• Usability & design
    wordt gesponsord door

Hoe maak je een website succesvol?

Hoe maak je een website succesvol?

Welke dingen hebben succesvolle sites gemeen? In de loop der jaren heb ik aardig wat succesvolle websites voorbij zien komen. Een aantal dingen lijken ze gemeen te hebben. De dingen die in mijn ogen belangrijk zijn om een site succesvol te maken vind je in willekeurige volgorde hieronder. Ik heb ze zo veel mogelijk op strategisch en tactisch niveau ingestoken, dus verwacht geen technische details, maar tips over gebruiksvriendelijkheid, marketing, management en de cijfertjes achter een website. Hier en daar wat open deuren, maar deze tips zijn bedoelt voor beginners en open deuren zijn vaak waar.

De website zelf

Een website is een gebruiksvoorwerp
Veel webdesigners denken hier anders over, maar een website is een gebruiksvoorwerp. En een goede website is ook als zodanig ontworpen en ingericht. Neemt niet weg dat een site best mooi mag zijn, zolang het design de functionaliteit maar ondersteunt en niet in de weg staat. De meest succesvolle websites werken gewoon lekker.

Focus op gebruikers
Succesvolle websites focussen alle aandacht op hun gebruikers. Dat lijkt makkelijker dan het is, want dagelijks kom ik websites tegen die vakjargon gebruiken of hun navigatie inrichten zoals hun organisatiestructuur. Zorg ervoor dat je weet waarom mensen naar je site komen en geef een antwoord op die vraag of behoefte.

Test regelmatig in verschillende browsers
Nog een open deur die te vaak vergeten wordt: Een site moet gewoon werken in alle veelvoorkomende browsers en op alle veelvoorkomende divices. Vooral bij formulieren en andere interactie gaat dit nogal eens mis. Zonde, want als je website niet goed werkt op een iPhone of in Chrome ben je al snel 10% van je bezoekers kwijt.

Schrijf goede content
Goede content, zowel teksten als andere content, is essentieel voor het succes van een website. Bespaar niet op je copywriters en zorg dat teksten goed leesbaar, correct, duidelijk, interessant en goed gestructureerd zijn. Door noemenswaardige content te maken trek je links aan. Door verleidelijke content te schrijven kun je mensen aanzetten tot een aankoop. En door SEO vriendelijke teksten te schrijven kun je veel gratis bezoekers op je site krijgen. Het is een hele kunst om al die zaken in een tekst voor elkaar te krijgen en dat wordt vaak onderschat.

Zorg dat je bezoekers niet na hoeven te denken
Eén van de bekendste boeken over usability is “Don’t make me think” van Steve Krug. En die titel is in feite de essentie van gebruiksvriendelijkheid. Zorg dat je bezoeker niet hoeft na te denken. Hoe meer ze moeten nadenken, hoe groter de kans dat ze naar de concurrent gaan. Houd je dus aan de conventies, zorg dat je navigatie duidelijk is, dat de interne zoekmachine werkt en dat duidelijk is wat er van de bezoeker verwacht wordt. Een bezoeker die de weg niet kan vinden op je site zal ook niets kopen.

Marketing

Zorg voor goede SEO
SEO is nog steeds één van de goedkoopste manieren om aan een stabiele stroom bezoekers te komen en vormt daarmee de solide basis van je online marketing. In de basis hoeft SEO ook helemaal niet moeilijk te zijn. Als je goede content hebt, af en toe noemenswaardig bent en een modern CMS hebt, heb je al een goed begin. Uiteraard ligt dat bij complexere of erg competitieve websites wat ingewikkelder, daar kun je beter een SEO expert inhuren.

Online advertising
Als je een gezond conversiepercentage hebt op je website (een optelsom van een goede site en een goed product) en een gezonde marge draait, dan kan online advertising helpen meer te verdienen. Zolang je bezoek weet binnen te halen dat binnen je doelgroep valt zal en deel converteren en verdien je er dus meer op dan het je kost om dat bezoek binnen te halen. Welke vormen van advertising werken is erg afhankelijk van het type site dat je hebt. Voor veel sites vormt search advertising, naast SEO, de basis. En soms wordt dat aangevuld met display of affiliate marketing.

Social Media
Voor Social media geldt dat het erg afhankelijk is van het type site of het uit kan. Zeker voor merken die iets maatschappelijks doen of voor merken die ‘cool’ zijn, kan het een vrij goedkope manier zijn om veel bezoek te krijgen. Mensen hebben de neiging zich te willen associëren met goede doelen en coole merken.

Het team

Gedreven team
Wat je altijd terug ziet bij succesvolle websites is een gedreven team. Uiteindelijk is het het team dat de website succesvol maakt. Passie, gedrevenheid, creativiteit, klantgerichtheid en visie zijn een aantal competenties die je aantreft in zo’n team. Gezonde discussie tussen de verschillende disciplines en vakgebieden houdt iedereen scherp en de website gezond.

Goed management
Goed management is overal belangrijk en dat zie je dus ook terug bij de succesvolle websites. Daar lopen managers rond met een duidelijke visie die er staan voor hun mensen en voor hun klanten. Een goede manager durft zijn/haar visie te verwezenlijken door keuzes te maken, coacht en motiveert zijn/haar mensen en houdt de continuïteit in de gaten.

Een goede organisatie
Het succes van je organisatie grotendeels afhankelijk van die mate waarin de organisatie efficiënt en effectief werkt. Goed personeelsbeleid zorgt voor tevreden werknemers, voor de meeste organisaties het waardevolste bezit. Daarnaast zorgen goede procedures voor flexibiliteit en een goede interne samenwerking zodat je efficiënt kunt werken en tegelijk innovatief blijft.

Cijfertjes

Zorg voor een goed verdienmodel
Er zijn allerlei verdienmodellen waarmee een website succesvol kan zijn. Het is daarom lastig daar een eenduidig advies over te geven. Als je een webshop hebt is het verdienmodel natuurlijk de sale, maar bij sites van publishers of sites die een service bieden is dat wat lastiger aan te wijzen. Er zijn ook sites die de eerste jaren alleen maar werken aan het bouwen van en flinke userbase en binding met die gebruikers. Een voorbeeld daarvan is Twitter, wat pas recentelijk begonnen is met een verdienmodel en voorlopig nog steeds verlies maakt. En soms kunnen abonnementsvormen ook werken.

Zet webanalytics in
Elke beginnende site raad ik aan Google Analytics en Clicky te installeren. Clicky biedt je de mogelijkheid om real-time te zien wat er op je site gebeurt, erg handig om fouten op te sporen of om gevoel te krijgen van hoe mensen zich gedragen op je website.
Google Analytics is verreweg het beste pakket om te analyseren wat zich verder op je site afspeelt, om je marketingkanalen in de gaten te houden en om kansen voor verbetering te spotten. Er zijn wel pakketten die (veel) meer kunnen, maar de gebruiksvriendelijkheid van Google Analyicts maakt het zo laagdrempelig en toegankelijk dat het meestal veel sneller tot inzicht leidt.

Het product of de dienst

Ik zou het bijna vergeten, maar een belangrijke succesfactor is natuurlijk ook gewoon je product. In sommige gevallen is de site zelf het product, in andere gevallen is een site slechts een middel om dat product aan de man te brengen, maar in alle gevallen geldt: Heb je een slecht product, of lever je een belabberde dienst, dan kun je nog zo’n goede site hebben, maar dan zal het je uiteindelijk niet lukken.

Welke succesfactoren mis je?

Bovenstaande succesfactoren vielen mij op. Uiteraard is dat lijstje onvolledig en misschien ben je het zelfs niet met me eens. Opmerkingen en aanvullingen zijn daarom van harte welkom in de reacties hieronder!

Dit artikel verscheen eerder op de site van Remi van Beekum.


Geplaatst in

Delen

0
3


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Goede opsomming! Wat ik zelf nog toe wil voegen is heldere communicatie, wanneer een gebruiker een actie heeft afgerond, geef hem dan altijd de mogelijkheid om dit terug te bekijken, ik doel hierbij met name op bestelprocessen, of na het invullen van een formulier.

    Dit kan heel simpel door een bevestigingsmail te sturen waar de zaken nog eens opgesomd worden, maar kan ook een "mijn" omgeving zijn waar de zaken teruggevonden kunnen worden.

    Om een voorbeeld te noemen, enige tijd terug vulde ik een restitutie formulier in op een website, echter ik kreeg geen bevestigingsmail, waardoor ik ging twijfelen of het wel was aangekomen.

    geplaatst op
  • Wellicht een goede toevoeging is testen. Test belangrijke pagina's. Vooral bij conversie punten en inschrijvingen is dit van grote waarde en ook leidt het testen van je content niet zelden tot verrassende inzichten. Als je toch Google Analytics heb draaien en je weleens wat doet met Google AdWords, gebruik dan ook eens Google's Website Optimizer.

    geplaatst op
  • Mooie en terechte toevoegingen!

    @sjorspa
    Duidelijke communicatie en user feedback is erg belangrijk. Als een gebruiker iets invoert moet er natuurlijk wel een soort melding komen. Ook een leuk voorbeeld: Van die sites waar je een product in je winkelmandje doet en dat er dan niets gebeurt. De pagina blijft zoals ie is. Dus je probeert het nog en keer en nog eens. En net als je het na 3 pogingen bij de concurrent wilt proberen zie je ergens in een hoek een cijfer 3 naast een heel klein icoontje van een winkelmand staan.

    @jordyvangent
    A/B en multivariate testing kunnen, zeker bij hoog volume websites, erg krachtig zijn! Naast Google Website Optimizer zou je ook de Visual Website Optimizer kunnen gebruiken. Beide hebben soms voordelen. Grootste voordeel van Visual Website Optimizer is dat je maar 1 keer iets hoeft te implementeren en vervolgens, zonder tussenkomst van IT kunt testen wat je wilt. Zeker handig voor marketeers en copywriters in organisaties waar elke verandering op de site weken duurt.

    geplaatst op
  • Goede tips, maar als toevoeging zou ik de activering van de bezoekers willen noemen. Wacht niet tot ze je opzoeken via SEO of SEA, maar probeer ze actief aan je te binden. Laat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief, zich abonneren op je RSS-feed, overtuig ze je te volgen op Twitter, Facebook en Hyves. Je kunt zo een fanbase opbouwen van geïnteresseerden en herhaalbezoek actief stimuleren.

    Ook belangrijk: stel je bezoekers in staat je content te sharen op hun eigen sociale netwerken. Peer-to-peerreclame is hoogwaardige reclame en kost je - afgezien van de relatief lage kosten om bv een tweet- of facebook-button te integreren - niks.

    geplaatst op
  • Goede opsomming!. Terecht veel aandacht voor de technische kant (analytics, business model, data gedreven).
    Ik vind zelf dat klantgerichtheid verder weinig aandacht krijgt: ook de klantenservice, reactie snelheid, focus op feature ontwikkeling vanuit klant denken is erg belangrijk.

    geplaatst op
  • Ik vind het altijd lastig om mensen via social media te 'vangen'. Het probleem daarvan is dat je eigenlijk via Twitter zomaar berichten in de 'lucht gooit'.

    Heb je hier misschien nog tips voor?

    geplaatst op
  • ik vind het leuk om een eigen website te hebben!!!!!!!

    geplaatst op
  • welkom

    geplaatst op
  • welkom

    geplaatst op
  • beste,
    In de eerste alinea's was het allemaal nog wel te behappen. Maar bij het kopje SEO liet ik los. Want het wordt niet uitgelegd wat het is. Daarna kwamen er nog meer engeltalige computer termen. Kennelijk is deze site niet voor alle man?
    MVG Anne van der Meer

    geplaatst op
  • @ Anne,
    Dat klopt, deze site is niet voor alle man.

    geplaatst op
  • LOL

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.