“50 miljoen pageviews moet je niet links laten liggen”

27 januari 2010, 10:34

Rachel Gómez (36) is sinds een week de nieuwe sales director van Sanoma Digital. Digitale ervaring deed Gómez op bij muzieksite Xite, ooit was ze managing director van tv-zender The Box. Een interview over de potentie van Xite, learnings in de interactieve muziekwereld, een nieuwe baan in het digitale domein, inspelen op trends, de speerpunten voor 2010 en relevante display advertising. Gómez, over NU.nl mobiel: “50 miljoen pageviews en 800.000 unieke bezoekers moet je niet links laten liggen.”

Rachel Gómez, hoe bevalt het aldaar?

“Ik ben net een week begonnen, zit midden in een week van business reviews en conferenties. Ik denk dat ik in totaal een uur achter mijn bureau heb gezeten: geweldige manier om snel mensen te leren kennen. Dus vooralsnog bevalt het me hier prima.”

Je bent weg bij Xite, dat vorig jaar nog een investering van Veronica incasseerde. Hoe laat je Xite achter? Kun je wat vertellen over je learnings in de digitale interactieve muziekwereld?

“Hoe het nu precies met Xite staat weet ik niet helemaal. Wat ik erover kan zeggen is dat het een innovatief idee is, dat zeker zijn toekomst zal hebben. Alleen, ik geloof wel dat Xite een concept is dat binnen een groter concern beter tot zijn recht zou komen. Bijvoorbeeld bij RTL, of bij 538. Dat zijn bedrijven die beter om kunnen gaan met kleine verliesjes.”

Want, zegt Gómez over het pionierswerk bij Xite: “Alles staat en valt bij funding. Hoeveel tijd heb je, en hoe lang krijg je om je te bewijzen. Het fijne van een kleine organisatie is, dat je heel slagvaardig bent, je bent heel vloeibaar, beslissingen maken gaat gemakkelijker dan bij een grote organisatie.”

Het kostte Gómez bij Xite éérst heel veel tijd om de rechten voor de content te krijgen. “En zie dan maar eens de content op tv-formaat bij je binnen te krijgen. Daar heb ik me heel erg in vergist. Het zijn allemaal dingen waar je tegenaan loopt, maar toch moet je het nu doen, zodat je over twee jaar écht van start kunt gaan. Iedereen roept dat het [streaming muziek en video on demand, MvdB] nú moet gaan gebeuren, maar de technieken zijn nog niet zover. Ik geloof heel erg in XITE als een free to use dienst, maar daar moet dan wel een advertising model tegenover staan en die markt is nog niet volwassen.” Gómez concludeert: “Een mooi product, maar als stand alone misschien iets te vroeg.”

Xite is nog lang niet ‘af’, eigenlijk begint de lol nu pas echt. Was je toe aan een nieuwe uitdaging, werd je ongeduldig?

“Ik heb drieënhalf jaar mijn ziel en zaligheid erin gestopt, en op een gegeven moment ben je moegestreden. Er kwamen nieuwe investeerders… Soms ben je gewoon toe aan een nieuwe uitdaging. Dat neemt niet weg dat ik Xite een enorm warm hart toedraag.

Wat zijn jouw speerpunten voor 2010?

“Even los van display advertising, daar zal ook in 2010 het meeste geld mee worden verdiend, gaan we ons richten op performance based en op content-integratie. Daarnaast zullen we zwaar inzetten op mobile advertising en video advertising.”

Aha. Mobiel adverteren… Hoe doe je dat volgens jou niet al te hinderlijk?

“Niet al te hinderlijk… Ik denk dat voor mobiel content-integratie beter werkt dan sec de bannering. Het blijft een beperkt scherm. Dat is trouwens helemaal geen reden om er niets mee te doen. 50 miljoen pageviews en 800.000 unieke bezoekers moet je niet links laten liggen. Die moeten we monetizen.”

Onlangs riep een niet al te slecht ingevoerd iemand uit de branche: “Dood aan de banner.” Hoe kijk jij daar tegenaan?

“Ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk voor de uitspraak van iemand anders. Een banner is niet synoniem voor display advertising. Ik geloof in display als het relevant is. Verder bestaan er creatieve concepten als radicals en homepage-takeovers die succesvol zijn. Bij NU.nl zijn we daar trouwens wel heel voorzichtig mee, we hebben daar rules of engagement voor.”

Wat is een van dé trends op online sales gebied waar jij in 2010 niets mee gaat doen en waarom niet?

“Ik zit nog niet zo heel lang bij Sanoma Digital, maar ik denk dat we overal een mogelijkheid in zien. Ik durf te stellen dat als iets een trend is, we daar als marktleider zeker in mee gaan. Sterker nog, als we er níet in meegaan, dan is het ook geen trend.” Zelfverzekerd: “Misschien bepalen we ze zelf wel wat de trend is.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Xander

    Ik had wel willen weten wat ze van GRATIS DIENST VidZone op de PS3 vindt? Eigenaar Sony kan direct vele titels beschikbaar stellen (zelfs van Universal) en heeft dus in een klap aan catalogus waar Xite “U” tegen kan zeggen. Ik denk dat Xite het daar niet van gaat winnen, zeker niet gezien hun huidige aanbod en businessmodel (betaald) t.o.v. gratis… Misschien is dat wel de echte reden van het vertrek?


    1 februari 2010 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!