Een commercial? Succes ermee! (deel 4)

17 augustus 2010, 06:11

In drie delen heb ik afgelopen weken uitgelegd hoe fonq.nl bezig is met merkbeleving. Een frisse webshop, betere positionering van de merken en producten en daar hoort een commercial bij voor ons gevoel. In “Een commercial: succes ermee (deel 3)” liet ik het voorlopige resultaat zien: een commercial en een bedrijfsfilm. Dit omdat wij vonden dat je ons gedachtegoed eigenlijk niet in één filmpje kunt stoppen. Ik vroeg naar commentaar op de filmpjes en de reacties waren overweldigend! Op een goede manier, want we hebben er veel nuttige tips uit gehaald.

Quotes

Het was voor ons erg spannend om de filmpjes eindelijk te publiceren. Zouden we veel reacties krijgen, of helemaal geen? En hoe zou er gereageerd worden? Gelukkig waren de reacties positief, in die zin dat er niemand was die volledig negatief op de filmpjes reageerde en dat ze allemaal inhoudelijk waren. Een paar quotes:

Wendy: “Nikszeggend. […] De burgerlijkheid spat van het scherm.”

Matthijs van den Broek: “Wel aardig, maar vind hem te traag.”

John: “Het mist gewoon virale elementen (leuk, grof, spannend, sex etc.)”

Gijs Veerhoek:“Ziet er visueel heel aardig uit.”

Tjeerd: “De lengte is goed, geeft aan dat fonq.nl veel in zijn assortiment heeft.”

Lessons learned

De reacties waren over een aantal zaken enigszins verdeeld. Waar sommigen van jullie de commercial (bedrijfsfilmpje even buiten beschouwing gelaten) te lang vonden, vonden anderen hem weer een prima lengte hebben. In het algemeen hebben we van jullie opmerkingen geleerd dat beide filmpjes sneller moeten verlopen en dat de boodschap veel duidelijker moet zijn.

De commercial hebben we getracht aan te passen naar aanleiding van een aantal tips: we zijn sneller begonnen met waar het om draait, in een paar seconden vertellen we wat fonq.nl is, we hebben hem korter gemaakt, we hebben pop-up geluiden bij de motion graphics gezet. Een voice-over met sterke tekst werd ook gesuggereerd, maar helaas hadden we daar op deze korte termijn geen tijd voor. Waar we wel tijd voor hadden, hebben we proberen zo goed mogelijk te verwerken in de definitieve versie van onze commercial, aldus:

Volgende keer

We zijn dit pad ingeslagen omdat we voelen dat we veel meer kunnen met fonq.nl en commercials kunnen zeker daarbij helpen. Ik heb bij het vorige artikel in de commentaren al aangegeven dat TV-commercials er voorlopig nog niet in zitten. De kosten hiervoor zijn erg hoog, maar we gaan het absoluut onderzoeken. Dus wie weet komt fonq.nl nog eens in je huiskamer ;-). Maar we gaan wel zeker weten nog meer commercials maken en wat we volgende keer zeker anders gaan doen is dit:

  • We gaan echte acteurs gebruiken en geen collega’s
  • We gaan er meer virale elementen in proberen te stoppen (leuk, grof, spannend, sex, je weet wel)
  • We gaan een krachtige slogan in beeld brengen
  • We gaan het beeld beter aansluiten op webwinkel

Viral ideeën

Helaas kwamen niet heel veel ideeën naar voren over verspreiding van de filmpjes. Dat zal deels liggen aan het feit dat veel van jullie vonden dat de filmpjes niet echt geschikt waren voor virale verspreiding. Gelukkig hebben we er toch een paar zinnige tips uit weten te filteren! Zo gaan we een prijs (€1000.- shoptegoed) uitloven onder onze facebook ‘likers’. Deze actie wordt ook gecommuniceerd via Facebook Advertising en het inhoudsnetwerk van Google Adwords. Deze bezoekers landen op een actiepagina op fonq.nl. Verder wilden we op de één of andere manier stimuleren dat iedereen de filmpjes (zowel de fonq.nl commercial als de fonq.nl bedrijfsfilm) zou gaan taggen op YouTube, zodat er zoveel mogelijk relevante tags bij komen te staan. We hebben de film uiteindelijk wel op Youtube gezet, maar bezoekers zien de commerical welke geupload is in Vimeo. De reden hiervoor is dat Youtube advertenties weergeeft in video’s, Vimeo doet dat niet.

Communicatie extern

Communicatie intern

Los van de externe communicatie zetten we een aantal redelijk standaard communicatiekanalen in om aandacht te schenken aan de filmpjes:

  • interne communicatie richting collega’s, leveranciers en partners.
  • eigen email richting consumenten
  • in bevestigingsmails melding van maken
  • op de website komt een speciale pagina. Deze is vindbaar vanaf de homepage van fonq.nl
  • in onze showroom presenteren we de commercial op een beamer, flatschreen of computer
  • op onze corporate site http://over.fonq.nl
  • en op onze blog http://blogs.fonq.nl

Tot slot

Ik hoop dat ik jullie met deze serie over onze commercial en merkbeleving iets beter duidelijk heb kunnen maken wat er zoal komt kijken bij het maken van een commercial. Een kijkje achter de schermen is altijd leuk (vind ik tenminste) en nog leuker is het als je er ook iets aan hebt. Laat het ons weten als je nog leuke ideeën hebt voor nieuwe commercials en laat ook zeker weten wat je van het definitieve filmpje vond. Wellicht kom ik over een paar maanden nog terug met leuke cijfers over het succes, of falen, van de filmpjes.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat jullie allemaal lid worden van onze Facebook pagina ;-).

2 Reacties

    Mstok

    En zo zakte het reclamevak tot een nieuw dieptepunt.

    De HBO middelmaat denkt werkelijk iets te kunnen?! Waar komt dat vandaan?


    19 augustus 2010 om 12:42
    Maurice

    Leuk als algemene bedrijfspresentatie, maar als commercial…NEE

    Geen duidelijke boodschap en call-to-action…


    31 augustus 2010 om 13:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!