Internet op tv 4: SBS, Vara, VPRO, Avro, Eurosport, Rabo

8 juni 2010, 06:47

In aanloop naar het Mediapark Jaarcongres, dat in het teken staat van ‘oog voor het scherm’, doe ik onderzoek naar de ontwikkelingen rondom web-tv. In dit artikel geven SBS, Vara, Vpro, Eurosport en Rabobank hun visie. Over connected tv, consumer payments, Iphion, Zomergasten, Google TV en investeren in mobiele kanalen in plaats van in tv-bankieren.

Video: SBS

Avinity, inmiddels in Amerikaanse handen, zou ook voor SBS internetdiensten op tv gaan brengen, zo werd bekend tijdens een Cross Media Café in 2008. En dan met name MyVideo, de YouTube-variant van SBS, op de digitale tv-pakketten van UPC en Tele2. Dit is volgens Jeroen Verbeek, Directeur Interactieve Media van SBS Broadcasting, niet tot stand gebracht.

Posities zullen gaan schuiven in de tv-markt. Dat blijkt nu al uit de on-demand concurrentie. Veamer van SBS, Uitzending Gemist van de publieke omroep, ze veroorzaken al jeuk bij de kabelaars. Verbeek: “TV is en blijft de motor en video de brandstof. Die brandstof gaat in vele motoren. SBS zal haar on demand diensten in principe geschikt maken voor alle kanalen en platformen. Of het nu pc, mobiel of connected TV is. Het is allemaal over IP. Als broadcaster zetten we zo breed mogelijk in en device onafhankelijk. Dus ook bij connected TV beperken we ons niet alleen tot de internet TV van Sony of de Net TV van Philips, maar is het de intentie om ook via gameconsoles en hybride boxen onze on demand diensten te ontsluiten en zo breed mogelijk te distribueren.

De enige belangrijke voorwaarde is dat we het kunnen monetizen via advertising dan wel consumer payments. Met onze enorme marketingpower kunnen we kijkers op een natuurlijke manier verleiden om ook de vorige aflevering of alvast de volgende aflevering on demand te kijken.”

Video: Vara

Volgens Edwin Valent, Hoofd Nieuwe Media van de Vara, veroorzaakt de komst van IP op televisie veranderingen in het kijkgedrag, al zal dat niet zo snel gaan: “Het belang van lineaire televisie aangeboden met het basispakket, zoals we dat nu kennen, ook al is dat digitaal, zal aan belang gaan inboeten.”

Valent kijkt met interesse naar een initiatief als Iphion, een oplossing voor hoge kwaliteit streaming video op televisie. Het is een idee van Merien ten Houten en Robert Klep, 15 jaar geleden bedenkers van zoekmachine Ilse. Valent: “Daar kan de kijker zelf bepalen welke kanalen hij in zijn pakket voorkeurzenders opneemt. En Iphion kan op zijn beurt zelf kanalen samenstellen op grond van voorkeuren. Dat is uiteindelijk zoals je het als kijker wilt. Jij bepaalt zelf wat je kijkt en misschien in de toekomst waar je uiteindelijk voor betaalt.”

Valent ziet een bedreiging voor de kabelexploitanten: “Ik zie de relevantie voor de kabelaar echt wel minder worden. Het videoaanbod versplintert heel erg over diverse partijen. Zo wordt sport bijvoorbeeld op dit moment al door diverse partijen, buiten kabelaars om, verspreid. Zo kijk ik live basketbal via NBA.com, heb je de mogelijkheid om voetbalwedstrijden te kopen voor je iPad, mobiel of laptop en biedt een YouTube gewoon live cricketwedstrijden aan.”

Video: VPRO experimenteert met Zomergasten

Erik van Heeswijk, Hoofd Digitaal van de Vpro, wil experimenteren met internet op televisie met de komende serie van Zomergasten. Daartoe werkt de omroep voor technologie samen met Logica. “Het is een experiment met een sociale toepassing waar ik nog niet veel over kwijt wil nu.” Maar komt het bij Philips, Sony en/of Samsung? “We denken een manier gevonden te hebben waarmee we onafhankelijk van de platforms van de tv-producenten een internettoepassing kunnen aanbieden. We gebruiken dus niet de gewone ingang die zij aanbieden.”

Om voor zo’n platform te kiezen vindt Van Heeswijk op dit moment ook een “…moeilijke zaak. Laat Ik me voorzichtig uitdrukken: ik weet niet helemaal zeker of dit nu de platforms van de toekomst zijn. Het is beter eerst eens te kijken hoe tv-kijkers hiermee zullen omgaan, en daaruit lering te trekken alvorens je iets bouwt of je ergens langdurig aan verbindt.”

Video: Avro Klassiek

De Avro is voortvarend in de aanpassing aan Internet op tv: een portaal gericht op ‘grote schermen’: Avro Klassiek XL, speciaal gemaakt voor ‘grote schermen’. De Avro staat er mee in het menu van Philips Net TV. Klassiek/XL is een versie van Klassiek.avro.nl die voor het bekijken op grote schermen is geoptimaliseerd. Het menu bestaat uit kleine iconen, duidelijke beelden van wat dat onderwerp te bieden heeft. Je kunt er eenvoudig doorheen scrollen om een keuze te maken. Enig probleem is dat je met een kleine duizend onderdelen en twaalf keuzes per pagina ook de zoekfunctie soms nodig hebt, en daarvoor het sms-pad van de afstandsbediening van de televisie moet gebruiken.

Dat is optimaal te maken maar niet ideaal: tik de vier letters b a c h in en er komen 168 items naar voren, weer in beelden vervat. Immers alle onderwerpen zijn uitvoerig van ‘tags’ voorzien. Noemt een bekende Nederlander in de serie ‘Het Klassiek Hart van…’ een componist, dan verschijnt dat onderwerp als zoekresultaat. Kun je direct zien welke Nederlanders fan zijn, tenzij ze een componist negatief hebben genoemd.

Nu is zoeken een kwestie van specificeren. Tik dus ‘KV 25’ in, maar dat levert nog 73 resultaten op. Binnen één minuut kun je daar echter op tv doorheen scrollen over zes pagina’s. Op internet is te zien wat Avro Klassiek XL is: een prachtig portaal van nu ruim 950 klassieke opnames, fragmenten, interviews, reportages maar ook hoogtepunten opera’s en hele concerten. Daarvan is ruim een derde gedeelte video en tweederde audio. Het geheel is een lust voor het oor en gedeeltelijk voor het oog. Bij de audiofragmenten staan plaatjes. Nu wordt tv ook vaak genoten als behang. De kijker kan in het menu een keuze maken, de muziek en/of tekst beluisteren en ondertussen huishoudelijk werk doen bijvoorbeeld.

Peter Joziasse, hoofd business development & sales van de Avro: “We hebben nog een lange weg te gaan met webcontent op te televisie. Het is een zoektocht. In aanvang komt elke grote partij met eigen oplossingen. Het gevolg is gebrek aan standaardisatie.” De Avro wil zich niet aan elk formaat en platform gaan aanpassen, maar heeft nu een overeenkomst met Philips om op Net TV te komen en kan daarin testen hoe het gaat. Ze oriënteert zich op dit moment op eventuele andere mogelijkheden.

Google TV, aangekondigd op 20 mei 2010, vindt Joziasse ook een boeiende ontwikkeling: “Als Google erin slaagt om de zoekfunctie te combineren met de groeiende hoeveelheid content, vooral video, dan betekent dat een belangrijke toegevoegde waarde.”

Video: Eurosport

Danny Menken, directeur van Eurosport Benelux in Amsterdam, ziet het wel zitten met de iPad, want dat betekent een nieuwe distributiemogelijkheid voor de Eurosport Player. Consumenten schaffen die aan om online voor bijna vijf euro per maand of veertig euro per jaar Live of On Demand naar Eurosport, Eurosport 2, Eurosport News of naar web exclusieve content te kijken. “Dat is een groot succes. We zien dat het vooral event driven is: bij de grote wedstrijden en toernooien stromen de abonnees toe en meestal blijven ze dan abonnee. Zo bieden we bijvoorbeeld op dit moment Roland Garros multicourt aan zodat je alle tenniswedstrijden kunt volgen. Gedurende de rest van het jaar bieden we uiteraard nog veel meer tennis om die doelgroep vast te houden.”

Ook snooker (live feed van de tweede tafel), cricket, K1 en de Russische voetbalcompetitie zijn volgens Menken publiekstrekkers voor de betaalde content. Aantallen abonnees worden echter niet vrijgegeven. Voor de Engelse markt is een app voor de iPhone ontwikkeld voor de Eurosport Player die momenteel ook voor de iPad geschikt wordt gemaakt. Dat betekent nieuwe klandizie. Eurosport kan die zelf werven met maandelijks 8 miljoen kijkers in Nederland en ruim 1 miljoen per dag. “Sinds we een groot deel van ons aanbod in Full HD (Native) uitzenden en dat ook in de pakketten van de distributeurs zoals bijvoorbeeld Ziggo, UPC en Canal Digitaal beschikbaar is, is het hard gegaan met de groei. Geen enkele partij zendt zoveel sport in Native HD uit. En we lopen nu ook voorop met 3D.”

Internet op televisie ontlokt bij Menken nog geen groot enthousiasme: “We zijn uiteraard altijd in dialoog met de producenten, maar veelal is het verdienmodel niet of nauwelijks aanwezig.” Wel is Eurosport opgenomen in de online menu’s van de Vierra internettelevisies van Panasonic. Er wordt 1.200 uur aan sportvideo beloofd.

Video: geen tv-bankieren, wel Rabosport

Wat het bedrijf met de meeste ervaring met mediaplatforms betreft is de race gelopen: Rabobank hoort niet op tv, sponsorzender Rabosport wel. Bij Philips Net TV is ook een plekje gekocht.Distributie van bankieren via de televisie heeft geen prioriteit meer. Het blijkt te veel inspanning te vergen voor een televisie. Manager Nieuwe Media Marco Mur windt er geen doekjes om: “We hebben het uitgebreid getest in Windows Media Center op tv, later nog via de Wii en via de settopbox van Daily Media. Het intikken van zelfs maar negen cijfers bleek al drie keer zo lang te duren dan achter het toetsenbord. Voor de paar honderd mensen met dat geduld wilden we hier niet mee doorgaan. Dan liever investeren in het mobiele kanaal.”

Rabosport is, vindt Mur, wel heel geschikt voor televisie en ‘lean-back’, en draagt bij aan branding. Rabo biedt nauwelijks wedstrijdbeelden want die genieten kijkers via de ‘gewone tv’ maar de kijkjes achter de schermen bij het wielrennen, hockey en paardensport doen het goed. Rabo betaalt een digitaal kanaal bij Tele2, Reggefiber, UPC en binnenkort Ziggo. “Je moet toegevoegde waarde bieden met amusement, de bank is bijzaak. De kijktijd bedraagt hooguit drie minuten maar we kunnen hogere kwaliteit bieden dan via de pc. Over de kijkcijfers zijn we enthousiast.”

Ook wil Rabo mee met de nieuwe webtv’s. Bij Philips Net TV is Rabo partner geworden in het eerste menu in de Philips browser, al staat dat niet bij de Philips-informatie. (“Vreemd, zal eens snel bellen.”). Mur heeft wel vraagtekens: “Het is een walled garden en de vraag is of het publiek dat wil. Het lijkt een beetje op iMode van KPN Mobiel in het begin. Daar moet je vreselijk hard aan trekken wil het een succes worden. Philips zal ook nog het nodige aan marketing moeten doen, ook in het retailkanaal. TV-verkopers hebben er nauwelijks weet van in de tv-winkels.” Op YouTube is Rabosport één miljoen keer bekeken afgelopen jaar en de eigen pre-roll reclame sloeg voldoende aan. Dat Twitter erbij komt op het tv-scherm heeft voor Rabo zin op het open internet. Twitter, gebruikt voor aankondiging van nieuwe filmpjes op Rabosport.nl is de vierde referral. De Rabosport- widget voor Hyves is 4.000 keer geplaatst. De mogelijkheid voor kijkers om eigen filmpjes toe te voegen sloeg echter niet aan. “Alles moet je leren met het opdoen van ervaringen.”

Meer op het Mediapark Jaarcongres

Op 9 juni zal er op het Mediapark Jaarcongres meer aandacht besteed worden aan de samensmelting tussen tv en web. Media ondernemers Ruud de Langen (Mindshare), Ruud Hendriks (NRC/ Het gesprek) en Frank Volmer (Telegraaf) delen hun visie op het congres, Erik Huggers (BBC) is de keynote speaker. Meer informatie over het congres is te vinden op www.mediaparkjaarcongres.nl. Marketing Facts lezers kunnen bovendien profiteren van een korting: vul bij de registratie op www.mpjc.nl de vipcode MF201 in en betaal 125 euro ipv 150 euro!

Het MPJC innovatieplein is de hele dag gratis te bezoeken. Hier vindt u spectaculaire demo’s (3D, interactieve tv, 4K scherm) en uitpakparties. Meer informatie en gratis inschrijving (bezoekers van het congres hoeven zich niet apart te registreren voor het innovatieplein) op http://www.immovator.nl/mpjc-innovatieplein.

Peter Olsthoorn
journalist bij P7

Peter Olsthoorn (1960) is opgeleid als historicus) en werkt als journalist en onderzoeker. Hij is oprichter van onder meer Netkwesties.nl, webmagazine over maatschappij en internet, en Leugens.nl over onwaarheden. Peter werkte voor vele dagblad- en tijdschrifttitels in Nederland en daarbuiten, en publiceerde boeken over geschiedenis van internet, Google, Facebook, privacy als ruilhandel en big data (voor de WRR). Van 1995 tot eind 2007 maakte hij Planet Multimedia, voor het inmiddels opgeheven Planet Internet. Hij was toen voorzitter van de NVJ-sectie Internet en daarna acht jaar lid van de Raad voor de Journalistiek.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!