• Mobile
    wordt gesponsord door

Morgan Stanley: Mobiel internet binnen 2 jaar groter dan desktop internet

Morgan Stanley: Mobiel internet binnen 2 jaar groter dan desktop internet

Research analist Mary Meeker van Morgan Stanley presenteerde afgelopen maandag tijdens het Conversational Marketing Summit in New York een update van haar internettrends. De twee belangrijkste conclusies uit de presentatie van Meeker:

  • Het gebruik van mobiel internet neemt de komende jaren exponentieel toe waarbij het mobiele internet binnen 2 jaar groter zal zijn dan desktop internet. De belangrijkste drijfveer voor deze toename is de introductie van 3G netwerken.
  • De komende jaren konden wel eens de gouden jaren van online adverteren worden omdat het verschil tussen mediaconsumptie (28%) en mediabestedingen (13%) substantieel is en alleen in de VS al een een potentieel heeft van 50 miljard dollar.

De conclusies van Meeker zijn inmiddels overgenomen door tal van internationale sites zoals Washington Post, paidContent.org, GigaOm.


Delen



Er zijn 30 reacties op dit artikel

  • Mobiel internet groter dan desktop internet? Hoe groter? In aantal pixels? Gebruikers? Aansluitingen? Dit is weer een over-de-top-kop want anders neemt niemand mijn persbericht over. In twee jaar is gemeten in tijd dat men actief online is op telefoons in elk geval niet groter vergeleken met de tijd dat men online actief is met een desktop (verstaat men hier ook laptops onder?). Als men laptops met mobiel internet meerekent, dan nog haal je nooit het aantal aansluitingen van het "traditionele" internet.

    geplaatst op
  • @Erwin: eerst presentatie bekijken voordat je dit soort reacties en vragen stelt; onderbouwing is prima verwerkt in de presentatie van Mary Meeker!

    geplaatst op
  • Dat was natuurlijk te verwachten. 23 juni 2007: "Mark my words: die Apple iPhone is voor ‘mobiel (internet)’ wat de iPod voor ‘portable audio’ heeft betekend: een ware revolutie."

    Het is overigens verbazingwekkend hoe 'oostindisch doof' Marketingfacts nog steeds is voor die door Apple teweeg gebrachte revolutie. Het Morgan Stanley rapport staat bol van expliciete verwijzigen naar Apple's iPhone en iPad, maar Marketingfacts concludeert dat "de belangrijkste drijfveer voor deze toename de introductie van 3G netwerken" is.

    Waar komt die afkeer voor Apple - inmiddels, dankzij die iPhone en iPad, groter dan Microsoft - toch vandaan? En: is het voor marketeers niet bijzonder schadelijk om deze revolutie krampachtig te blijven ontkennen?

    geplaatst op
  • @Carl: geen afkeer voor Apple maar ik loop ook niet blind achter de ophemeling van Apple aan. Apple is vooral goed in de verpakking en de marketing, de producten die ze in de markt zetten zijn prachtig maar zijn nog steeds gesloten en zeker niet altijd even goed. De accu van de nieuwe MBP die ik heb aangeschaft wordt na aantal weken al gloeiend heet en de Wifi-ontvangst van mijn iPad is ook nog niet om naar huis te schrijven.

    geplaatst op
  • @Marco: Ongeacht of je die producten goed, slecht, mooi of lelijk vindt, je bereikt er in elk geval een prachtige en bizar snel groeiende doelgroep mee. En daar gaat 't volgens mij om.

    geplaatst op
  • Moet toch even reageren want wederom lijkt het alsof Apple het mobiele universum weer bepaald. Even een wake up call. Samsung is voor de derde maand achtereen marktleider in de markt voor mobiele telefoons en inmiddels de tweede producent wereldwijd ook wanneer het gaat om smartphones. Ook in het segment smartphones is een revolutie gaande. Niet alleen heeft Blackberry grote groepen (jonge) gebruikers aan zich weten te binden ook de recent geintroduceerde Samsung Wave spreekt grote groepen gebruikers aan. Laten we vastellen dat Apple fantastisch en baanbrekend werk heeft verricht maar dat het absolute marktaandeel in Nederland nog steeds 'maar' (dankzij de deal met T mobile) 2.5% is. De ratio lijkt het te winnen van de lifestyle en dat is voor apple geen goed nieuws maar wel voor het nibud zeg maar. De volgende generaties smartphones zullen aanmerkelijk goedkoper zijn en het aanbod gratis diensten zoals PING en MVoiP nog verder toenemen. Overigens naast het pionierswerk van Apple zijn inderdaad ook ook de interessante prijzen en kalitiet voor mobiele internet belangrijk bepalend voor het huidige succes. Ruim 60% van die mobiele internet gaat trouwens niet over GSM netwerken maar over (roaming) wifi heb ik begrepen.

    geplaatst op
  • @Albert: Als marketeer moet je je niet richten op aantallen apparaatjes, maar op aantallen te bereiken mensen.

    Zoals je in die Morgan Stanley presentatie op dia 12 kunt lezen is Apple's iPhone wereldwijd goed voor meer dan de helft van alle impressies, met een marktaandeel van 'slechts' 15%. Op de iPhone wordt bizar veel meer mobiel internet geconsumeerd dan op elke andere telefoon.

    En als je naar de bezoekersstatistieken van bijvoorbeeld het Nederlandse Bright.nl kijkt zie je dat de (door mij gebouwde) Bright iPhone app maar liefst 55% van het totaal aantal impressies voor z'n rekening neemt. En met totaal bedoel ik dan ook echt totaal, dus incl. alle bezoek via desktop PC's en laptops. Sinds de Bright iPhone app beschikbaar kwam - nu 5 maanden geleden - zijn de bezoekcijfers meer dan verdubbeld.

    geplaatst op
  • Carl als marketeer moet je ook naar ontwikkelingen kijken die morgen en overmorgen van belang (bereik) zijn. De wereld staat niet stil en wat vandaag een feit is is morgen historie. Leuke app trouwens dat van Bright.

    geplaatst op
  • Carl ik zag net dat ik al in 2008 in gesprek was met Oscar Kneppers over een Bright app en een variant op dat thema, The Mobile Revolution. Goed om te zien dat ie er nu is. :-)

    geplaatst op
  • @Carl: je zou eens met jongeren moeten gaan praten. Die stappen nu massaal over op de Blackberry en vinden de iPhone vooral iets voor ouderen. Dat zet je toch te denken als je je realiseert dan nu nog maar een fractie van de mobiele gebruikers een smartphone heeft. Stel dat die ontwikkeling zich doorzet en straks iedereen een smartphone heeft (volgens Morgan Stanley zal dat punt binnen een aantal jaren bereikt worden), is dan Apple nog wel de marktleider of staan er nieuwe spelers op zoals BB of zoals Albert aangeeft Samsung?

    geplaatst op
  • @Marco: Er zijn volgens mij maar weinig jongeren die van iPhone naar Blackberry overstappen. Maar er zijn er wél een hele hoop die in plaats van een iPhone een Blackberry kopen, ter vervanging van een telefoontje waarmee ze alleen nog maar konden bellen en SMS-sen. En da's best jammer, want mensen met een Blackberry zijn vele malen slechter te bereiken dan mensen met een iPhone. Zie weer dia 12 van Morgan Stanley's presentatie: Apple heeft met een aandeel van 15% in telefoontjes een bereik van 55%, terwijl RIM met een aandeel van 19% in telefoontjes slechts 6% bereik beidt.

    Stel je - als rare gedachtekronkel - eens voor dat alle andere telefoonfabrikanten failliet gaan en alleen Apple en RIM overblijven, dan zou het aandeel Apple moeten dalen naar 8%, en het aandeel RIM moeten stijgen naar 92%, om een 50/50 verhouding in bereik te bewerkstelligen.

    Ga er dus maar vanuit dat Apple nog wel een tijdje marktleider blijft, qua bereik via mobiel internet en apps.

    geplaatst op
  • Carl (ik neem aan dat je reactie ook voor mij was :-) dat bereik van MS is zeer relatief, jongeren zijn, indien goed geplaatst, zeer goed te bereiken in de sociale mediaomgeving waar ze rondhangen. Dat kan met de BB's en Samsung's van deze wereld als geen ander...

    geplaatst op
  • @Albert: Ik heb bijzonder veel waardering voor marketeers die die jongeren met Blackberry's en Samsung's tóch weten te bereiken en beroeren, ondanks het feit dat ze die toestellen nauwelijks voor mobiel internet en apps gebruiken. Kun je me vertellen waar ik screenshots en cijfers van dergelijke campagnes kan vinden?

    geplaatst op
  • @Carl (even voor Albert): De Spits en de Metro staan er iedere dag mee afgeladen. Die zetten wel in op jongere doelgroep, dacht ik.

    geplaatst op
  • Die moet je me even uitleggen, Matthijs. Bekijken veel jongeren de mobiele websites van Spits en Metro op hun Blackberry en Samsung toestellen, en staan daar vervolgens dan banners op die veel aangeklikt worden, of bedoel je wat anders?

    geplaatst op
  • Carl; erzijn wereldwijd bijna een miljard mensen die sociale media gebruiken. Alleen social media grid http://www.Palringo.com doet per maand een miljard berichtjes. Wat denk je dat je met dat (bereiks)gegeven kan als marketeer. Dat deze cijfers niet in het MS rapport staan zegt met alle respect meer over MS dan over de bereikspotentie van sociale media zeker op mobiele telefoons. En daar hoef je niet eens een smartphone voor te hebben. Als merk ben je wel haast verplicht om daar te zijn. Weinigen doen dat nog…

    geplaatst op
  • @Carl: O, ik bedoelde eigenlijk dat het iedere dag ads regent vóór blackberry's en dat ik de trend van het gratis "pingen" onder jongeren (vrienden van me doen het ook trouwens en besparen heul veel euro's) wel als belangrijk inschat.

    geplaatst op
  • Ik denk dat dit ook een relevant stukje is.

    geplaatst op
  • Althans voor 2007 al zeg maar....

    geplaatst op
  • Klinkt interessant, Albert. Heb je ook voorbeelden van succesvolle campagnes en Nederlandse bereikcijfers?

    geplaatst op
  • Uit de schoot van MF met dank aan Matthijs :-)

    geplaatst op
  • Ik weet wel dat grote merken zoals als Heineken maar ook de KNVB en de ANWB zich steeds manifester in deze social media markt zullen presenteren. Ook omroepen grijpen SM aan om nadrukkelijker met en tussen de doelgroep te communiceren.Door waarde toe te voegen aan SM kan je als merk ook waarde ontlenen. Dat is het mechanisme in SM mijns inziens maar hoe dan ook, het bereikspotentieel is enorm kijk alleen maar naar Hyves data....

    geplaatst op
  • Ik vrees dat we nu van het onderwerp 'bereik via mobiel internet (en apps)' afdwalen. Want ik zie bijvoorbeeld nergens in die Social Media Monitor presentatie die je noemt cijfers daarover. De woorden 'mobiel', 'gsm', 'telefoon', 'iPhone', 'Blackberry', 'Samsung' en 'Nokia' komen er zelfs niet eens in voor...

    Zullen we de discussie terug op 't spoor zetten? Ik stel dat je - via mobiel internet en apps - vrijwel alleen mensen met iPhones bereiken kunt. Jij en Marco stellen dat je ook mensen, en dan met name jongeren, via hun Blackberry's en Samsung's kunt bereiken. Ik vind dat reuze interessant, en zou dan ook graag voorbeeldcampagnes en bereikcijfers zien die dat aantonen.

    geplaatst op
  • Carl selectief lezen is nog steeds een van je manco's en afdwalen van het onderwerp (bereik) een tweede natuurlijke eigenschap. Maar ik herhaal ; er zijn wereldwijd bijna een miljard mensen die sociale media gebruiken. Alleen social media grid http://www.Palringo.com doet per maand een miljard berichtjes (voornamelijk via mobiele telefoons) . Wat denk je dat je met dat (bereiks)gegeven kan als marketeer. Dat deze cijfers niet in het MS rapport staan zegt met alle respect meer over MS dan over de bereikspotentie van sociale media zeker op mobiele telefoons. En daar hoef je niet eens een smartphone voor te hebben. Als merk ben je wel haast verplicht om daar te zijn. Weinigen doen dat nog…

    Overigens jij hebt het nu over bereik via mobiel internet en apps, ik heb het over bereik via sociale netwerkenen dan ook nog voor een meer dan belangrijk deel over mobiele (sociale) netwerken. Je hebt het zelf hierboven eerder over " maar op aantallen te bereiken mensen" volgens mij geef ik je daar een passend antwoord op.

    geplaatst op
  • @Albert: Oké, je hebt dus blijkbaar geen cijfers en voorbeelden die je aanname in je eerste reactie bij dit artikel - dat het "alleen maar lijkt alsof Apple het mobiele universum weer bepaalt" - onderbouwen. Vervelend voor je.

    geplaatst op
  • Carl je hoeft geen rekenwonder te zijn om te kunnen inschatten hoe groot het bereik kan zijn als je het marktaandeel van Apple (totale mobiele markt 2.5%) even loslaat en ' into social' gaat. Voor bereik heb je niet perse mobiel internet nodig laat staan een Apple. Capiche? Volgende discussie graag ! :-)

    geplaatst op
  • Deze discussie gaat over mobiel internet, Albert. Zie titel, conclusies en reacties. De opmerking dat je ook leuke dingen kunt bereiken náást mobiel internet doet derhalve niet ter zake.

    geplaatst op
  • Carl zegt: @Albert: Als marketeer moet je je niet richten op aantallen apparaatjes, maar op aantallen te bereiken mensen. So be it.......

    geplaatst op
  • Posting van Yme Bosma wel relevant lijkt me

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.