Raymond Klompsma (Concept7) over designtrends en ‘Zo kan het ook!’

Raymond Klompsma (Concept7) over designtrends en ‘Zo kan het ook!’

Met “Zo kan het ook” hebben hij en Stefan Wobben een juweeltje over online usability en design in de vorm van een papieren boek de wereld in geslingerd.  De reacties tot nu toe zijn ‘boven verwachting goed’ en Raymond Klompsma is trots dat er vergelijkingen worden getrokken met ‘Don’t make me think’. Natuurlijk is het boek ook een visitekaartje voor Concept7, het bedrijf van Klompsma en Wobben. Klompsma was in Arnhem, we spraken een kwartier over de trends in usability en design, over mobile usability, human centered design, webanalytics, over undesign, over het redesignen van websites met schetsen en prototyping, over Apple en Zappos.com en een beetje over het boek.

Interview Raymond Klompsma (Concept7), dit is de directe link naar het interview op Vimeo.

Protoyping

Klompsma: “Vergelijk het [het (re)designen van websites, MvdB] met normale productontwikkeling, de Senseo van Philips. Daar worden eerst prototypes gemaakt, en dat wordt getest. Je probeert heel vroeg in het proces fouten te maken en die er direct uit te halen.”

Trends

Waar gaat het naartoe met usability en design. Wat zijn de trends? Klompsma: “Ik zie dat de markt heel erg verschuift van techniek gedreven naar human-driven. Internet is pas 15 jaar oud, in de beginjaren en nu ook nog wel eens was iedereen heel erg bezig met de functionaliteiten omdat het kon. Google maps is daar een voorbeeld van: je ziet het overal. Maar het is niet altijd handig. Het denken vanuit de gebruiker begint steeds meer door te sijpelen naar mensen die verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke beslissingen.” Eenvoud, dat is waar het om gaat als belangrijke trend voor design. Klompsma: “Je kunt een website boordevol met functionaliteiten stoppen, maar wees je ervan bewust dat die functionaliteiten niet op ieder moment voor iedere bezoeker even belangrijk zijn.”

Apple en Zappos

Een iPhone is een goed voorbeeld van een device dat op het juiste moment de juiste functionaliteit naar voren laat komen, vindt Klompsma.  Apple en Zappos zijn grote voorbeelden van inspiratie voor Klompsma en Concept7. Over Zappos: “Creativiteit en fun zijn essentieel. Het werk dat je doet moet leuk zijn. Je moet klanten écht willen helpen.” Mij leek het lastig om dat écht willen helpen te vertalen in design. “Je kunt heel goed naar gebruikers luisteren. Dan kom je bij de waarom vraag uit. Webanalytics kunnen daarbij helpen, maar het echt antwoord van de waarom-vraag zul je bij je gebruikers moeten zoeken,” denkt Klompsma.

Webanalytics

Bij Concept7 merken ze dat er nogal wat klanten zijn met hele dure webanalytics pakketten die duidelijk moeite hebben met de interpretatie van de cijfers.  “Ik geloof heel erg in de combinatie tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Maar wij willen geen onderzoeksclub zijn. Wij leveren geen rapportages, maar we willen dingen maken. Er moet een structureel proces op gang worden gebracht met nieuwe ideeën, doorvoeren, kijken of ze werken en uiteindelijk reken je af op conversie.”

Lijkt mij dan weer een kostbaar proces. Er zijn toch zat bedrijven die gewoon een website willen. Punt. Klompsma: “Ja. Maar ik ben altijd op zoek naar het antwoord achter de vraag waarom je een website wilt. Waar wil je over drie jaar staan met je website. Bedrijven kunnen ook heel veel zelf. Er zijn heel veel tools voorhanden, die je zelf kunt gebruiken. Op een gegeven moment heb je een boost nodig en dan huur je experts in.”

Mobile

Iedereen heeft het al een hele tijd over de doorbraak van mobiel. Toen we met het Jaarboek 2010 bezig waren las ik dit artikel van Jakob Nielsen waarin hij op basis van onderzoek concludeert: “The mobile user experience is miserable”. Het kleine scherm in de ‘three screens war’ zorgt voor grote uitdagingen. Kan er eigenlijk wel sprake zijn van gebruiksvriendelijkheid op zo’n klein rotschermpje? Klompsma: “Absoluut. Apple bewijst het. Hoe je content tot je neemt zal in de toekomst alleen maar diverser worden. Content en opmaak moeten apart van elkaar opgeslagen worden. Op een groot beeldscherm kun je meer doen dan op een klein schermpje. Daar moet je rekening mee houden in de experience. Ook daarin: kijk weer naar je gebruiker en hoe hij met mobiel omgaat. Wat wil hij wel en wat wil hij niet zien? Een gebruiker doet niet álles op zijn mobiel. De iPad is daar weer een mooie tussenstap.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik ben groot fan van Concept7 geworden door de samenwerking met Henk en Raymond en de manier waarop ze werken. Je wordt gedwongen tot nadenken over je eigen product/ site door de ogen van de klant. Niet geheel onbelangrijk staan ze ook open voor discussie waarmee je het beste resultaat kunt behalen.

    Het lijkt me leuk weer met ze te werken in de toekomst en het boek gaat zeker mee op vakantie.

    geplaatst op
  • Goed bezig topper! Zie er naar uit om het boek te lezen! Max.

    geplaatst op
  • Nu nog even goed kijken naar de waarde van gevoel, brandbeleving en esthetiek in het hele proces. Dat blijft bij veel bureaus zoals concept7 behoorlijk achter. Dat in tegenstelling tot hun voorbeeld Apple. Daarnaast is luisteren naar gebruikers slechts stap 1, daarop innoveren zoals Apple doet de overtreffende trap. De grote kracht van Apple is niet user centered design maar hun forward thinking en innoverende kracht op alle vlakken van design en fabricagetechnieken. Voorbeeld van dit verschil in denken: De opmaak van het boek van concept7: Het leunt op het metro signage systeem van nyc. De beste opmaakvorm voor een user centered design boek was het overnemen van een primair voor outdoor ontwikkeld signagesysteem? Je ziet vaak dat voor usability experts vorm slechts een afterthought is en geen middel om te communiceren en inhoud meer waarde te geven.

    geplaatst op
  • Dank je wel voor je reactie. Ik ben het met je eens als je zegt dat brandbeleving en esthetiek vaak onderbelicht wordt. Ik vind ook dat het vaak sterk overschat wordt. Bij veel bedrijven blijft branding beperkt tot het bewaken van een huisstijl. Wat mij betreft gaat het veel verder dan dat.

    Usability gaat wat mij betreft over het wegnemen van drempels, niet meer en niet minder. Wat mij betreft is het irrelevant of de vergelijking met een metrosysteem nu wel of niet geschikt is voor een boek. Feit is dat het voor veel van onze lezers wel werkt en dat is wat betreft de uiteindelijke doelstelling.

    Wat mij betreft is human centered design een combinatie van gebruiker, organisatie en techniek. Van desirability, feasability en viability. Innovatie vanuit de techniek (je vb. van Apple) valt wat mij betreft onder feasabilty. Denken vanuit de behoefte van gebruikers onder desirability. Juist de combinatie is heel sterk volgens mij.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.