We schrijven hier regelmatig over webcare strategie, webcareteams en de tools die je bij online monitoring/marketing kunt gebruiken. Vandaag kwam ik de droom van elk social media team tegen: het Gatorade Social Media Command center.
Gatorade heeft midden op de marketingafdeling op het hoofdkantoor in Chicago een Mission Control Center ingericht dat je kunt vergelijken met een “war room for monitoring the brand in real-time across social media” zo schrijft Mashable.
Zes monitoren tonen dashboards met realtime data visualisations die Gatorade samen met Radian6 heeft opgezet. Nu heb je weinig aan prachtige tools liggend in de gereedschapkist, maar de output van het Mission Control leidt ook daadwerkelijk tot aanpassingen in marketing of producten:
Gatorade’s Sr. Marketing Director, Consumer & Shopper Engagement Carla Hassan offered a few examples, starting with the company’s monitoring of its “Gatorade has evolved” campaign. The commercials featured a song by rap artist David Banner, which, Mission Control quickly saw was being heavily discussed in social media. Within 24 hours, they had worked with Banner to put out a full-length version of the song and distribute it to Gatorade followers and fans on Twitter and Facebook, respectively.
On a day-to-day basis, Gatorade’s tools are also being used for more conventional marketing tactics –- like optimizing landing pages and making sure followers are being sent to the top performing pages. As an example, the company says it’s been able to increase engagement with its product education (mostly video) by 250% and reduce its exit rate from 25% to 9%.
Waarom is dit interessant?
Om een paar redenen is dit volgens mij de droom van elk social media team. Allereerst zien de tools er gelikt uit en wordt de data op een mooie inzichtelijke manier gepresenteerd. Dat is enerzijds voor het team zelf een genot, maar onderschat zeker niet dat je op deze manier de rest van de organisatie ook helder en krachtig kan uitleggen wat er gebeurt in de social media. Door dit alles ook nog eens centraal op de marketingafdeling neer te zetten geef je een krachtig signaal af naar je organisatie, zijn de lijntjes bijzonder kort en kun je (als het goed is) daadwerkelijk wat met de uitkomsten van je monitoring gaan doen.
Realtime marketing bedrijven
Naar aanleiding van een tweet van mij vanochtend vroeg @wimrampen zich af: wat staat nu centraal? brand of klant? Uiteindelijk staat naar mijn mening ook hier de klant centraal. Opzet van Gatorade gaat echter verder dan webcare, waarbij organisaties vooral reageren op uitingen uit oogpunt van customer service / online reputatie. Hier speelt social media in het hart van de organisatie een rol en heeft het direct zijn effect op campagnes, producten etc. Dit is realtime marketing; vrijwel direct geconfronteerd worden met de effecten van je marketing-inspanningen en die weer finetunen.