Muziek, politiek en marketing: Hou toch op

Muziek, politiek en marketing: Hou toch op

Wat ooit begon als ludieke actie van toenmalig minister Piet Hein Donner, is uitgegroeid tot een van de grootste marketingtrucs van Nederland. ‘Bedenk een liedje’. Vorm een standpunt, schrijf er een hippe tekst bij en schiet een clipje met kek state-of-the-art camerawerk. Zeker in verkiezingstijd is het een gouden formule. Tenminste, dat vinden marketeers en reclamebureaus zelf dan. Hieronder vier tenenkrommende #fails.

4. OV-Chipkaart

Van student tot medewerker. Niemand heeft eigenlijk een idee hoe de chipkaart precies werkt. Het is ook ingewikkeld. Je stapt de bus in. Checkt in. Je stapt de bus uit. Checkt uit. Dat kan niet anders dan misgaan. En wat is dan de oplossing: juist, een rap. Want dat is catchy en blijft hangen. Bovendien zitten jongeren daar op te wachten. En dus werd er een stoere Bijlmerboy van de straat getrokken en een flitsende rijm bedacht.  “Stap in en reis mee met de innovatie!” Zo gezegd, zo gedaan.



Nu, ruim een half jaar later, blijken de problemen met de chipkaart zich op te stapelen en lijkt niemand zich meer om rapper ‘Double X’ te bekommeren. Sterker nog, om nog meer duidelijkheid omtrent het vermaledijde pasje te verschaffen, is er een heuse soap gelanceerd.  Check in, Check uit, bedacht door Moodies bv., vertelt het verhaal van een aantal NS-medewerkers die geconfronteerd worden met alledaagse chipkaartproblemen, variërend van dronken corpsballen met een week- of weekend-ov, tot een bachelorette wiens kaart net een dagje verlopen is. Spanning en sensatie. Met glansrollen van Horace Cohen en Maarten Spanjer, overigens.


3. Jij, ik, wij, SP!

Was Bob Fosko met “Stem voor, Stem voor SP” nog origineel, is het Wij, Ik, Jij, SP ronduit irritant. Vooral van de goedlachse Agnes Kant gaan de nekharen rechtovereind staan. In de Tweede Kamer valt Kant vooral op vanwege haar schromelijk gebrek aan humor, maar in deze fullhd-clip – het mag wat kosten – straalt ze als nooit tevoren.  Dat verschikkelijke dansje, maakt het een en ander nog wat erger.


2. Goud voor mekaar

Gezelligheid kent geen tijd en moet vooral geen geld kosten. Dat is wat de VVD wil prediken in Groningen. Althans, Simone Koebrugge doet een poging in haar versie van de culthit van New Kids, ‘Goud voor mekaar’. 3 minuten en 14 seconden lang hakkelt ze over pieken, feestjes en trams. En dat allemaal net niet op de beat. Godsirritant. Die misplaatste grijns op haar gezicht speelt daarin ook een niet onbelangrijke rol. 
De clip is onderdeel van de campagne GroningenWilBetty.nl. Ook al zo’n succes.
Even terug naar de muziekvideo: let vooral ook op de zenuwachtige, dansende menigte in het café.


1. Vrouwen aan de top!

Vrouwenemancipatie. Het blijft een gevoelig onderwerp.  Maar dit slaat toch werkelijk alles. Een stel middle-age women die zingen (of liever: een poging doen) over ‘vrouwen aan de top’. Er zitten namelijk te weinig vrouwen in de gemeenteraad. Dat is op zich een kwalijke zaak, maar of dit de manier is om dat op te lossen? Nee. Het werkt averechts. Dames en heren, dit is de grootste #fail in tijden. Er kunnen hier veel woorden aan worden vuil gemaakt, maar kijk gewoon. En gooi daarna je Mac of PC uit het raam van ergernis. Met dank aan Omroep Vox, de lokale omroep van Roermond.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Met een knipoog naar de OV-Chipkaart commercial:
    Het OV zal het nog druk krijgen als tankstations capuchons gaan verbieden.

    Hoewel, ook in het OV kan het rustig worden als ook het CDA voor een capuchonverbod is. Waar moet je dan als Capuchonero je benzine of je OV-Chipkaart halen?

    Beetje vreemd dat de VVD (toch al niet mijn partij) een rap-liedje inzet. Vind ik totaal niet passen bij het imago en het filmpje lijkt me beter te passen bij een promotie voor de EO-jongerendag. Alles lijkt geregisseerd, tot aan de blije gezichtjes en danspasjes toe... Nep.

    Over de SP: jammer, heel jammer, dat filmpje, met ook weer een beetje rap. De online acties met Jan Marijnissen bij de laatste verkiezingen hadden veel meer impact en brachten sympathie. Dit filmpje dus absoluut niet.

    Voor mij gaan de gemeenteverkiezingen van 2010 de geschiedenis in als rap[/]. Niet alleen om de filmpjes, maar juist voor de rappe, korte termijn issues die de locale partijen als speerpunt hebben.

    In Zaanstad hebben we zelfs een Partij voor de IJsbaan...

    geplaatst op
  • Dat vrouwen aan de top was wel echt hilarisch! Hoe heeft ooit iemand dit kunnen bedenken..

    geplaatst op
  • Ben benieuwd wie er achter zat als reclamebureau en wat zij precies probeerden over te brengen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.