SEO Effect: wat is je traffic-share op dit moment?

22 september 2010, 11:03

Een tijdje geleden ben ik door Keesjan gevraagd of ik een nieuw ontwikkelde tool (SEO Effect) wilde proberen. Dat leek me wel wat, dus zo gezegd zo gedaan. Alleen omdat ik er niet direct mee aan de slag kon en andere blogs me voor waren met het aankondigen duik ik maar in de mogelijkheden. Ik ben aan de slag gegaan met een zoekwoord analyse voor Marketingfacts. Eerst kan ik kiezen uit een aantal opties:

  • Expert of basic mode. Voor de beginnende SEO’er een handige optie om het analyseren wat laagdrempeliger te houden.

    Het doel van dit onderzoek: meer bezoekers, meer bezoekers die langer blijven, meer bezoekers die aankopen doen / converteren.

  • Voor Marketingfacts heb ik gekozen voor meer bezoekers die langer blijven. In de 2de stap kan ik zelf aangeven wat mijn top zoekwoorden zijn, maar dit kan ook voor je uit Google Analytics gehaald worden. Die laatste optie spreekt me wel aan. Dan nog kiezen voor de juiste regio en we kunnen aan de slag.

De zoekwoorden

Er wordt een lijst gegenereerd op basis van de top zoekwoorden waar MF op dit moment mee gevonden wordt. Er kan nog wat verwijderd en uitgesplitst worden en in een volgend scherm geef je aan hoe relevant een zoekwoord voor je site is.

Op basis van het doel wat ik aangegeven heb krijg ik niet veel woorden naar voren die meer bezoekers leveren die meerdere pagina’s bekijken. Een ander tabblad wat puur naar meer bezoekers kijkt levert meer informatie op. De volgende 6 woorden kies ik om aan de campagne toe te voegen:

  • nexus one
  • marketing
  • google telefoon
  • retargeting
  • trends 2010
  • betrouwbaarheid Google Analytics

Zoals je aan de tabel kunt zien is niet voor alle zoekwoorden data voorhanden, maar voor het woord “Google telefoon” wel. Daar heeft MF nu een marktaandeel 40% volgens deze tool. Het zoekvolume in Google ligt op ongeveer 3000 en MF krijgt daar 250 bezoekers van. Een kansrijk zoekwoord dus. Een snelle zoekopdracht in Google leert dat Marketingfacts op die zoekopdracht op 1 staat en daarmee dus die 40% behaalt. Wat mij betreft geen slechte indicatie.

Hoe werkt het

De data die bij de zoekwoorden gezocht wordt komt uit de Google AdWords API en de Google Analytics Tool. Natuurlijk is daarmee niet voor alle woorden evenveel data, Engelse sites hebben hier wel een voordeel. Maar wanneer je zoekwoorden lijst groot genoeg is kun je wel iets zeggen over je traffic share. Dat is het deel van het bezoek op een zoekopdracht wat op jouw site uitkomt. En dat is het getal wat je omhoog wil hebben en wil monitoren.

Conclusie

Ik moet zeggen dat mijn eerste bevindingen zeker positief zijn. Deze tool maakt het mogelijk om een business case te maken voor een SEO campagne. Natuurlijk zijn hier ook wel andere mogelijkheden voor zoals bijvoorbeeld het draaien van een AdWords campagne met voldoende dagbudget (zie uitleg hieronder). Maar deze tool maakt het allemaal net iets makkelijker, en het houdt ook bij hoe je traffic share groeit of daalt over een bepaalde periode.

Hoe het ook deels met Google Analytics + AdWords kan

Allereerst moet je er zeker van zijn dat je op de woorden die je wil onderzoeken voldoende dagbudget in AdWords hebt staan. Daarmee zorg je ervoor dat je advertenties op alle zoekopdrachten vertoond worden, en zo weet je zeker dat AdWords alle vertoningen doormeet. Vervolgens moet je AdWords account gekoppeld zijn aan je Analytics account om zo bepaalde data te kunnen combineren.

Dan maak je in Google Analytics een “Custom Report” aan:

Vervolgens kies je voor de optie “Pivot” boven de tabel, en zet je de 2de kolom op “Impressions”:

Wat je dan krijgt is deze tabel:

Je ziet hier een aantal zoekopdrachten met daarachter het totaal aantal bezoeken. Voor het eerste zoekwoord zijn 649 bezoekers naar de site gekomen op een totaal van 1237 zoekopdrachten. Daarvan zijn er 194 via AdWords en 455 via Organic gekomen. Exporteer deze tabel naar Excel en je kunt eenvoudig de traffic share voor AdWords en SEO per keyword uitrekenen. Kanttekening is dat je hier geen historie kan bijhouden zoals SEO Effect dat doet, dat is echt de meerwaarde van SEO Effect.

Wat vinden jullie van de SEO Effect tool en het verwante rapport in Google Analytics?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    André Scholten

    @Keesjan: je hebt gelijk, je moet de “pivot by” nog op medium zetten. En je andere opmerking over dat je de woorden ziet waarop je adverteert klopt ook, al kun je tegenwoordig ook de “matched search query” opvragen. Maar het blijft natuurlijk beperkt, met SEO Effect kun je breder kijken.


    22 september 2010 om 18:22
    tijmen

    Ik zou een handleiding hoe de tool te gebruiken wel handig vinden.


    25 september 2010 om 11:51
    Dirk

    Lijkt me een handige tool, maar je kunt in in Google Webmaster tools ook goed zien op welke woorden je organisch rankt en wat je CTR is van de SERP naar je pagina. Of mis ik dan een belangrijk aspect?


    27 september 2010 om 12:26
    Keesjan Deelstra

    @Dirk: SEOEffect heeft als voordeel boven webmasters tool dat het ook niet rankende zoekwoorden mee neemt. Daarnaast zijn de impressies voor een zoekwoord in webmastertools alleen vergelijkbaar met het daadwerkelijke zoekvolume als je stevig in de top 5 staat. Een term die bv op de 2de pagian staat hoeft echt niet altijd getoond te worden in is daarom ook veel lager dan het zoekvolume.


    27 september 2010 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!