Verslag Social Media World forum – Part I
Deze week waren wij met SocialMedia8 aanwezig op het Social Media World Forum zowel als sponsor en als spreker. Igor Beuker, oprichter van SocialMedia8, sprak tijdens een van de panels en gaf zijn visie op de toekomst van social media. De komende dagen brengt SocialMedia8 verslag van de keynote sprekers en panels tijdens het Social Media World Forum. Hieronder dus het eerste deel, met verslag van keynotes van Kevin Eyres (LinkedIn), Katie Howell (ImmediateFuture) en Trevor Johnson (Facebook):
Social Media World Forum – Part I
De conferentie vond plaats in de Olympia Conference hall in London en Guy Clapperton was onze host tijdens de eerste dag. Hij begon met de voordehand liggende statement dat social media niets nieuws is – sinds mid jaren 90 maakt men online gebruik van communities en notice boards. En verder terug in de tijd heb je het voorbeeld van de radio programma’s waar mensen konden deelnemen aan de discussie. Gedeeltelijk waar, alhoewel het grootste verschil nu is dat er geen gatekeeper meer is.
Opening Keynote – A lens for social media – Kevin Eyres
De eerste keynote werd verzorgt door Kevin Eyres, MD Linkedin UK. Zijn presentatie was een combinatie van universele waarheden over menselijke behoeftes en hoe zich dat verhoudt tot social media. Een van de obstakels online is het opbouwen van vertrouwen en identiteit, een probeem dat Linkedin probeert op te lossen. Eyres eindigde door te zeggen dat bedrijven minder moeten kijken wat social media voor hun bedrijf kan doen, maar hoe ze hun bedrijf social media kunnen laten omarmen.
We demand a cohesive social media strategy – You will comply! – Katy Howell
Eyres werd opgevolgd door Katy Howell, MD Immediate Future – haar advies luidde dat merken niet moeten kijken naar specifieke platformen. De verborgen kosten van een platform, zoals gebrek aan data en controle en afhankelijkheid van derde partij maken platform denken kortzichting. Bovendien is de keuze van een platform lang niet zo belangrijk als de mensen die je probeert aan te spreken.
De focus van de presentatie was erg PR gedreven en met name influencers kwamen vaak terug. Katy’s advies “Don’t friend everyone, focus on the influencers” – leuk om aandacht te trekken, maar wat vinden je echte fans hiervan?
Vervolgens noemde ze 3 zaken waarop bedrijven moeten letten wat betreft ROI in social media:
- Saving
- Consideration
- Sales – hiervoor is social media minder geschikt, aldus Katy
Het belangrijkste advies wat ze mee gaf was dat bedrijven die stappen willen maken in social media een interne evangelist nodig hebben, buy-in van top management noodzakelijk is en dat er niet in silo’s gedacht moet worden.
Facebook Platform and Future Strategic Directions at Facebook – Trevor Johnson
Trevor Johnson, Head of Planning Facebook EMEA, sprak over een aantal voorbeelden van kleine bedrijven, zoals het cafe naast zijn huis – elk weekend twitteren zij hun nieuwe menu en trekken op die manier de zaak vol. “It’s not all about massive brands and large amounts of fans, it’s about adding value through experiences”, aldus Johnson.
Ook Johnson sprak over het belang van identiteit online en de social graph, wat hij als het product van Facebook ziet. Hij eindigde met 4 tips:
- Make it social
- Keep it simple
- Don’t think in campaigns
- Think differently
Panel Discussion – The Changing Role of Social Networking as an influencer of worldwide media
Igor Beuker, samen met Allison Wightman (Virgin Atlantic), Sienne Veit (M&S Direct) en Freddie Laker (SapientNitro) bespraken de toekomst van social media tijdens dit panel.
Laker begon de discussie met de potentiële combinatie van social media en mobile, Veit voegde toe dat M&S op dit moment nauwelijks social media aanwezigheid in winkels heeft maar dat mobile dit gat op zou kunnen vullen. Op die manier kan het online gesprek naar de winkel vloer gebracht worden en kan er op lokaal niveau aan communities gewerkt worden. Beuker gaf aan dat op dit moment te weinig e-commerce mogelijkheden zijn op platformen zoals Facebook. Mensen bespreken hier de nieuwste Adidas sneakers op hun Fanpage, maar direct kopen is geen optie – waardoor mensen uit de funnel vallen.
Veit sprak over het belang van het opbouwen van relaties, ook al zijn er geen directe acties (lees sales) aan verbonden. Invloed verspreid zich onder vrienden, zowel on- als offline en de voordelen voor het bedrijf volgen vanzelf. Igor voegde toe dat veel merken nog teveel in campagnes denken, waardoor het aangaan van lange termijn relaties erg lastig is. Wightman vertelde over Virgin Atlantic’s 3S aanpak:
- Sell
- Serve
- Socialise
Ze voegde hier aan toe dat het van belang is dat merken soms zomaar ‘socialisen’, zonder dat er een achterliggend doel moet zijn. Niet alles draait direct om de bottom line. Social media is de hardst groeiende traffic bron voor Virgin Atlantic, alhoewel de aantallen nog wel relatief laag zijn. Als laatst werd er gevraagd wat merken kunnen doen om hun fans te behouden in een online omgeving. Laker gaf aan dat merken iets van waarde moeten toevoegen, zoals bijvoorbeeld goede content, maar ook kortingen en coupons.
Start listening
Ruim 95% van de merken denken nog steeds in campagnes en zijn niet bereid om te luisteren naar hun fans, aldus Beuker. De overige 5% van de merken die wel het juiste DNA hebben zullen degenen zijn die de meeste waarde uit social media halen door actief deel te nemen en de dialoog aan te gaan.
In deel 2 zien we onder andere hoe Mars en Mercedez Benz social media benaderen – so stay tuned!
Azt hiszem, Mamihaminál olvastam egyszer egy olyat, hogy ha a férj tÃsÃélete¶ktési javaslatainak száma kevesebb, mint három, akkor az étel jónak mondható. :DDDDe most komolyan, mindenhol ez van??Kb. hatvanan dicsérték meg az egyik tortámat, már-már majdnem büszke voltam rá, mikor Å megszólal: – Mi ez, UFO??Nekem is tudnom kéne, hogy van az a mondás… :)))
Zufgcwuefihu fuiwgfuiwefw uhfwwuefwi qufhw9uefh wufhwi grehj67uh