7 tips voor succesvol adverteren op Facebook

7 tips voor succesvol adverteren op Facebook
, 5PM
@PeterMinkjan

In mijn vorige artikel heb ik uitgelegd welke mogelijkheden Facebook voor adverteerders biedt en waarom je er mee zou moeten beginnen. Deze vorm van adverteren biedt enorme kansen voor marketeers maar vergt wel een andere aanpak dan bijvoorbeeld AdWords om succesvol te zijn.  Als je deze aanpak niet toepast betaal je teveel en zul je weinig resultaat halen. In dit artikel geef ik daarom 7 tips over adverteren op Facebook.

Beginnen met adverteren
Beginnen met adverteren op Facebook is eenvoudig. De advertenties zijn gemakkelijk zelf aan te maken. Met de advertenties kun je verschillende bestemmingen promoten zoals je Facebook pagina, evenement, applicaties of een externe website. Een advertentie bestaat uit 5 elementen:

• Titel: maximaal 25 tekens
• Bestemmings URL: niet zichtbaar
• Afbeelding: maximale grootte 100 x 80 pixels
• Advertentietekst: maximaal 135 tekens
• Social Context: De Like button en wie van je vrienden deze advertentie ook leuk vindt

Je kan kiezen tussen bieden op CPC of CPM basis waarbij het minimale bod 1 cent is. Op advertentieniveau geef Facebook een ‘suggested bid’ aan waarmee je mee doet aan de veiling. Budgetten stel je in per dag op campagneniveau. Dat is allemaal vrij simpel, maar let op: succesvol adverteren op Facebook is arbeidsintensief. Het vergt actief management om je campagnes goed te laten presteren. De volgende tips helpen je daarbij.

1. Focus op CTR
Net zoals AdWords kent Facebook een veilingmodel om te bepalen welke advertenties vertoond worden.  De berekening om te bepalen of je advertentie vertoont wordt is: Max. CPC x kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore bestaat uit twee onderdelen: voor het overgrote deel de CTR en een klein gedeelte de ‘likes’ (vind ik leuk) en dislikes (verwijderde advertenties).  In het laatste geval heb je geen inzage en maar beperkte invloed.  dus focus je de CTR. Dit zorgt er voor dat de CPC zo laag mogelijk is. De CTR is niet te vergelijken met AdWords: Een CTR lager dan 0,02% wordt door Facebook gezien als een ‘poor performer’. In een competitieve markt als Nederland is alles boven de 0,04% goed te noemen. 

2. Gebruik de targetingmogelijkheden
De onderscheidende feature van Facebook adverteren is de uitgebreide targeting mogelijkheden. Deze moet je ook gebruiken, want het gaat om demografie, niet om zoekwoorden. Zo kun je o.a. targeten op locatie, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en interesses. Baken je doelgroep af en verdeel deze in verschillende groepen op basis van de beschikbare variabelen. Stem je boodschap af op je doelgroep en benadruk de voor hen belangrijke USP’s. Wees creatief met targeting, verplaats je in jouw doelgroep en bedenk welke andere producten/merken ze ‘liken’ en richt je daar op. Of richt je op de vrienden van degenen die je al leuk vinden. Is jouw doel om nieuwe fans te genereren? Sluit je huidige fans dan al uit. Hoe specifieker je target hoe hoger de CPC is die je moet betalen, maar de hogere CTR en conversiepercentage zullen dit compenseren.

3. Gebruik altijd een goede afbeelding
Bij Facebook Ads heb je de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen. Doe dit altijd! Zonder een afbeelding valt je advertentie niet op en zal je CTR bijzonder laag zijn.  Van alle elementen van de advertentietekst heeft een afbeelding de grootste invloed op je CTR dus het loont om hier tijd en moeite in te stoppen. Ga daarbij verder dan alleen je bedrijfslogo (waarom zou ik daar op klikken?) maar probeer de gebruikers te triggeren met uitdagende, opvallende afbeeldingen. Afbeeldingen met mensen werken ook goed, maar zelfs een gekleurde rand om een afbeelding kan al een groot effect hebben. Om er achter te komen wat voor jou het beste werkt zul je moeten testen en blijven testen (zie volgende tip).

4. Test meerdere advertenties en blijf testen
Zoals bij alle vormen van online advertising is het van groot belang om te testen. Je kunt verschillende titels, advertentieteksten, afbeeldingen en targetingopties testen.  Laat verschillende varianten naast elkaar lopen en bekijk welke het beste presteren. De slechts presterende varianten pauzeer je en vervang je door een variant op de best presterende. Analyseer ook of er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, leeftijdsgroepen en geografische locaties. Gebruik deze info weer om je targetingopties te verfijnen (tip 2). Bekijk wel of de verschillen die je ontdekt statistisch significant zijn. Dit is makkelijk te doen door gebruik te maken van gratis tools  (die je natuurlijk al lang gebruikt voor het testen van je AdWords teksten). Het verschil tussen advertenties kan enorm zijn. Test ook met het verlagen van je maximale CPC bod om te achterhalen hoeveel impressies en kliks je haalt met verschillende biedingen. Wel is het aan te raden om in het begin (zeker de eerste paar dagen) de voorgestelde bid range te bieden om zo vertoningen te genereren.  Een interessante test is ook om enkele dagen te stoppen met adverteren en kijken wat het effect is op je totale verkeer en aanwas van nieuwe fans. Valt het helemaal dood? Stop dan eerst je tijd en geld in het verbeteren van je pagina i.p.v. adverteren. 

5. Ververs je advertenties regelmatig
Advertenties genereren heel veel impressies en als gebruikers iedere keer dezelfde advertentie zien zullen ze weinig geneigd zijn om te klikken. Helaas is het niet mogelijk om een frequency cap in te stellen om te voorkomen dat dezelfde advertentie te vaak aan de gebruikers wordt vertoond. Zodra de CTR enkele dagen achter elkaar begint in te zakken is het tijd om actie te ondernemen. Ververs dan je afbeelding , titel of advertentietekst. Als je tip 3 en 4 volgt weet je goed wat werkt en zal je zien dat je CTR meteen weer een boost krijgt. Dit voorkomt dat de CPC en de totale kosten snel oplopen.

6. Gebruik een Facebook pagina i.p.v. eigen website
Met Facebook advertising heb je twee keuzes: het verkeer naar een pagina binnen Facebook of buiten Facebook (naar je eigen website) sturen. Het gebruiken van een fanpage boven je eigen website werkt het beste en heeft meerdere voordelen: gebruikers kunnen fan worden van jouw merk en het stelt je als merk in staat om een relatie met ze aan te gaan. Door middel van automatische notificaties op iemands wall krijgen de vrienden dit ook te zien en hierdoor bereik je een viraal effect omdat je zo ook de vrienden van de fans bereikt (en hopelijk daar weer de vrienden van). Een studie wijst uit dat Facebook fans van een merk deze vaker aanraden bij vrienden en dat de kans groter is dat ze een product van het merk kopen voordat ze fan waren. Het opzetten van een Facebook pagina is simpel maar met enige moeite kun je er echt iets heel moois van maken.  Kijk bijvoorbeeld hier of hier eens voor inspiratie. En vergeet ook je niet je eigen Facebook vanity URL te claimen (facebook.com/bedrijfsnaam). Ook als je niet van plan bent om een Facebook campagne op te zetten is dit een handige tip.

7. Analyseer en meet door
Het analyseren van jouw verkeer is essentieel. Voor pagina’s en applicaties heeft Facebook een eigen analyse pakket genaamd Insights. Hiermee krijg je inzage in metrics zoals het aantal fans, het aantal actieve fans binnen een bepaalde periode en het geeft ook inzage in de activiteit op de pagina. Zo worden onder het aantal fans, reacties, wallposts en ‘likes’ gemeten. Daarnaast geeft het bijzonder waardevolle informatie over de demografie van de fans. Zo heb je precies inzage in het geslacht, de leeftijd en woonplaats van je fans. Deze informatie kun je weer gebruiken om je targeting (tip 2) verder te verfijnen.

Maak ook gebruik van conversion tracking van Facebook waarmee je kan nagaan of het Facebook verkeer uiteindelijk ook converteert op je website. Het enige wat je daarvoor moet doen is een klein stukje javascript plaatsen op je bedankpagina. Dit geeft goede inzage in het rendement van je campagnes. Gebruik je Google Analytics op je site of ingeframede Facebook pagina? Vergeet dan niet gebruik te maken van getagde URL’s zodat je het verkeer van de verschillende campagnes en advertenties precies kan analyseren.

Adverteren is pas het begin
Met bovenstaande tips ben je in staat om zoveel mogelijk resultaat met je advertenties te boeken. Zo houd je de CTR hoog en je CPC laag en er liggen nu nog kansen die straks weg kunnen zijn. Adverteren is de perfecte aanjager voor het vergroten van je fanbase. Echter, dat is pas het begin. De belangrijkste uitdaging komt daarna. Het gaat niet om het aantal likes maar de interactie en relatie die daaruit volgt. Ben jij als merk in staat om de band met je fans te versterken? Wat zijn jullie ervaringen en tips met het adverteren op Facebook?


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • He Peter, leuk artikel. Daar ga ik zeker wat mee doen. Jammer dat FB geen freq cap heeft..
    Je geeft aan dat je goed op interesse zou moeten focussen ipv zoekwoorden. Kun je dan ook helemaal geen gebruik maken van zoekwoorden of moet je juist generieke termen nemen?
    Lijkt me heel interessant om mee aan de slag te gaan. Het lijkt erop dat je bij het adverteren heel goed je doelgroep moet hebben gesegmenteerd. Kun je die dan ook weer onderverdelen in campagnes en adgroups, net als bij AdWords?
    Heeft iemand hier ervaring met het adverteren voor een dienst op facebook?

    geplaatst op
  • @Mavanegmond: je kan mensen targeten op basis van likes & interests. Dus je kan jezelf wel richten op mensen die van spanje houden maar niemand heeft 'vliegtickets naar spanje' als interesse.

    Je hebt binnen Facebook wel campagnes maar geen advertentiegroepen (budgetten beheer je ook op campagneniveau). Campagnes zijn opgebouwd uit een of meerdere advertenties. Per advertentie bepaal je de targeting.

    geplaatst op
  • @peterminkjan He Peter, bedankt voor je reactie. Ik ga het snel eens zelf proberen.
    De conversie percentages die je aangeeft, >0,04%, zijn niet erg hoog. Bij Google zou zo een laag percentage juist wel veel invloed hebben op je kwaliteitsscore.
    Het lijkt er op dat het ad systeem, behalve het gedeelte over de zoekworoden, veel gelijkenissen vertoond met AdWords.

    geplaatst op
  • @mavanegmond het klopt dat de CTR (dus niet het conversie percentage) veel lager ligt dan bij AdWords maar door het enorme aantal impressies ben je wel in staat om grote aantallen kliks te genereren. Het ad systeem is nog lang niet zo gebruikersvriendelijk als AdWords maar ze zijn druk bezig om dit te verbeteren.

    geplaatst op
  • Ha Peter, mijn vorige reactie op jouw post was vrij fel. Reden is dat ik juist de online communities beschouw als een prima plek voor branding/awareness. Ik vrees wanneer je dit terug gaat rekenen richting CTR en uiteindelijk weer conversies, tekortgeschoten wordt wat betreft de mogelijkheden binnen zulke platformen (interactie). Met deze post geef je wat mij betreft een genuanceerdere weergave. je geeft aan dat doel is om personen richting jouw fanpagina te krijgen. Dit kan een manier zijn om te faciliteren, men de juiste weg wijzen. De vraag blijft voor mij, waarom moet iemand fan worden? Wat is de meerwaarde voor iemand om een fan te worden? Wat bied je fans? Etc. Wat ik wil aangeven is dat social media naar mijn mening meer is dan traffic versturen. Het gaat me om de 'Social' gedachte, iets wat een uitgangspunt zou moeten zijn.

    Daar wordt natuurlijk al veel over geschreven en gesproken, dus is jouw post een goede toevoeging. Maar ja hoeveel wil je dan betalen voor een fan? Wat is de waarde van een fan en hoe meet je dat?

    geplaatst op
  • Interessant stuk Peter. Geeft ook insights voor mensen die (nog) niet zoveel kaas hebben gegeten van adverteren op Facebook (ondergetekende).

    geplaatst op
  • Goed artikel
    hier kunnen we wat mee, we zijn namelijk bezig te onderzoeken
    wat Facebook voor ons kan betekenen

    geplaatst op
  • @Ido Sharon; Wat is de waarde van een fan? Bijzonder interessante discussie: er zijn wel wat methodes maar een eenduidig en geaccepteerd model is er niet. Lees ook eens: http://thenextweb.com/socialmedia/2010/08/24/the-value-of-a-social-media-fan-priceless/ (via besocialonline)

    geplaatst op
  • @Peter, bedankt, interessant artikel! De waarde van een fan hangt volgens mij ook samen met de interactie die je als merk met jouw fan aangaat. Volgens mij maakt een fan de keuze om jouw merk te volgen op grond van andere factoren dan een 'edgy' advertentie. Wanneer je social media wil inzetten, dan zul je volgens mij als merk een social strategie moeten neerzetten, voor langere termijn dus. De insteek van faciliteren is zoveel anders dan het pushen van advertenties, dit vereist vaak een andere marketing visie. Daarom zou ik als ik begin met aanwezigheid binnen een sociale omgeving, een ander startpunt kiezen dan een gunstige CTR. Ik zou als adverteerder eerst een antwoord zoeken op bovenstaande vragen. Daarna kunnen de methodes die jij aangeeft, prima werken om jouw aanwezigheid binnen Facebook onder de aandacht te brengen.

    geplaatst op
  • 110x80

    geplaatst op
  • Da's toevallig ben net begonnen door me meer en meer te verdiepen in facebook. Schijnt vooral interessant voor de affiliate marketers, google heeft voor hen wat afgedaan.

    geplaatst op
  • Ik ben net begonnen, maar ik meet nog geen verkoop resultaten. Het gaat best hard qua kosten.
    bod: 0.25 CTR 1.05 CPC 0.18 1311 kliks kosten € 236.20 in 13 dagen.

    Volgens faktuur van facebook heb ik dus 1311 kliks maar volgens google analitics maar 967!
    Wat is er aan de hand?

    Het bounce percentage van de ad is 33% en mijn gemiddelde bounce is 22%

    MVG,
    http://www.houtmijn.nl

    ps ik plaats nog een keer ...e-mail reakties vergeten aan te zetten. (zou ik standaard aan zetten)

    geplaatst op
  • @ Nico van de Meubels: Alhoewel je cijfers niet slecht zijn denk ik dat je Facebook ads niet helemaal optimaal gebruikt. Adverteren op Facebook is bijzonder geschikt voor het genereren van fans, leads, nieuwsbriefinschrijvingen maar veel minder voor keiharde sales voor producten zoals meubelen. Lees ook mijn artikel over wanneer adverteren op Facebook niet werkt

    Het verschil tussen kliks en visits komt waarschijnlijk doordat veel mensen de pagina wegklikken voordat de GA code is geladen. Facebook ziet het dan wel als een klik maar GA niet als een bezoek.

    geplaatst op
  • Ik zag als groot voordeel dat je adverteert met een plaatje van een mooie tuinbank er bij, en in combinatie met een hele scherpe prijs verwacht ik wel dat een percentage tot aankoop over gaat. En ik zou verwachten dat dat percentage hoger ligt dan bij een adword advertentie die geen plaatje laat zien.

    Het schijnt wel zo te zijn dat consumenten wat langer nadenken en nog verder kijken. Misschien hebben ze een dag of 10 nodig eer ze beslissen. Vanaf nu ga ik gewoon vragen hoe ze de loungeset gevonden hebben.

    Dat mensen pagina's wegklikken voordat de ga code geladen is lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik toch aardige wat content er bij heb staan wat ze toch een stukje lezen.

    In de afgelopen maand haal ik toch 16% van mijn bezoekers via FB adds binnen en dat is heel veel met 1 advertentie! Daarvan zijn 10% terugkeerende bezoekers, dus die hebben meer dan 1 keer op de advertentie geklikt.

    MVG,
    NvdM

    geplaatst op
  • Nico,

    het gaat om de fase waarin mensen zitten. Mensen die zoekopdrachten intypen zoals 'loungeset kopen' hebben een veel grotere aankoopintentie dan mensen die op Facebook zitten. AdWords is dan ook voornamelijk demand fulfillment waar Facebook geschikt is voor demand creation. Demand creation kan ook wel langer duren dan 10 dagen.

    Je kan trouwens via Image Search Ads ook bij Google met afbeeldingen adverteren.

    Succes!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.