De truc is om met één site alle schermen te bedienen

13 juni 2010, 09:19

De tijd van op je zolderkamertje achter een beeldbuis gaan computeren ligt ver achter ons. Met de opkomst van steeds kleiner wordende schermen moet je je afvragen of je bij het opzetten van een nieuwe site kiest voor één front-end die zich schikt naar de bezoeker of gaat voor een medium-afhankelijke online présence. Uitgaande dat je nog steeds je website als belangrijkste kanaal inzet voor aangaan van communicatie, interactie, transactie of relatie, is het verstandig om te denken op welk medium men dit gebruikt. Zoals je in je statistieken kunt nalezen onder het kopje ‘Schermresoluties’ wisselt deze nogal, waarbij het gros van het Nederlands bezoek op breedbeeldformaat je site bekijkt en sowieso 76% groter dan 1024×768 (de huidige standaard in webdesignwereld).

Stromingen zijn op dit moment van groot naar klein

  • Werkplek & Laptop

    Veelal een breedbeeldformaat scherm dat enorm variabel is qua schermresolutie. In de regel een hoogte van circa 900px.

  • Netbook & Tablet

    Voornamelijk liggend formaat van een relatief lage resolutie (1024 x 768).

  • Mobiel

    Enorm variërend beeldschermformaat, maar in de regel voorzien van zoommogelijkheden om te focussen op een deel van het scherm (zoals een kolom in de site).

Ontwikkeling van interactiemogelijkheden

Opvallend bij de laatste twee groepen is dat daar mogelijkheden worden geïntroduceerd van een nieuwe manier van interactie. De ‘muis’ wordt ‘touch’, waar je zeker rekening mee moet houden door bijvoorbeeld niet meer te kiezen voor zgn. mouse-overs. Daarnaast is de ondersteuning van Flash iets dat enorm onder druk staat, aan te raden is om te kiezen voor web-standaarden. Apple pusht (‘supports web standards including HTML5, CSS3, and JavaScript’) dit enorm, net als Microsoft en de opkomst van Google Chrome.

Ontdek welk speeltje je doelgroep gebruikt

Ga in je statistiekenpakket na welk formaat het meest voorkomt en let daarbij op de ontwikkelingen in het verleden. Er zijn natuurlijk enorme culturele wereldwijde verschillen, dus aan te raden is om per regio te bundelen. Hou hierbij ook trends en ontwikkelingen in de gaten op sites als Mobile Metrics en w3schools.

Speel in met een geschikt formaat

Kiezen voor mediumafhankelijke oplossingen is een trend die dankzij de ‘apps’ is ingezet. De iTunes Store maakt het interessant om snel applicaties te ontwikkelen voor de iPhone die vervolgens makkelijk te downloaden zijn en met een micro-payment zelfs eenvoudig te verkopen. Kiezen voor een oplossing per medium kan een verstandige zijn als je het maximale eruit wilt halen qua mogelijkheden. Helaas zijn er talloze platformen waarvoor je de site geschikt moet maken met extra ontwikkelingskosten. Iets waar bijvoorbeeld NOS bewust niet voor kiest.

Alle formaten in één

Kiezen voor één website is kiezen voor een mediumonafhankelijke oplossing. Qua investering en onderhoud is dit een slimme oplossing, ware het niet dat je wel rekening moet houden 2 belangrijke factoren:

  1. Het kleinste apparaat

    Kies voor het apparaat met de minst uitgebreide mogelijkheden en maak je site hiervoor geschikt. Hou niet alleen rekening met de schermgrootte, maar ook andere zaken zoals interactie met touch of de maximale laadtijd van je webpagina’s.

  2. Cross-platform testen

    ‘Vroeger’ hoefde je alleen rekening te houden met verschillende browsers, nu ook nog eens met verschillende devices. In principe een taak van je ontwikkelteam die je helpt met tools zoals Browsershots of iPad Peek

Het is dus aan te raden om een strategische keuze te maken. Sowieso bij ieder (re-)design van je site en onderschat bijvoorbeeld zeker niet de meerwaarde van bezoekers die met bijvoorbeeld mobieltjes op je site komen of opkomende trends zoals de verschuiving naar apps.

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

12 Reacties

    mangold

    Sorry hoor, Ralf, maar ik vind het echt bijzonder fout om voor zo’n ‘one size fits all’ oplossing te kiezen waarbij je alle medium-specifieke mogelijkheden naast je legt. Volgens mij kun je juist veel beter de impact van je communicatie maximaliseren, door uit elk medium waar je gebruikers voor kiezen het maximaal haalbare (en dus medium-specifieke) te halen.


    13 juni 2010 om 09:49
    ralphbom

    @Carl

    Mee eens dat je met mediumspecifieke oplossingen het beste eruit kan halen, maar niet altijd haalbaar.

    @Webhel

    Congrats met de award en ik vind Helenahoeve een goed voorbeeld van de strategie om 1 oplossing te gebruiken. Als ik je goed begrijp kies je een standaard voor naast computers ook print en tv, slim!


    13 juni 2010 om 10:21
    Marco van der Lingen

    Ik denk dat het eerder tijd is om de website gedachte te verlaten. Per scherm is de behoefte waarschijnlijk anders omdat het in een andere context gebruikt zal worden. De applicatie gedachte van snel een usecase bedienen zal op alle schermen een grote vlucht nemen. Niet meer zoeken op internet en op een website maar snel taakgerichte functies uitvoeren. Internet is op dit moment aan het veranderen en bedrijven. Moeten hier nu over nadenken.


    13 juni 2010 om 11:34
    mangold

    @Marco: 1000% mee eens!


    13 juni 2010 om 15:38
    Evert Albers – Streeff.nl

    Dat Apple HTML pusht is helaas niet waar. Ze verplichten webontwikkelaars om Apple-specifieke tags te gebruiken, net zoals vroeger Microsoft deed, en zeggen vervolgens dat dit “HTML 5” is. Erg jammer als je het mij vraagt.


    13 juni 2010 om 18:53
    ralphbom

    @Marco

    Yep, de verschuiving van alomvattende sites die met name communiceren gaan meer en meer over naar actiegerichte opzetjes. Ook hiervoor geldt dat je kunt kiezen om 1 online platform te lanceren of per device de meest geschikte keus te maken. Als je die keuze maar maakt met de bezoeker in je achterhoofd.

    @Evert

    Mee eens dat Apple het overdrijft door eigen baksels toe te voegen. Desondanks wel een ‘grote stap’ dat ze samen met grootmachten Google en Microsoft vooruit kijken, aangezien dit tot een jaar geleden meer denken in belemmeringen was (lees: vasthouden aan ie6).


    14 juni 2010 om 03:34
    Mike van Hoenselaar

    @Marco Helemaal mee eens. Ik geloof ook dat ieder medium een apart doel heeft. En toch kan je met 1 website daar wel degelijk op inspringen. Wat Ralph aan wil geven is dat je aandacht niet mag verslappen als je eenmaal een website hebt. Je bezoekers/doelgroep benadert je website via allerlei verschillende toestellen. Daar moet je wel over nadenken als je een zo groot mogelijk bereik wil hebben.

    Natuurlijk is het vaak een budgetkwestie. Door vanaf het begin rekening te houden met dit feit kun je wel makkelijker inspelen op de verschillende apparaten. Er zijn mbt design en frontend realisatie toch best wel wat dingetjes die je kunt doen om dit te optimaliseren. De website van de Helanahoeve leent zich daar beter voor dan een marketingfacts, maar de belangrijkste boodschap is dat ik iets anders verwacht als ik mobiel marketingfacts bezoek of dat ik dat via een reguliere browser doe.

    Daar zie ik een grote markt in opkomen het komende jaar. We zijn op een punt van iedereen wel een website heeft. Nu moet die website ook nog overal bereikbaar gaan zijn. Het frontpage-tijdperk definitief geëindigd? Laten we het hopen!


    14 juni 2010 om 04:38
    ralphbom

    @Andre

    Inderdaad slim om de ruimte maximaal te benutten. Het kleinste scherm uit je bereik hoeft niet in te houden dat je daarvoor alles ontwerpt, wel dat je rekening houdt dat zij je online creatie kunnen bekijken.

    In hoeverre is het vanuit SEO slim om 1 site in te richten voor zowel je normale als de mobiele site?


    14 juni 2010 om 05:59
    ssmeding

    Als je van mening bent dat differentiatie per medium de voorkeur heeft, waarom komt dit dan in je artikel niet naar voren? Al met de titel wek je de indruk dat, ook al is differentiatie wel haalbaar is, de truc toch is om met één site alle schermen te bedienen.

    Het is goed als er een visie achter websites zit, bijvoorbeeld over de gebruikte/aangeboden resoluties. Kijk bij het maken van keuzes goed naar de markt. Niet alleen naar de apparaten die je wilt kunnen bedienen, maar ook naar websites (en versies daarvan) waar je doelgroep actief is. Het is goed mogelijk dat je doelgroep er al aan is gewend en er geen problemen mee heeft om te moeten zoomen en scrollen op een smartphone bijvoorbeeld.

    Dan heb ik nog een vraag over de volgende zin uit je artikel:

    “De ‘muis’ wordt ‘touch’, waar je zeker rekening mee moet houden door bijvoorbeeld niet meer te kiezen voor zgn. mouse-overs.”

    Bij een mouse-over denk ik het eerst aan een link die van kleur verandert als je er met een muis overheen gaat (hover). Dat dit niet zichtbaar zal zijn op een touchscreen is geen probleem, in dat geval is het effect niet essentieel om de site te kunnen gebruiken.

    Ik neem aan dat je met “mouse-overs” in werkelijkheid iets als “uitklapmenu’s” bedoeld? Hier kan het ontbreken van de mogelijkheid om te hoveren’ bij een touchscreen wel voor problemen zorgen inderdaad.


    14 juni 2010 om 08:50
    Frank van Bruggen

    Waarom hebben we het toch nog steeds over een Website benadering en niet over een Digital benadering. Een website is m.i. slechts een voor browsers geoptimaliseerde manier om content te presenteren etc. Maar het presenteren van content, het aangaan van interactie en het engageren van je doelgroep gaat verder dan het optimaal presenteren van een website (je eigen domein) op diverse devices. Denk ook over hoe je presence eruit moet zien op kanalen buiten je eigen domein (o.a. social) op basis van een scherp-vooraf- geformuleerde content visie: Wat presenteer je, Wanneer, Waar en aan Wie? Wat ‘importeer’ je naar je website (bijv. twitter feed icm een tagcloud, like button etc.) en wat exporteer je naar buiten je domein (o.a. content en tools als widgets inzetten). Deze overkoepelende visie is vervolgens de basis om specifieke invulling te geven aan de in te zetten digitale kanalen, devices en marketing tactieken.


    15 juni 2010 om 08:19
    Mike van Hoenselaar

    @Frank van Bruggen Hoezeer je gelijk hebt denk ik dat Raplh dat ook weet. Hij probeert ook niet een vaste methode aan te geven als het gaat om communiceren. Hij laat alleen zien dat als je websiteigenaar bent dat het niet genoeg is om hem te hebben, maar dat de media waarmee mensen je website(digitaal kanaal/applicatie, wat je wil) bezoeken je rekening moet houden met deze devices.

    Je hebt gelijk als je zegt dat het presenteren van content, aangaan van interactie en het engageren van je doelgroep verder gaat dan het optimaliseren van een website. Dat predict Ralph ook niet. Evenals mijzelf. De core business van Ralph is websites en daar praat hij dan ook vanuit. Natuurlijk moet je met 100.000 meer dingen rekening houden. Maar daar komen weer hele andere disciplines bij kijken.


    19 juni 2010 om 09:04
    sneak a peek at this web-site

    Okay, so I’ll ring hither and I’ll happen that most people are traveling to increase your placenta lozenges and babe acne chest milk product. So some of my processes which was skillful, but it’s not designed to give to babes.


    19 mei 2014 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!