Joseph Jaffe zijn flippende funnels binnenkort in de lage landen

JDC
5 april 2010, 18:32

De lage landen, België inclusief, hebben amper de waarschijnlijk wervelende performance van Seth Godin verteerd (ik was er zelf niet bij) of we maken ons weer op voor een andere goeroe. Nu is Joseph Jaffe niet Seth Godin maar terwijl Godin steeds meer de Tom Peters toer op gaat, draait het bij Jaffe wel allemaal rond marketing. En zijn keynotes zijn altijd inspirerend. Een tijdje terug had ik het met Joseph, die al vaker België bezocht, een korte virtuele babbel over zijn nieuwe boek “Flip the funnel”.

De kerngedachte in dat boek zit zoals dat hoort in de titel: het is tijd om de ‘(marketing)funnel’ op zijn kop te zetten.

Er komt wat social media marketing bij kijken maar vooral customer service zwaait de scepter en het idee dat ‘retentie de nieuwe acquisitie’ is. Dat lijkt op zich misschien wat vreemd als gedachte maar het is het niet.

Denk even mee. We hebben steeds minder face-to-face contacten met de klant, zowel in B2B als in B2C. Waarom? Omdat grote delen van de koopcyclus online zijn.

Ik hoef de lezers van MF! niet uit te leggen dat de klant zich steeds meer online informeert voor zijn aankoop en dat ook andere onderdelen van de koopcyclus online gaan.

Vandaar het belang om de digitale ‘voetafdrukken’, zoals Jim Sterne het jaren geleden noemde, te ‘tracken’.

Trouwe klanten als beste verkopers?

Eén van de kerngedachten van Jaffe in zijn nieuwe boek is dat bedrijven sterker moeten gaan focussen op retention en loyalty via nieuwe kanalen.

Finaal gaat het er om dat in deze tijden van sociale media en WOM (opgelet: het grootste deel van word-of-mouth marketing verloopt nu nog offline) loyale klanten misschien wel je beste verkopers zijn.

En, nog eens, onthoud vooral dit: “customer service”.

Jaffe komt zijn verhaal, dat op MarketingSherpa zijn e-mail marketing event in Miami eerder dit jaar veel bijval oogste, later deze maand vertellen in het Belgische Genk, vlak bij Nederlands Limburg.

Het hele verhaal achter het event is trouwens aardig. Ten tijde van de aardbeving in Haïti veilde Jaffe een keynote waarvan de opbrengst naar Haïti ging (Joseph is echt niet goedkoop, geloof me) en het was een Belgisch agency, Nascom, dat de keynote binnenhaalde en er meteen een heel event aan koppelde met een resem lokale sprekers en nog een klein handvol buitenlandse sprekers.

Hopelijk kan ik hem er nog eens echt interviewen. In tegenstelling tot Godin is Jaffe namelijk een zeer toegankelijke kerel. Tip: vooral als hij een glas Stella-Artois (sluikreclame?) krijgt aangeboden (sorry, geen Heineken).

Pittig detail nu ik het over Jaffe en Godin in één post heb: de titel van Jaffe zijn nieuwe boek is ook de titel van een eBook van Godin (en die was eerst).

Maar wees gerust: Jaffe weet het 🙂

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ella

    At last some ratilnaoity in our little debate.


    25 april 2016 om 19:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!