Verslag Social Media World forum – Part II

22 maart 2010, 06:12

Deze week waren wij met SocialMedia8 aanwezig op het Social Media World Forum. In deel 2 van ons verslag zien we hoe Mars monitoring tools benadert en horen we onder andere tips over het inzetten van social media van Orange, Mercedes Benz (SMART community) en Lufthansa. Over wanneer communities succesvol zijn en verder kijken dan alleen een Facebook strategie. “We saw what our customers were doing and we simply followed them.”

Social Media World Forum – Part II

Succesvolle manieren om een social media campagne te meten – Muhammad Karim

Karim is een senior brand manager voor Mars Confectionary en begon met de stevige uitspraak “forget social media exists, first we need to decide where we’re going”. Dit was een vaak terugkerend thema tijdens dag 1 – al je social media activiteiten moeten passen binnen het grotere geheel.

Vervolgens quote hij marketing wijsheid van Seth Godin “just because it’s easy to measure, it doesn’t mean it’s worth it”. Volgens Karim is de belangrijkste overweging voor het gebruik van tools tijd vs geld.

Gratis tool = ruwe data = kost veel tijd

betaald = specifieke data = kost geld.

Building community based engagement in your brand – David Henry

David Henry, VP of Marketing Monster.com, liet weten dat een succesvolle community een gemeenschappelijk doel nodig heeft. Het is ook noodzakelijk dat het bedrijf zelf actief deelneemt aan de community. Ook van belang is het om in de gaten te houden wat mensen zeggen over je merk, zowel binnen de community als daarbuiten.

Het aantal leden van een community is een loze maatstaf van success volgens Henry – kijkend naar de community van Monster dan zie je dat mensen met name actief deelnemen wanneer zij een baan zoeken. Zodra deze gevonden is verliest de community haar waarde – dat maakt het belangrijk dat er een constante stroom van nieuwe leden is om de community in leven te houden. Hij gaf vervolgens 5 stappen naar een succesvolle community:

  • Work out your shared purpose and stuck to it
  • Organise your resources
  • Participate and be a good host
  • Set goals
  • Be patient

Panel Discussion – Integrating Social Media into traditional marketing strategies

De tweede panel discussie van de dag zag Mark Watts-Jones (Orange UK), Dr Torsten Wingenter (Lufthansa) en Tom Nixon (NixonMcinnes) zich naar het podium begeven.

Mark ging direct terug naar de oorsprong “You may have a perfect product, but you don’t target your market you will miss them” – juist, vissen waar de vissen zwemmen zeg maar.

Lufthansa focused nog met name op traditionale media volgens Wingenter, maar ziet langzaam aan het belang van social media. Ten tijde van een recentelijke piloten staking was social media met name uitermate nuttig om passagiers up to date to houden over de beschikbaarheid van vluchten. Social media voor crisis management, zoals Toyota dat ook al heftig doet,

Ook Tom dook in de marketing geschiedenis boeken en haalde de 4P’s (kent u ze nog?!) – en volgens hem verschuift het belang meer en meer naar Product. Orange kijkt simpelweg naar wat de mensen willen en passen zich alszodanig aan – “We saw what our customers were doing and we simply followed them”, aldus Watts-Jones. Wingerten voegde hier aan toe “our products are our ads and our customers are our ad agency”. Vanuit de zaal werd gevraagd wat Orange en Lufthansa doen in het geval van negatieve comments – nooit verwijderen, maar het gesprek aan gaan.

Social Media is out of control – Alex Miller

Alex Miller, head of Jam, sprak over het belang van een doel voor het gebruik van social media. Bedrijven moeten minder focussen op “wat is mijn facebook strategie?” en “hoeveel followers zou ik op twitter moeten hebben?”, maar denk na over wat je als merk wilt uitstralen, met wie wil je in gesprek raken en hoe kun je betere relaties op bouwen met je klanten. Er is geen social media meer volgens Miller, het gehele internet is social.

Panel Discussie: Mercedes met SMART

Tijdens dit panel keken Martine Edgel (Mercedes Benz), Mohammah Karim (Mars Confectionary) Paul Cowan (Syncapse) en Joe Hughes (Yomego) hoe merken social media in kunnen zetten en hoe dat in zijn werk gaat.

Mercedez runt op dit moment een community voor SMART auto bezitters. Vooraf had Mercedez als doelstelling dit platform te positioneren als de plek voor SMART bezitters om in contact te komen met de producent en vanuit dat oogpunt het aantal auto verkopen en de verkoop van assecoires te verhogen.

Belangrijkste beslissing voor Mercedes was of ze met een eigen platform zouden werken, of bijvoorbeeld een Facebook. Aangezien SMART een relatief klein, onbekend merk is en nog nauwelijks een social media following had werd er gekozen voor een eigen platform. Met Mercedes als merk zouden ze eerder voor Facebook hebben gekozen gaf Edgel aan.

Joe Hughes hamerde op het belang van, alweer, een oud marketing princpipe – segmentatie. Teveel marketers denken nog in kanalen, voordat er goed is gekeken naar de klant. Om het panel af te sluit gaf elke deelnemer zijn of haar tips voor merken die zich in social media willen gaan begeven.

Martine Edge

  • Zorg dat senior manamgent social media begrijpt en manage hun verwachtingen

Mohammad Karim

  • Begin klein. Start met interactie op bijvoorbeeld Twitter en Facebook, werk aan je ervaring en bouw dit langzaam uit

Paul Cowan

  • Het is 24/7 en 365 dagen buffelen, onderschat social media niet. Het heeft een lange termijn investering nodig
  • Bepaal ook een bedrijfs strategie rondom social media – als het niet bijdraagt aan het bedrijfsresultaat is je werk voor niets.

Joe Hughes

  • Registreer je merknaam op alle social sites, ook al ben je niet direct van plan ze te gebruiken
  • Bepaal je strategie, weet welk platform je gaat gebruiken en waarom.

In het laatste deel van dit drieluik zien we deze week onder anderen de visie van Barclaycard, TalkTalk en Saint@RCKR/Y&R – don’t miss it!

Daan Jansonius
Account Manager bij SocialMedia8

Account Executive @ SocialMedia8

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!