Mobiele campagnes blijken succesvol
Een mobiele campagne versterkt de merkbekendheid en merkbeleving bij de doelgroep, zeker wanneer de boodschap gecommuniceerd wordt op een smartphone en getarget wordt op specifieke sites. Daarnaast blijkt uit een consumentenonderzoek onder 3000 mobiele internetgebruikers dat 44% van de ondervraagden meer dan een half uur per dag op het web surft. De resultaten van dit onderzoek werden 2 september gepresenteerd tijdens de eerste editie van Mobile Advertsising Nederland, georganiseerd door Ster, Sanoma Digital en Telegraaf Media Nederland.
In maart 2010 hebben deze 3 partijen besloten samen een project op te starten om mobiel meer onder de aandacht te brengen van mediabureaus en adverteerders. Mediabureaus en adverteerders zijn uitgenodigd ervaring op te doen op de mobiele domeinen van de exploitanten. Partijen konden gratis gebruik maken van de mobiele domeinen. KWF Kankerbestrijding en Amoy kregen de mogelijkheid om hun campagne te testen.
Resultaten KWF Kankerbestrijding
Om het aantal gevallen van huidkanker terug te dringen informeerden KWF Kankerbestrijding, M2Media & More en Coulourful tribe consumenten over de zonkracht op warme dagen. Na het invullen van een vragenlijst werd een op-maatgesneden advies uitgebracht. Ruim 90% van de consumenten was positief of zeer positief over de test; de bekendheid van de campagne groeide gestaag gedurende de testperiode. De campagne van KWF Kankerbestrijding toonde aan dat:
- De relevantie van de boodschap belangrijk is. Op warme dagen werd de applicatie vaker gebruikt;
- De duidelijke call to action in de banners heeft voor veel traffic naar de website gezorgd.
- De uitlevering op smartphones betere resultaten laat zien;
- Targeten op specifieke mobiele websites zinvol is;
- De inzet van mobiel door KWF Kankerbestrijding is zeer goed ontvangen door de gebruikers;
- De campagne heeft bijgedragen aan de naamsbekendheid en zelfs aan een positiever imago van KWF Kankerbestrijding.
Resultaten Heinz Amoy
Het food merk Amoy lanceerde een geïntegreerde campagne waarin naast tv, online video en social-media, ook mobile marketing werd ingezet. Naast het creëren van awareness werd beoogd om trial en conversie te genereren. Bezoekers konden zich op de mobiele site aanmelden voor een recept van de dag, meedoen met een prijsvraag en een overzicht vinden van de laatste urban Asian trends en de
coolste Asian places in Nederland. De campagne van Amoy toonde aan dat:
- Mobiel een enorm bereik heeft; de campagne trok 1 miljoen sitebezoekers;
- De campagne een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het versterken van de merkbekendheid en de merkbeleving bij de doelgroep;
- De hoogst scorende banners waren de statische gifbanners
Resultaten consumentenonderzoek
- 44% van de ondervraagden meer dan een half uur per dag mobiel surft, 59% meer dan 15 minuten per dag surft en ruim 40% meer dan een half uur per dag gebruik maakt van mobiele applicaties;
- De mobiele internetter steeds minder een ‘innovator’ is en steeds meer lijkt op ‘de gemiddelde Nederlander’;
- 50% van de mobiele internetters meer gebruik is gaan maken van mobiel internet (slechts 16% maakt minder gebruik van internet)
- Het merendeel van de mobiele internetters aangeeft dat het gebruik van mobiel internet niet ten koste is gegaan van het gebruik van andere media;
- Consumenten een groot voorstander zijn van reclame met permissie en aansluiting op het eigen profiel. De meeste consumenten zijn ook bereid om informatie over zichzelf te geven om gerichte reclame-uitingen te ontvangen.
Wil je de volledige onderzoeksresultaten ontvangen? Stuur dan een e-mail naar info@mobileadvertising2010.nl
Interessant artikel!
Ik denk dat dit vooral werkt voor campagnes waar geen directe call to action op de site bij nodig is.
Mijn ervaring is dat mobiel adverteren voor e-commerce nog niets bijdraagt. Een hoop clicks, met weinig sales (via AdSense). Zijn er mensen die deze ervaring delen? (of juist niet…)
Sandra,
Goed en helder verhaal. Wel goed te vermelden dat het bedrijf Valuewait het consumentenonderzoek heeft uitgevoerd en haar mobiele interactie-platform heeft ingezet voor de KWF Kankerbestrijding huidtype-test en het daaraan gekoppelde gebruikersonderzoek. Ook heeft Valuewait haar interactie-platform ingezet voor de Amoy campagne..
@jos: het mobiele kanaal is juist wel geschikt voor directe call to action campagnes, mits eenvoudig, relevant en met heldere doelstelling