Naar aanleiding van de discussie over de nieuwe wervingssite van Continu is bij mij de vraag boven gekomen: wat is nog innovatief op websites?
Voor de goede orde, de nieuwe site van Continu die we gelanceerd hebben heeft nooit de intentie gehad om super innovatief te zijn met alle nieuwe snufjes en ik claim ook niet dat hij dat is. Wel vind ik hem persoonlijk bijzonder goed geslaagd. Waarom? Omdat ik heel veel waarde hecht aan gebruiksvriendelijkheid en dat is hij volgens mij. Ook zitten er een aantal innovatieve opties in, gezien vanuit de branche, die ook nog eens oprecht handig zijn voor de gebruiker. Toch blijft de vraag hangen: wat is nu eigenlijk innovatief bij websites?
Om een eenvoudig voorbeeld te nemen: is een chatoptie voor vacaturesites innovatief? Ik vermoed dat de meeste bezoekers van Marketingfacts zullen zeggen dat dit niet zo is, ik meen dat CMG het al in 1999 aanbood. Bij Digitaal-Werven hebben we zojuist 350 organisaties in Nederland onderzocht en maar liefst zeven (7) organisaties bieden een chatmogelijkheid op hun vacaturesite. Hoewel chat dus niet innovatief is, zou je kunnen stellen dat dit voor wervingssites wel innovatief zou zijn. Immers wordt het praktisch nog niet toegepast.
Nieuw voor de branche
In mijn optiek, maar ik hoor graag andere gedachten hierover, is nieuw voor een branche of sector ook innovatie. Om het voorbeeld van Continu aan te halen, daar hebben we gerelateerde vacatures voor het eerst in Nederland op deze manier toegepast. Er zijn maar heel weinig wervingsites in Nederland die gerelateerde vacatures hebben en indien ze die hebben is het nooit gebaseerd op clickgedrag van bezoekers. Op zich niets nieuws, alle boekensites relateren immers boeken op basis van koopgedrag van bezoekers. Voor deze sector is het wel nieuw.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld het vacaturemandje. Goed afgekeken van webshops weer, maar voor de situatie waarin Continu zat waarbij veel van de kandidaten op meerdere vacatures solliciteerde is dit innovatief te noemen. Tenminste, dat denk ik.
Een ander voorbeeld: solliciteren met je Linkedin profiel. De Linkedin API is pas dit jaar zover dat men dit ondersteund, maar op zich komt het niet heel innovatief over denk ik voor deze groep. Bij het onderzoek voor Digitaal-Werven blijkt dat op dit moment 12 van de bijna 350 onderzochte organisaties dit momenteel ondersteunen.
Optimaliseren en specialiseren
Volgens mij, wederom hoor ik graag andere gedachten hierover als deze leven, zitten we momenteel in een fase waarin we veel innovaties van de laatste jaren moeten optimaliseren. Innovatief waren veel dingen twee of drie jaar geleden, toegepast zijn ze nog praktisch niet en prettig werken doen de meeste dingen nog niet.
Het optimaliseren van processen is waar nog heel veel te winnen is, in veel sectoren. Om bij de werving te blijven en nogmaals cijfers uit Digitaal-Werven te halen: 81 van de 350 onderzochte organisaties vragen meer dan 15 invulvelden als je wilt solliciteren en 34 zelfs meer dan 20. Voor de goede orde, dit is bijna altijd naast je CV waar al deze informatie al in staat. Is het optimaliseren van het proces niet ook innovatie? Het beter toepassen van bestaande technieken?
Kan het specialistisch toepassen van bepaalde zaken ook innovatie zijn? Recent had ik bijvoorbeeld een interessant gesprek over community management bij communities met terminale patiënten. Hoe ga je om met informatie wanneer iemand overlijd en wie heeft dan welke rechten en hoe borg je die? Misschien niet innovatief in de technische zin van het woord, maar er zijn maar weinig netwerken waar deze specifieke vragen zo relevant zijn dat hier over nagedacht moet worden. Er is ook geen blauwdruk voor volgens mij.
Wat is innovatief?
Dus de vraag rest mij: wat is nu nog heel innovatief aan websites? Voor mij ligt de grootste winst op innovatief gebied momenteel vooral op het gebruiksvriendelijker toepassen van bestaande technieken. Natuurlijk zijn de de laatste tijd een aantal zeer interessante ontwikkelingen geweest, waarbij ik er overigens maar een beperkt aantal heb gezien die ook op gewone websites te implementeren zijn en waarde toevoegen. Ik ben echter zeer benieuwd wat de lezers van Marketingfacts momenteel waardevolle innovaties vinden die ze op websites tegenkomen, het liefst natuurlijk in mijn are of expertise: de werving, maar in zijn algemeenheid mag natuurlijk ook.