“Ik ben een oude rot aan het worden, ik werk al twintig jaar, dat kunnen nog niet heel veel mensen in dit vak zeggen. [..] De consequentie van het niet in huis hebben van mediamensen betekent dat er een hele generatie is die 15 jaar of korter werkt, die in onze branche nog nooit na heeft hoeven denken of discussie heeft hoeven voeren óver media.” Aan het woord is Simon Neefjes, oprichter en nu managing director van TBWA\.
Tien vragen aan Simon Neefjes over crossmedia. Het maken van keuzes, marketingdoelstellingen, doelgroepbenaderingen en ‘moeilijk plannen’. Hieronder het interview, 35 minuten.
Kanalen en effectiviteit
Neefjes over de inzet van verschillende kanalen en de verwachte effectiviteit: “Tv is nog steeds een dominant medium; wij gaan altijd uit van de acuele situatie.” Neefjes over mediaplanning: “De echte aandacht voor mediaplanning is er heel lang niet meer geweest. Een mediabureau plant over het algemeenheden op cijfers. Reclamebureaus hebben een fout gemaakt door zich niet meer met media te bemoeien.”
Succes
Simon Neefjes over het definieren van succes: “Het probleem is een beetje, dat je nooit achteraf kan zeggen hoe het was gegaan als je het anders had gedaan. Er zijn vele wegen naar Rome, je weet niet of je de juiste weg hebt gekozen. Als je er met de juiste mensen goed over nadenkt, dan is de kans dat je het goed doet best wel groot. Er is trouwens ook geen alternatief hoe je dit beter zou kunnen doen, denk ik.”
Over dit interview
Dit interview is de eerste in een reeks van 10 interviews die ik samen met Marcel Vogels van Memo2 met sleutelpersonen in de Nederlandse crossmedia markt. Als alle interviews zijn afgerond, smeden we ze om in een boek, dat de ‘stand van het land’ in de Nederlandse crossmedia wereld zal weergeven. Linda Boks van Zenith Optimedia is de tweede geïnterviewde in deze reeks.