat onze ogen een hogere pixel dichtheid niet eens zouden kunnen waarnemen.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar dit is het moment dat je je als kritische consument afvraagt of de marketingboys bij Apple niet weer goed hun best gedaan hebben. Goed, hoe is het Retinadisplay dan in de praktijk? We schreven er al over bij onze review van de iPhone 4: het scherm is werkelijk schitterend, en laat schermen van oudere gadgets (zoals de oudere iPod Touch) verbleken. Webpagina’s zijn scherper dan ooit, en zijn zelfs uitgezoomd goed leesbaar (als je ogen het aankunnen).

FOTO1

HD-Video

Wat direct opvalt bij het maken van video is dat het totaal ontbreekt aan enige instellingen. De videofunctie van de iPod Touch is dan ook vooral bedoeld om snel video’s te schieten. De camera van de iPod Touch is voor het eerst in staat om HD-video op te nemen, en de kwaliteit van de video’s is dan ook prima in orde. De video ziet er prachtig uit op het scherm, en je kunt de video vrij eenvoudig inkorten. Daarna kun je met direct de video verzenden per email of uploaden naar YouTube.

FOTO2

Game Center

Dankzij de nieuwe A4-processor is de iPod Touch in staat om vrij krachtige spellen te draaien. Nieuw op de iPod Touch is het Game Center, deze staat standaard geïnstalleerd. Het Game Center is een plek waar je de prestaties van je game activiteiten bij kunt houden en kunt vergelijken met je vrienden. Op het hoofdscherm staat een overzicht van je vrienden, je games en je achievements. Het Game Center bevat zelf geen games, maar je kunt wel zoeken naar Game Center-games. Als je deze spellen speelt zul je de resultaten en achievements terugvinden in het Game Center, waar je per game jouw plaats op de ranglijst, alsmede de achievements en recente spelers kunt bekijken. Ook kun je via het Game Center spelen tegen je vrienden of zomaar tegen iemand die je (nog) niet kent.

FaceTime

Met FaceTime is het mogelijk om met bezitters van een andere iPod Touch 4th generation een videogesprek te voeren. Daarnaast kunnen bezitters van de iPhone 4 met een videogesprekje verblijd worden. In deze review hebben we even getest hoe FaceTime op de iPod werkt in combinatie met de iPhone 4. Om FaceTime op de iPod daadwerkelijk te kunnen gebruiken moet je eerst even een aantal stappen doorlopen. FaceTime is standaard geïnstalleerd op je telefoon.

FOTO3

Wel heb je een Apple ID nodig, welke je gratis aan kunt maken op de site van Apple. Omdat de iPod niet beschikt over een telefoonnummer word je gebeld met een email adres. Standaard staat hiervoor het email adres ingesteld dat gekoppeld is aan je Apple ID. Als je echter een ander email adres wilt gebruiken kun je dat invullen. Verifieer in dit geval jouw email adres door op de koppeling te klikken uit het email bericht en in te loggen met je Apple ID.

FOTO4

Je kunt tevens meerdere email adressen toevoegen, zodat je op meerdere email adressen beschikbaar bent voor videogesprekken. Ga in dit geval naar instellingen en klik op instellingen van FaceTime. Hier kun je ook aangeven of je FaceTime (tijdelijk) wilt uitschakelen.

FaceTime op de iPod is nu klaar voor gebruik, andere iPod Touch 4 of iPhone 4 bezitters kunnen jou vinden door te zoeken naar het email adres wat je opgegeven hebt. Het daadwerkelijke videogesprek verloopt soepel en vlot. Zodra het FaceTime verzoek binnenkomt hoef je slechts “Accepteer” te selecteren, en het videogesprek begint vrijwel direct. Het gezicht van je gesprekspartner is duidelijk te zien en de beeldcommunicatie verloopt zonder schokken, zoals verwacht mag worden aangezien beide apparaten zich op een WiFi netwerk bevinden. Tot zover is FaceTime niet veel anders dan een mobiele variant van de situatie waarin jij en je gesprekspartner beide achter een laptop zitten die uitgerust is met een webcam (zoals de meeste laptops tegenwoordig).

Een leuke toevoeging van FaceTime is dat je met een druk op het beeldscherm jouw gesprekspartner kunt laten zien wat jij ziet. De iPod switcht hierbij naar de ‘gewone’ camera, en de beelden worden direct op het scherm van je gesprekspartner getoond. Een tegenvaller is de kwaliteit van deze beelden, de ‘front face’ camera geeft beduidend mooiere beelden.

FOTO5

Look and Feel

Het design is zoals we gewend zijn van Apple keurig in orde, je mag zeker gezien worden met deze iPod Touch! Wat direct opvalt aan de iPod Touch is het scherm – een echte eye-catcher; dit is hierboven al uitgebreid besproken. Doordat de Touch vrij dun is, kan je deze prima in je broek- of jaszak stoppen. Echter, het ‘gebrek’ aan dikte betekent ook dat de iPod Touch wat lastiger vast te houden is, vooral ook door de gladde chromen achterkant. De achterzijde van de iPod Touch is bovendien extreem krasgevoelig, na normaal gebruik zitten er binnen enkele dagen al krassen op. Een siliconen hoesje is dus zeker een must-have.

Scherm, Bediening en Prestaties

De knoppen zijn op een logische plaatst gepositioneerd, en je kunt op gevoel het volume bijstellen zonder de iPod Touch tevoorschijn te hoeven halen. Doordat de volume knoppen iets onder de zijkant van het toestel zitten, wordt het volume nooit per ongeluk bijgesteld terwijl de iPod in je zak zit – dat is wel zo prettig. De bediening van het Touch screen is zeer prettig, een belangrijk sterk punt van de Apple Touch producten. Nieuw is dat je door twee keer achter elkaar te drukken op de home toets een soort task-manager tevoorschijn krijgt waarin de actieve applicaties weergegeven worden. Door een applicatie lang in de drukken verschijnen er minnetjes waarmee je deze apps kan sluiten.

Een gemis in de bediening is een fysieke camera toets: hoewel de camera erg snel is (zie ook foto & video hieronder), ben je aangewezen op het touch screen om foto’s te maken. Dit werkt wel, maar een fysieke knop zou prettiger zijn. Tevens ontbreekt vibratie, wat voor sommige gebruikers die haptische feedback gewend zijn bij bediening toch wel een gemis betekent.

Qua prestaties heb je het gevoel dat de iPod Touch elke handeling aan kan. Tijdens deze review is de iPod geen enkele maal op stotteren kunnen betrappen: de bediening; het scrollen door de menu’s; spelletjes en applicaties; alles verloopt erg soepel en vlot.

Geluidskwaliteit en Muziek

Over de geluidskwaliteit kunnen we kort en krachtig zijn: de geluidskwaliteit van de iPod Touch is prima in orde, net als bij de vorige versies. De kwaliteit van de meegeleverde oortelefoon van Apple is prima acceptabel, echter scoren deze ‘plastic doppen’ erg laag wat betreft draagcomfort. De speakerfunctie van de iPod is echter niet aan te raden, het geluid van de ingebouwde speaker is hol en blikkerig – je zult hier dus duidelijk op zoek moeten gaan naar een accessoire.

Muziek op de iPod werkt (helaas) alleen via iTunes, je bent verplicht om dit programma te downloaden als je muziek wilt plaatsen op je iPod. Na installatie gaat iTunes zelf op zoek naar muziek op je PC/Mac, je kunt hierbij ook aangeven in welke specifieke folder(s) gekeken moet worden. De muziekbibliotheek die je hiermee opbouwt wordt gesynchroniseerd met je iPod, zodat je al je muziek altijd bij je hebt. Tevens kun je hierin een selectie maken, en daarnaast kun je uiteraard muziek aanschaffen via iTunes.

Mocht je muziek op je iPod hebben staan dat je er toch liever niet op hebt, dan moet je eerst je iPod aansluiten op je PC/Mac en vervolgens het nummer uit iTunes verwijderen. Wil je het nummer alleen van je iPod verwijderen maar niet van je PC/Mac, dan moet je even handmatig synchroniseren inschakelen en het nummer alleen van je iPod verwijderen. Pas ook op als je alle muziek wilt verwijderen van je iPod, je dient nu ook handmatig synchroniseren instel te stellen want anders heb je kans dat alle muziek ook van je computer verdwijnt. Als je dit soort zaken allemaal weet is er niets nieuws onder de zon met de iPod Touch, voor Apple-nieuwelingen zijn dit belangrijke punten die je even onder de knie moet krijgen.

Foto en Video

De videofunctionaliteit van de iPod Touch is hierboven al aan bod gekomen, maar de iPod Touch is ook prima in staat om foto’s te maken. Wat direct opvalt is de hoge snelheid waarmee de iPod Touch in staat is om foto’s snel achter elkaar te schieten, dit is ongekend voor smartphones. Ook bij de camerafunctionaliteit ontbreken instellingen, je kunt wel (digitaal) zoomen door onderaan het scherm te drukken. De kwaliteit van de foto’s is over het algemeen redelijk acceptabel voor een quick snap shot, maar verwacht geen indrukwekkende kwaliteit. Zeker met veel tegenlicht heeft de camera moeite om fatsoenlijke foto’s te produceren. Wel kun je de lichtgevoeligheid aanpassen door op een deel van het scherm te klikken. De camera heeft geen flits, dus foto’s in een donkere omgeving kun je wel vergeten.

FOTO6

Alternatieven

De meest directe alternatieven voor de iPod Touch bestaan op dit moment uit apparaten die de losse functie van de iPod overtreffen. Voor bijvoorbeeld het surfen op de bank is een iPad beter geschikt, en wellicht een aantal andere nieuwe tablets die uitkomen. Voor de prijs van de iPod kan tevens een netbook aangeschaft worden. Bij beide apparaten boet je echter behoorlijk in op portabiliteit. Wil je (snel) foto’s maken dan is een instap model digitale camera een leuk alternatief voor de camera van de iPod, en voor snel video’s maken heeft bijvoorbeeld Flip een aantal leuke apparaten.

Qua muziek en portable media devices kom je al snel uit op een ZuneHD, en dit apparaat komt dan ook het dichtst in de buurt bij de iPod. De nieuwste iPod overtreft de ZuneHD momenteel echter qua scherm en bedieningsgemak, maar het belangrijkste voordeel ten opzichte van de concurrentie is nog wel de enorme hoeveelheid apps die beschikbaar zijn voor de iPod.

Waarschijnlijk is de iPhone 4 echter het beste alternatief voor de iPod Touch: wie immers de iPhone 4 bezit, heeft alle voordelen van de iPod Touch (zoals retina display, beschikbaarheid apps, FaceTime) plus meer (belfunctionaliteit, 3G, GPS, betere camera). Het grootste obstakel van de iPhone 4 is echter de prijs (>800 euro met abonnement).

Gegevens

Getest product: Apple iPod Touch 32GB 4th generation, versie 4.1

Producent: Apple