• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten (86): ‘Verhaalformulier’ zorgt voor meer conversie

Weekoverzicht Webanalisten (86): ‘Verhaalformulier’ zorgt voor meer conversie

Webanalisten zoeken websiteFormulieren zien er vaak hetzelfde uit. Links staan de labels (bijvoorbeeld: ‘Voornaam’) en daarachter staat een invoerveld. Deze lay-out kennen we al jaren, hij is gelijk aan wat we gewend zijn van papieren formulieren. Christ Coolen behandelt in zijn artikel een nieuw formulierontwerp, het verhaalformulier. Het verhaalformulier is een formulier in de vorm van een verhaal waarin de invuller velden invult. Het blijkt dat dit ontwerp voor meer conversie zorgt. Daarnaast bespreekt Ton Wesseling twee veel voorkomende fouten die gemaakt worden bij het opzetten en analyseren van A/B testen.

“Verhaal formulieren”: ruim 25% meer conversie!

Wanneer online formulieren, in plaats van de gebruikelijke verticale rij van velden, gepresenteerd worden als een “verhaal formulier”, levert dat een een 25% tot wel 40% hogere conversie op. Waarschijnlijk vraag je je af wat nu precies een “verhalen formulier” is. Normaal gesproken bestaat een online formulier uit een reeks velden die onder elkaar geplaatst worden. Voor of boven die velden staat een label dat aangeeft wat je in moet vullen. Bij een verhaalformulier worden de velden zo geplaatst dat er met behulp van wat tekst tussendoor een logisch verhaaltje ontstaat bijvoorbeeld:

John Smith is schuldig aan mij, Christ Coolen, 222 euro voor biertjes in de Foobar op vrijdag.

Alle vet-gedrukte woorden zijn invulmomenten (dit zijn dus de formuliervelden). Lees het volledige artikel.

AB & MV testen: voorkom deze 2 veelgemaakte fouten!

Deze week zat Ton Wesseling aan tafel met een aantal collega webanalisten en daar werd besproken hoe eenvoudig het was om fouten te maken bij het uitvoeren van een AB test. Fouten die zorgen voor verkeerde interpretatie van gegevens en daardoor verspilling van geld en goede mogelijkheden… Als voorbeeld werd onder andere genoemd dit artikel van een jaar geleden: onjuiste aanname bij gebruik Google Website Optimzer.

Ton vertelde tijdens de bespreking 2 werkmethoden die hij binnen testen altijd aanhoud en die bleek voor een aantal mensen niet bekend te zijn. Zo vertelde hij over het nut van het aanmaken van een extra originele variant en het beoordelen van de test op meerdere conversiepunten.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Die formulieren is wel een leuke test waard, relatief eenvoudig te implementeren omdat er geen back-ends aangepast hoeven te worden maar alleen een layout. Straks eens even een slachtoffer website uitzoeken.

    Zolang het nog relatief nieuw is heeft het best kans van slagen, kan me wel goed voorstellen dat het later irritant wordt en de structuur gemist wordt. Maak zeker voor eenvoudige formuliertjes als een call-me-back kan het goed werken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.