Briljante guerrilla-marketingcampagne van Heineken

16 maart 2010, 19:35

Je bent voetbalfan, leeft weken naar DE wedstrijd van het jaar: de Champions League Real Madrid vs AC Milan.Maar dan vraagt je vriendin je mee naar een klassiek concert op exact dezelfde dag en wel op een dusdanige manier dat je gewoon niet kunt weigeren…. Ik ga natuurlijk niet de boel verklappen dus gewoon onderstaande video even bekijken. Absoluut de moeite waard!

1,5 miljoen mensen zagen eea live op Sky Sport, 10 miljoen mensen zagen het in het nieuws de volgende dag en 5 miljoen unieke bezoekers bekeken de content in de 2 weken na het event. Topper van JWT Milaan voor Heineken!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Remi

    Haha prachtig. Wat een werk! Maar ook een mooi resultaat.

    Enige minpuntje aan de actie is dat bovenstaand filmpje 5 minuten duurt. Kon ook wel in de helft.

    Maar toffe actie van Heineken!


    17 maart 2010 om 06:40
    mgvandenbroek

    Hij is steengoed. Goed uitgedacht, en wat een moeite inderdaad. Ik vond het filmpje idd wat lang, maar bleef wel boeien omdat het goed in elkaar zat. Petje af.


    17 maart 2010 om 06:51
    Eelke Kuipers

    Briljant! Heel tof gedaan 🙂


    17 maart 2010 om 07:11
    Remco de Vries

    Geweldige actie! De resultaten zijn er dan ook naar!


    17 maart 2010 om 07:57
    Rolf

    Inderdaad mooie actie. Knappe van deze viral is dat er zelfs bijna een jaar na dato nog over geschreven wordt op MF. Mooie lange doorlooptijd van deze viral;-)


    17 maart 2010 om 08:27
    D. Martens

    Dit is de reden waarom ik als student, marketing studeer, wat een geweldig initiatief!


    17 maart 2010 om 12:57
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Wat een inzicht om zo’n concept op deze manier neer te zetten, verkocht en op tijd klaar (en zo succesvol)!


    17 maart 2010 om 19:50
    vdwaal

    Fantastisch!


    18 maart 2010 om 09:51
    Martine Wijnen

    Ik dacht dat Guerillamarketing eigenlijk een vorm van low budget marketing is. Deze actie lijkt me niet geheel low budget. Dus ondanks dat het een hele sterke stunt is, vind ik deze actie geen echte Guerillamarketing


    22 maart 2010 om 12:09
    Luc

    Het gaat meer over “on-conventioneel” en heeft met budget niet veel te maken als je het mij vraagt.

    Ik kan ook voor 1 euro adwords inkopen – dat is geen guerilla marketing. Of gratis accounts opzetten en linken van slideshare, facebook, linkedin, wordpress, etc.


    22 maart 2010 om 12:21
    Martine Wijnen

    Low budget marketing is om met zo min mogelijk financiële middelen zo veel mogelijk exposure te krijgen. Guerillamarketing is daar een vorm van. Maar er zijn nog meer vormen.


    22 maart 2010 om 12:26
    Wim

    Ennuh…. hoeveel meer Heineken is er door verkocht? O nee, het gaat natuurlijk om de top of mind positie. Sorry!


    22 maart 2010 om 13:12
    Nils

    Volgens mij heeft dit niet heel veel geld gekost, zeker niet als je kjikt naar wat het uiteindelijk heeft opgeleverd, weekje campagne op TV kost hen zeker meer! petje af voor diegene die het bedacht hebben!


    22 maart 2010 om 14:02
    evroekel

    @gijsbregt dat vroeg ik mij ook af maar waren toen de cijfers er ook al in verwerkt? Exact dus deze video?


    23 maart 2010 om 16:55
    Karl Beerenfenger

    Kippenvel! Geweldige actie!

    Sluit me aan bij D. Martens 🙂


    10 april 2010 om 16:21
    Internet Marketing

    Idd wat een succesvolle marketingcampagne


    17 mei 2012 om 21:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief