Google Buzz gelanceerd: Nieuwe social netwerkdienst

10 februari 2010, 05:43

Google introduceerde gisteravond Google Buzz. Deze nieuwe social media-toepassing moet gebruikers helpen met ordenen van online conversaties in sociale netwerken. Gebruikers van Gmail kunnen met Google Buzz rechtstreeks vanuit hun mail met contactpersonen uit verschillende netwerken communiceren. Met Buzz probeert Google duidelijk de stap richting social media te maken, met niet alleen saaie status updates in tekst, maar ook in beeld. Picasa, Flickr, YouTube, Blogger, Google Reader en Twitter zijn te integreren. Facebook dacht ik niet. Google Buzz is ook beschikbaar voor gebruik op verschillende mobiele toestellen. In het persbericht van gisteren (hieronder ook Google’s eigen filmpje):

“De aankondiging van Google Buzz sluit aan bij de missie van Google alle informatie ter wereld te ordenen.Met de talloze statusupdates, tweets en nieuwsfeeds, wordt het steeds moeilijker overzicht te behouden. Google Buzz biedt gebruikers een nieuwe en eenvoudigere manier om onder meer nieuws, foto’s en video’s te delen, gesprekken te voeren en in contact te blijven. Om het maximale te halen uit contactpersonen in Gmail, stelt Buzz aan de hand van de in Gmail aanwezige e-mail- en chathistorie, potentiële vrienden voor die toegevoegd kunnen worden aan andere netwerken.”

Buzz is ontworpen als een open systeem. Ontwikkelaars en aanbieders van diensten die Buzz in hun producten willen integreren, kunnen gebruikmaken van een eenvoudige, op feeds gebaseerde API die in de toekomst volledige lees- en schrijfrechten biedt. Bestaande gebruikers van Gmail zullen Google Buzz binnen enkele weken in hun inbox zien verschijnen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

11 Reacties

    remcojanssencom

    Dit is dus niet nieuw. Het is hetzelfde trucje maar dan nogmaals herhaalt. Me too. Als ik het kan statusupdaten vanaf Tweetdeck, vind ik het best. Google Buzz op Google Maps, dat is pas een nieuwigheid. Kun je exact tracken hoe en waar de buzz in een stad is. Mits het openbaar is natuurlijk – en dat is het.

    Wie had het daar tijdens Picnic ook alweer over, hoe vet dat wel niet was, was niet Gerd Leonhard in elk geval? Weet nog dat het in de Grote Zaal was, verder blanco…


    10 februari 2010 om 06:52
    Jan Willem Alphenaar

    Ik vind dit toch weer beangstigend:

    Alleen de leuke items

    Buzz raadt je interessante berichten aan en onderschept berichten die je waarschijnlijk toch overslaat.


    10 februari 2010 om 07:20
    sborsje

    @Remco: Voor Google zelf is dit ook niets nieuws, in oktober 2007 kochten ze Jaiku al. Wat naar mijn mening een stuk indrukwekkender is dat ze de stap wagen Buzz te integreren met GMail en daardoor in één klap een massapubliek aan kunnen spreken.

    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het per definitie een succes wordt, maar ik kan me zo voorstellen dat bijv. Twitter of Yelp hier toch een heel klein beetje zenuwachtiger van worden.


    10 februari 2010 om 07:43
    PapaLeo

    Ik kan Google Buzz niet laden. Is het misschien alleen beschikbaar in de VS?


    10 februari 2010 om 07:46
    PapaLeo

    Ah, nu zie ik het: “We’re still rolling out Buzz to everyone, so if you don’t see it in your Gmail account yet, check back soon.”


    10 februari 2010 om 07:52
    Boudewijn

    The winner takes all is een veel gehoorde claim voor online diensten. en uiteindelijk zal ook hier Google the winner zijn. of je het nu wil of niet.

    Wat kun je doen aan een startkapitaal van 150 miljoen gebruikers? de plaat komt dus dik binnen op nummer 1.

    wordt het overigens niet eens tijd voor een serieus tegengeluid? hoewel ik even niet weet welke partij dat zou kunnen worden en met welke dienst? Ilse…..hmmm misschien toch niet.


    10 februari 2010 om 08:23
    Dennis Sievers

    Ben benieuwd. Ik waardeer ze voor de initiatieven die ze ondernemen om een ingang te vinden naar de online social community, maar ik twijfel of de gmail omgeving daar geschikt voor is. Daarnaast ben ik een beetje platform moe geworden. Overal maar weer registreren, opnieuw “connecten” met mensen, op 12983 plaatsen mijn sociale netwerken monitoren en onderhouden.

    Het zou stukken eenvoudiger worden als iedereen op basis van zijn persoonlijke burger service nummer een profiel krijgt aangemeten, die we overal voor kunnen gebruiken. Op platformen als twitter, facebook etc. kun je vervolgens dit profiel verder verrijken met informatie die voor dat betreffende netwerk van belang is. Voor zaken als de belastingdienst kun je dit profiel weer anders inzetten. Het publiceren van nieuws en berichten kan dan mooi vanuit het oorspronkelijke profiel verspreid worden onder alle netwerken waarop je aangesloten bent.

    Maargoed, dat zal ongetwijfeld een utopie zijn.


    10 februari 2010 om 09:40
    BER

    @Dennis: Hoezo is dat een utopie? Dat is de toekomst.

    Misschien niet met het burgerservicenummer, maar er komen ongetwijfeld veranderingen zodat je kan beginnen met singlesource publishing gericht op het persoonlijke profiel. Deze kun je waar nodig aanpassen aan de omgeving maar de basis blijft. Zou ideaal zijn voor alle websites waar een “profiel” nodig is.

    Wat rest is een overzichtspagina waar alle websites geïntegreerd zijn en waar je al je updates, messages etc in 1 overzicht kan zien. Belangrijkste is het kunnen migreren van je profiel in al die verschillende databases.


    10 februari 2010 om 10:16
    Dennis Sievers

    @BER Ik help het je hopen 🙂 Met de ‘utopie’ doelde ik vooral ook op de korte termijn én de mogelijkheid om je profiel ook voor wettelijke zaken te gebruiken, zoals de belastingdienst, etc. Dit betekent dat jouw profiel ook daadwerkelijk “jouw” profiel wordt.

    Op het gebied van social media, messages en updates deel ik je mening en ga ik er van uit dat al deze bronnen dadelijk putten uit 1 persoonlijke omgeving.


    10 februari 2010 om 10:29
    Diederik

    @Boudewein: “The winner takes all is een veel gehoorde claim voor online diensten”, ja maar dat wil niet zeggen dat die claim per definitie correct is. Voorbeelden?

    Video: Hulu – Youtube – Vimeo (Hulu en Vimeo veel later geintroduceerd dan YouTube)

    Email: Hotmail – Gmail

    Kantoor apps: Google Apps – Office 2010

    Search: Google – Bing – Yahoo (Bing momenteel vnl groeiende ten koste van Yahoo)

    Social networks: Facebook – LinkedIn (gewoon verschillende doelgroep)

    Dichter bij huis:

    Wehkamp – Neckermann – Otto

    Kan zo nog wel even doorgaan.

    Bij Buzz is het niet anders…Buzz ageert tegen oa Facebook en Twitter. Maar Facebook is qua accounts vele malen groter dan Gmail…en Twitter heeft inmiddels ook een fikse userbase.

    Ikzelf heb niet eens gmail, maar wel Twitter en Facebook en ga ook zeker niet switchen.

    En serieus tegengeluid? Voor Google search bedoel je? Wacht maar tot Bing in NL uit de beta komt. Ik gebruik Bing nu zelf al 99% van de tijd (1% voor NL searches doe ik in Google). Mijn zoekopdrachten zijn veelal internationaal georienteerd en Bing scoort daarin (voor MIJ) echt stukken beter. In NL hebben ze nog een sterke inhaalslag te maken, maar zodra ze hier gelijkwaardig zijn aan Google switch ik helemaal….juist ook om een tegengeluid te geven 🙂


    10 februari 2010 om 11:18
    Remi

    Interessant dit. Het is inderdaad niets nieuws en voegt eigenlijk niets toe. Dus kunnen we makkelijk concluderen dat het een onzinproduct is wat samen met Google Wave snel weer in de vergetelheid zal verdwijnen.

    Maar… Op twitter zie ik nog steeds alleen maar de heavy internet users. In feite een handjevol geeks. (no offense) En ik heb nu, na een paar uur, al meerdere followers in Google Buzz die ik nog niet op twitter ben tegen gekomen.

    Dus wellicht zit hier geen inhoudelijke innovatie in. Maar maakt Google microblogging hier ineens toegankelijk voor de massa?


    10 februari 2010 om 15:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!