Google TV en de kansen voor marketeers

Google TV en de kansen voor marketeers
, Media Contacts

Eén op de vier zoekopdrachten op internet vindt momenteel plaats buiten de drie grote zoekmachines. Google weet dat het nieuwe markten moet aanboren en werkt daarom aan een reeks nieuwe producten. Na o.a. de mobile markt is nu de tv markt aan de beurt. Ook wel eens met 7 man gebukt achter een pc-scherm of laptop staan turen naar vakantie foto’s of een Youtube filmpje? Google werkt aan een product dat de vrijheid en kracht van het internet combineert met het grote beeld en het relaxed-op-de-bank-lig-gevoel voor je televisie: Google TV (introductie herfst 2010). Sony en Google ontwikkelen samen een volledig geïntegreerde tv-lijn. Logitech en Google komen met een soort decoder box (nog één!) die echter makkelijk in de tv set-up geïntegreerd kan worden. Beide vormen worden geleverd met speciaal toetsenbord en afstandbediening.

Search box op je tv-scherm

Op Google tv zal ook een “Quick Search Box” te zien zijn. De zoekresultaten worden vervolgens geïntegreerd in je tv-kijkervaring. Je kunt ook afleveringen van je favoriete serie zoeken en vervolgens bekijken. Dit betekent minder zappen en meer genieten op het tijdstip dat het jou uitkomt.

There is an app for that….

Net als bij smartphones kun je bij Google TV apps downloaden. Met Youtube leanback kun je gepersonaliseerde Youtube video’s bekijken en tips ontvangen van wat je vrienden bekeken hebben of aanraden. Listen Lab is een app van Google die omgebouwd is voor tv. Met “Listen Lab and Watch” kun je content van videofeeds streamen. In het pakket zit ook een vertaalprogramma. Maar als die even goed werkt als de vertaalfunctie van websites op internet hoeven we daar niet veel van te verwachten.

Kansen voor marketeers

Omdat Google TV werkt met een zoekbox ligt het in de lijn der verwachtingen dat er zowel tekst- als display ads op Google TV geplaatst kunnen worden. Hiermee krijgen online marketeers er een advertentiekanaal bij. Internetten vanaf de bank wordt eenvoudiger. Hierdoor zal het verkeer naar channels op videosites als Youtube toenemen. Een kans voor marketeers om bijvoorbeeld die prijzige branded channels van de klant nieuw leven in te blazen.

Met Google TV kunnen internetadvertenties geïntegreerd worden in TV spotjes, je kunt dan gelijk meer te weten komen over dat specifieke product en natuurlijk ook meteen online bestellen en afrekenen.

Tot slot: met betrekking tot targeting kan TV set-top data gecombineerd worden met behavioral data, met alle voordelen van dien voor zowel consument als adverteerder. Dit is echter een mogelijkheid waar men al tien jaar over praat en het brengt ook nadelen met zich mee. Zou de Nederlandse markt er nu wel klaar voor zijn?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Heel interessant! @Pieter, waar komt deze stat van vandaan? "Eén op de vier zoekopdrachten op internet vindt momenteel plaats buiten de drie grote zoekmachines. "

    Grappig om bij de gerelateerde berichten (AskNow) het artikel "Waarom Yahoo! gaat winnen van Google" te vinden uit 2006. "Google zal langzamerhand een langzame dood sterven" en "Op zoekmachinegebied gaat Google het ook niet redden".

    geplaatst op
  • @Wim,
    Bedankt, deze statistiek komt uit comScore onderzoek Q4 09 of Q1 10.

    geplaatst op
  • Pieter, hier spreekt Google al een tijdje over. Om precies te zijn al 2 jaar. Er is al een hele trits plannen langsgekomen die allemaal ingehaald worden door tijd. Deze aliantie met Sony is er een van velen. Om een voorbeeld te geven, 'ze' werken ook samen met Samsung op een vergelijkbaar project. .

    geplaatst op
  • @wimwoning : zeer veel zoekopdrachten gebeuren op sociale netwerken, dit zal toenemen.

    @Pieter : Ik ben toch heel erg benieuwd of dit uberhaupt gaat werken. Web to TV ala Google.
    Ik geloof er nog niet zoveel van. TV is lean-back experience, het zoeken is een lean-in activiteit. Dat is geschikt voor een medium als de laptop/desktop.
    De uitdaging in dit alles is de remote.

    Gaan mensen daadwerkelijk met een keyboard "achter de TV zitten"?

    geplaatst op
  • Video op het net wordt steeds belangrijker. Daarom verstandig om daar nu op in te spelen nu er nog relatief weinig concurrentie is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.