Welke dingen hebben succesvolle sites gemeen? In de loop der jaren heb ik aardig wat succesvolle websites voorbij zien komen. Een aantal dingen lijken ze gemeen te hebben. De dingen die in mijn ogen belangrijk zijn om een site succesvol te maken vind je in willekeurige volgorde hieronder. Ik heb ze zo veel mogelijk op strategisch en tactisch niveau ingestoken, dus verwacht geen technische details, maar tips over gebruiksvriendelijkheid, marketing, management en de cijfertjes achter een website. Hier en daar wat open deuren, maar deze tips zijn bedoelt voor beginners en open deuren zijn vaak waar.
De website zelf
Een website is een gebruiksvoorwerp
Veel webdesigners denken hier anders over, maar een website is een gebruiksvoorwerp. En een goede website is ook als zodanig ontworpen en ingericht. Neemt niet weg dat een site best mooi mag zijn, zolang het design de functionaliteit maar ondersteunt en niet in de weg staat. De meest succesvolle websites werken gewoon lekker.
Focus op gebruikers
Succesvolle websites focussen alle aandacht op hun gebruikers. Dat lijkt makkelijker dan het is, want dagelijks kom ik websites tegen die vakjargon gebruiken of hun navigatie inrichten zoals hun organisatiestructuur. Zorg ervoor dat je weet waarom mensen naar je site komen en geef een antwoord op die vraag of behoefte.
Test regelmatig in verschillende browsers
Nog een open deur die te vaak vergeten wordt: Een site moet gewoon werken in alle veelvoorkomende browsers en op alle veelvoorkomende divices. Vooral bij formulieren en andere interactie gaat dit nogal eens mis. Zonde, want als je website niet goed werkt op een iPhone of in Chrome ben je al snel 10% van je bezoekers kwijt.
Schrijf goede content
Goede content, zowel teksten als andere content, is essentieel voor het succes van een website. Bespaar niet op je copywriters en zorg dat teksten goed leesbaar, correct, duidelijk, interessant en goed gestructureerd zijn. Door noemenswaardige content te maken trek je links aan. Door verleidelijke content te schrijven kun je mensen aanzetten tot een aankoop. En door SEO vriendelijke teksten te schrijven kun je veel gratis bezoekers op je site krijgen. Het is een hele kunst om al die zaken in een tekst voor elkaar te krijgen en dat wordt vaak onderschat.
Zorg dat je bezoekers niet na hoeven te denken
Eén van de bekendste boeken over usability is “Don’t make me think” van Steve Krug. En die titel is in feite de essentie van gebruiksvriendelijkheid. Zorg dat je bezoeker niet hoeft na te denken. Hoe meer ze moeten nadenken, hoe groter de kans dat ze naar de concurrent gaan. Houd je dus aan de conventies, zorg dat je navigatie duidelijk is, dat de interne zoekmachine werkt en dat duidelijk is wat er van de bezoeker verwacht wordt. Een bezoeker die de weg niet kan vinden op je site zal ook niets kopen.
Marketing
Zorg voor goede SEO
SEO is nog steeds één van de goedkoopste manieren om aan een stabiele stroom bezoekers te komen en vormt daarmee de solide basis van je online marketing. In de basis hoeft SEO ook helemaal niet moeilijk te zijn. Als je goede content hebt, af en toe noemenswaardig bent en een modern CMS hebt, heb je al een goed begin. Uiteraard ligt dat bij complexere of erg competitieve websites wat ingewikkelder, daar kun je beter een SEO expert inhuren.
Online advertising
Als je een gezond conversiepercentage hebt op je website (een optelsom van een goede site en een goed product) en een gezonde marge draait, dan kan online advertising helpen meer te verdienen. Zolang je bezoek weet binnen te halen dat binnen je doelgroep valt zal en deel converteren en verdien je er dus meer op dan het je kost om dat bezoek binnen te halen. Welke vormen van advertising werken is erg afhankelijk van het type site dat je hebt. Voor veel sites vormt search advertising, naast SEO, de basis. En soms wordt dat aangevuld met display of affiliate marketing.
Social Media
Voor Social media geldt dat het erg afhankelijk is van het type site of het uit kan. Zeker voor merken die iets maatschappelijks doen of voor merken die ‘cool’ zijn, kan het een vrij goedkope manier zijn om veel bezoek te krijgen. Mensen hebben de neiging zich te willen associëren met goede doelen en coole merken.
Het team
Gedreven team
Wat je altijd terug ziet bij succesvolle websites is een gedreven team. Uiteindelijk is het het team dat de website succesvol maakt. Passie, gedrevenheid, creativiteit, klantgerichtheid en visie zijn een aantal competenties die je aantreft in zo’n team. Gezonde discussie tussen de verschillende disciplines en vakgebieden houdt iedereen scherp en de website gezond.
Goed management
Goed management is overal belangrijk en dat zie je dus ook terug bij de succesvolle websites. Daar lopen managers rond met een duidelijke visie die er staan voor hun mensen en voor hun klanten. Een goede manager durft zijn/haar visie te verwezenlijken door keuzes te maken, coacht en motiveert zijn/haar mensen en houdt de continuïteit in de gaten.
Een goede organisatie
Het succes van je organisatie grotendeels afhankelijk van die mate waarin de organisatie efficiënt en effectief werkt. Goed personeelsbeleid zorgt voor tevreden werknemers, voor de meeste organisaties het waardevolste bezit. Daarnaast zorgen goede procedures voor flexibiliteit en een goede interne samenwerking zodat je efficiënt kunt werken en tegelijk innovatief blijft.
Cijfertjes
Zorg voor een goed verdienmodel
Er zijn allerlei verdienmodellen waarmee een website succesvol kan zijn. Het is daarom lastig daar een eenduidig advies over te geven. Als je een webshop hebt is het verdienmodel natuurlijk de sale, maar bij sites van publishers of sites die een service bieden is dat wat lastiger aan te wijzen. Er zijn ook sites die de eerste jaren alleen maar werken aan het bouwen van en flinke userbase en binding met die gebruikers. Een voorbeeld daarvan is Twitter, wat pas recentelijk begonnen is met een verdienmodel en voorlopig nog steeds verlies maakt. En soms kunnen abonnementsvormen ook werken.
Zet webanalytics in
Elke beginnende site raad ik aan Google Analytics en Clicky te installeren. Clicky biedt je de mogelijkheid om real-time te zien wat er op je site gebeurt, erg handig om fouten op te sporen of om gevoel te krijgen van hoe mensen zich gedragen op je website.
Google Analytics is verreweg het beste pakket om te analyseren wat zich verder op je site afspeelt, om je marketingkanalen in de gaten te houden en om kansen voor verbetering te spotten. Er zijn wel pakketten die (veel) meer kunnen, maar de gebruiksvriendelijkheid van Google Analyicts maakt het zo laagdrempelig en toegankelijk dat het meestal veel sneller tot inzicht leidt.
Het product of de dienst
Ik zou het bijna vergeten, maar een belangrijke succesfactor is natuurlijk ook gewoon je product. In sommige gevallen is de site zelf het product, in andere gevallen is een site slechts een middel om dat product aan de man te brengen, maar in alle gevallen geldt: Heb je een slecht product, of lever je een belabberde dienst, dan kun je nog zo’n goede site hebben, maar dan zal het je uiteindelijk niet lukken.
Welke succesfactoren mis je?
Bovenstaande succesfactoren vielen mij op. Uiteraard is dat lijstje onvolledig en misschien ben je het zelfs niet met me eens. Opmerkingen en aanvullingen zijn daarom van harte welkom in de reacties hieronder!
Dit artikel verscheen eerder op de site van Remi van Beekum.