Marjolijn Kamphuis over social media bij G-Star

Marjolijn Kamphuis over social media bij G-Star

De reacties bij werkgever G-Star op haar uitverkiezing als online mediavrouw van het jaar 2009 waren volgens Marjolijn Kamphuis ‘best wel enthousiast.’ Bij G-Star begint het internetavontuur nu pas echt, en Kamphuis bepaalt mede de online strategie: de focus lag in 2009 sterk op social media. Het merk G-Star bestaat 20 jaar, is van origine een Nederlands spijkerbroekenmerk en is nu wereldwijd actief.

Hoe vertaal je een merkbeleving en geschiedenis door naar online? En hoe doe je dat met social media, hoe monitor je de dialoog over een modemerk? Proefondervinderlijk, maar successen werden al geboekt. In onderstaand video-interview zegt Kamphuis: ‘Het is een misvatting dat modemerken bang zijn om de dialoog aan te gaan. […] In de toekomst zijn mensen niet meer fan van je als je ze negeert.’

Sociaal proeftuinen

Je begeven op social media hoeft niet nadelig te zijn voor je exclusiviteit, denkt Kamphuis. Dat zie je aan Nike. Dus wordt er bij G-Star goed gekeken naar wat ze bij Nike allemaal aan het doen zijn. ‘Hoe behouden ze de exclusiviteit, terwijl ze tegelijkertijd de dialoog aan het aangaan zijn,’ is de vraag die Kamphuis zichzelf stelt.

G-Star heeft nu op Hyves 20.000 leden, en 120.000 fans op Facebook. Leuke cijfers, inderdaad. Maar, zegt Kamphuis: ‘We zijn proefondervinderlijk aan het uitproberen wat er werkt.’

Site en traffic

Op dit moment focust Kamphuis voor sitebezoek en traffic op social media, ruim 15 procent van het sitebezoek van G-Star is nu afkomstig via social media. Kamphuis denkt dat het percentage in de toekomst idealiter nog wel zal oplopen naar 20 procent.

New York Fashion Week

G-Star heeft via social media een stemwedstrijd neergezet (prijs is social media reporter worden bij de New York Fashion Week) die natuurlijk heel veel buzz over het merk moet opleveren. Er is een mashup site gebouwd waar alles wat over de wedstrijd wordt getwitterd en gefilmd samen wordt geraapt. De gekozen platformen zijn Twitter en Facebook voor het bereik, en YouTube en Flickr voor de creativiteit.

Doelen 2010

Er werd in 2009 sterk gefocust op de ‘grote social media’. Kamphuis wil in 2010 zich met G-Star meer richten op de niche social networks en dan natuurlijk vooral op die netwerken die zich op mode richten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Vooral voor een mening-afhankelijk product als kleding vind ik dit een goede stap. Kleding vind je 'mooi' of 'niet mooi' - voor veel mensen is de aankoop van kleding hiervan afhankelijk. (enkele trendvolgers daar gelaten)

    Wanneer veel mensen aangeven iets 'niet mooi' te vinden ben je slecht bezig als je daar niet naar luistert. Beter nog: je kan ze zelfs vragen wat ze wel mooi vinden.

    G-Star is niet mijn merk qua kleding, ik vind het 'te hip', maar dat ze goed bezig zijn op gebied van marketing erken ik met liefde. Onlangs ging er bij ons in Groningen een grote winkel van ze open, leuk aangepakt en uitgevoerd. Ga zo door.

    geplaatst op
  • Leuke projecten die G-Star online doet, zeker door de inzet van verschillende social media.

    Ben wel benieuwd of G-Star ook online sales in haar planning heeft voor het komende jaar, want merkbeleving / bekendheid en traffic op de site zijn belangrijke dingen maar waarom niet direct vertalen naar (online) sales? Ik begrijp dat de distributie etc. niet 123 opgezet is, maar ik denk dat (geldt voor meer fashion merken) daar echt grote kansen liggen als het gaat om omzetgroei.

    geplaatst op
  • Site en traffic
    Op dit moment focust Kamphuis voor sitebezoek en traffic op social media, ruim 15 procent van het sitebezoek van G-Star is nu afkomstig via social media. Kamphuis denkt dat het percentage in de toekomst idealiter nog wel zal oplopen naar 20 procent.


    ---> Hoe haal je dat uit je statistiekenpakket?

    geplaatst op
  • Wat mij dit ook aangeeft is hoe belangrijk het voor een bedrijf en een merk is om ook gewoon een top internet marketeer zelf binnen de gelederen te nemen. Niet alleen een gewone marketeer die er wat internet bij doet en dan met adviseurs te gaan werken, maar gewoon iemand daar echt bij betrekken. Volgens mij zijn er ook genoeg adviseurs die best bij een sterk merk of groot bedrijf die kar willen trekken, in loondienst, mits er voldoende vrijheid in de baan ligt natuurlijk.

    geplaatst op
  • @Stijn Kruijssen: E-commerce staat zeker op de agenda in 2010, we hebben het afgelopen jaar al flink wat voorbereidend werk gedaan en bekijken nu hoe we e.e.a. gaan aanpakken.

    @Mark de Bruin: In Google Analytics is perfect te tracken waar je bezoek vandaan komt. Op dit moment zijn Facebook en Twitter twee hele belangrijke trafficdrivers, naast natuurlijk Search die veruit de grootste blijft. Ik vermoed dat Google dit in 2010 nog inzichtelijker gaat maken door ook 'social traffic' een ander kleurtje te geven in het taartdiagram, net als search. Een ideaal verdeling voor een brandsite is vanaf dan misschien wel: 50% search 20% social 20% direct verkeer en 10% verwijzende sites.

    @Bas van de Haterd Helemaal eens. Ik voel me bij G-Star dan ook eigenlijk een soort van interne consultant die een prachtklus in handen heeft. Het is leuk om dit voor zo'n groot merk uit de grond te trekken, ook al loop je soms tegen muren aan. Voordeel is dat je als 'interne' minder last hebt van sceptische blikken, vaak meer medewerking krijgt en je tegen dingen aan kunt trappen zonder dat je bang hoeft te zijn dat iemand meteen de stekker uit je project trekt.

    geplaatst op
  • Leuk interview en ook al een goede strategie om eerst te luisteren naar de klanten ipv zelf te bepalen wat de klanten leuk vinden.

    geplaatst op
  • @Marjolein: goed verhaal! Wellicht vind ik dat omdat hij één op één overkomt met de mijne.
    Ik geloof alleen dat de facebooks / hyves-en van deze wereld ook de nichemarkt naar zich toe zouden kunnen trekken als ze een heel simpele manier vinden om mensen in groepen te verdelen zodat je makkelijker kunt zien wat je culinaire vrienden voor eten maken (of waar ze goede spullen halen), wat je fashionistas voor outfits dragen, hoe ver je hardloopvrienden lopen etc. etc.
    Want het is natuurlijk belachellijk dat ik voor m'n boeken naar shelfari, voor m'n muziek naar last.fm, voor m'n hardlopen naar Nike+/ MyAsics/Mapmyrun moet gaan en elke keer weer meot inloggen - een nieuwe interface moet aanleren etc. etc.

    Ik zie alleen nog geen beweging hierin komen - en dat terwijl ik het er een jaar of 4 geleden met de hoofdontwerpen van MSN MSNGR (!) al over had.
    Still dreaming the dream.....

    geplaatst op
  • @basvandehaterd - ik denk dat daar nu net juist het gevaar ook ligt.... want hoe weet je of iemand er echt verstand van heeft of dat het een charlatan is?
    Want laten we wel wezen.... er is geen vakgebied waar zo veel mensen rondlopen met een ongefundeerde mening dan de onze (met uitzondering misschien van de Fung Shui interieur design hoek :-)
    En als deze bij zo'n bedrijf binnenkomen en zeggen dat ze X of Y moeten doen - het bedrijf doet het... en het mislukt falikant.... dan gaan ze wederom gedesillusioneerd terug naar hun oude vertrouwde media + bijbehorend zendgedrag.
    Jou terechte opmerking kan er dus voor zorgen dat er een tweede golf van afkeer tegen het internet komt.....
    Maar juist jouw tak van sport kan hier verandering aanbrengen... als ze hier goed mee omgaan.
    Ik zie hier een business oporutiny ;-)

    geplaatst op
  • @Koningwoning: Hoe je dat weet? Relatief eenvoudig denk ik: door de twitter stream en blogs van deze persoon te lezen en te kijken of dit past bij de richting van de organisatie. Maar dat is selectie en daar wordt helaas doorgaans weinig tijd in gestoken of uitbesteed aan een bureau dat verdiend op plaatsing, niet op top plaatsing (en dat ook zelden of nooit de cultuur genoeg kent om echt die topper te plaatsen). Als het mis gaat is het eenvoudig: had deze persoon dat vooraf aangegeven dat dat kon gebeuren? Ja, dan moet je hem/haar een 2e kans geven. Zo niet: einde verhaal, op zoek naar een ander. Een goede indicatie is natuurlijk ook: iedereen die als zelfstandige nu nog overeind staat is een goede in dienst te nemen, de rest of de partijen die in loondienst hebben gewerkt bij een adviesclub (reclamebureau, mediabureau, etc) moet je extra screenen :)

    Maar ben het met je eens dat daar nog veel aan moet gebeuren, overigens weet ik niet of er in deze branche zoveel meer charlatans rondlopen dan in b.v. de IT of de recruitment, het enige verschil is dat het hier niet heel goed meetbaar is wat het resultaat nu is en dat vaak een klein detail een groot verschil kan maken. Te vaak zie ik persoonlijk geweldige initiatieven door het wijzigen van een paar kleine details (het management vind het toch wel heel scherp zo...) geheel om zeep gebracht worden en dan de bedenker daarvan de schuld krijgen, terwijl je nooit zal weten of het in originele vorm misschien wel super succesvol was geweest.

    Wat Marjolijn ook stelt staat wat mij betreft buiten kijf. Als een soort interne consultant heb je toch iets meer vertrouwen vaak. Daarbij heb je als interne ook alle belang bij het feit dat het van de grond komt en daar ook zeggenschap over. Als externe consultant leg je iets neer en moet het vervolgens intern opgepakt worden, maar niemand die het als zijn/haar 'kindje' ziet.

    geplaatst op
  • Goed verhaal en leuk interview! Zeker ook complimenten voor de Raw Reporter campagne.

    @Marjolein: Er wordt gezegd dat jullie vooral naar Nike kijken voor wat betreft de sociale media. Nu ben ik met je eens dat Nike met o.a. Nike + , Human Race etc mooie voorbeelden heeft neergezet van online branding en merk activatie. Maar als we kijken naar vergelijkbare merken op social media, dan vind ik juist dat Adidas met adidas Originals op Facebook en Youtube een veel beter voorbeeld geeft. Zeker als we kijken naar de mogelijkheden van lokalisatie en e-commerce die ze in de Your Area tab op Facebook hebben geïntegreerd. Ik ben benieuwd hoe jij hier zelf tegenaan kijkt!

    geplaatst op
  • @Marcel van der Heijden: Thnx! In mijn eerste weken bij G-Star heb ik een kleine analyse van ons online umfeld gemaakt, wat doen onze concurrenten, wie trekt daarmee de meeste UV's, etc.

    Daaruit kwam Nike met 11 miljoen maandelijkse bezoekers als grote winnaar uit de bus, op de voet gevolgd door Gap, Victoria's Secret, H&M, Adidas, Louis Vuitton, Abercrombie, Ralph Lauren, Gucci en American Apparel. We kijken op dit moment naar alle activiteiten van de merken in deze Top 10 (en daarbuiten), dus zeker ook naar Adidas. De één zet social media (Adidas, American Apparel) wat vooruitstrevender in dan de ander, maar ook voor 'traditionele' (online) campagnes is nog steeds veel te zeggen, dus daar kijken we even zo goed naar.

    Tegen de tijd dat e-commerce actueel wordt gaan we ook zeker kijken naar activatie in de vorm van bijvoorbeeld virtuele paskamers op social networks. Daaromheen is genoeg leuks te bedenken! :)

    geplaatst op
  • Mooi verhaal. Vooral helder. Ben wel benieuwd naar de niveau's van de social media doelen: laat je de crowd meedenken over het merkgevoel, je id of je kleding of de toepassing van de kleding.

    Denk dat het helpt als het merk G-Star net als Diesel en Nike meer 'viraal gehalte' krijgt. En dat is een branding-ding. Of.. juist keiharde NON-branding vanuit de organisatie. Je moet het durven je imago en dus image en daarmee je ID vrij te willen geven.

    Ennuh.. die @marjolijn zou een goede freelance social consultant zijn. Een ondernemende vrouw met uitstraling en cowboyaspiraties.

    geplaatst op
  • Mooi verhaal. Vooral helder. Ben wel benieuwd naar de niveau's van de social media doelen: laat je de crowd meedenken over het merkgevoel, je id of je kleding of de toepassing van de kleding.

    Denk dat het helpt als het merk G-Star net als Diesel en Nike meer 'viraal gehalte' krijgt. En dat is een branding-ding. Of.. juist keiharde NON-branding vanuit de organisatie. Je moet het durven je imago en dus image en daarmee je ID vrij te willen geven.

    Ennuh.. die @marjolijn zou een goede freelance social consultant zijn. Een ondernemende vrouw met uitstraling en cowboyaspiraties.

    geplaatst op
  • Mooi verhaal. Vooral helder. Ben wel benieuwd naar de niveau's van de social media doelen: laat je de crowd meedenken over het merkgevoel, je id of je kleding of de toepassing van de kleding.

    Denk dat het helpt als het merk G-Star net als Diesel en Nike meer 'viraal gehalte' krijgt. En dat is een branding-ding. Of.. juist keiharde NON-branding vanuit de organisatie. Je moet het durven je imago en dus image en daarmee je ID vrij te willen geven.

    Ennuh.. die @marjolijn zou een goede freelance social consultant zijn. Een ondernemende vrouw met uitstraling en cowboyaspiraties.

    geplaatst op
  • Erg leuk om te lezen dat een modemerk als G-Star in hun internetstrategie een belangrijke focus heeft op social media. Want zoals Marjolijn terecht stelt; je moet niet bang zijn om de dialoog aan te gaan. En negeer je je fans, dan negeren ze jou uiteindelijk ook.

    Maar ik ben erg benieuwd naar de algemene organisatie en internet doelstellingen van G-star en daarmee de rol die social media gaat spelen. Uit het interview lijkt naar voren te komen dat de social netwerken ten eerste ingezet worden met als doelstelling het genereren van traffic naar de huidige site te genereren. De site zelf ziet er erg goed uit, maar is wel een typsiche brandsite, gestript van sociale aspecten. Hier is momenteel nog geen plaats voor dialogen, delen, of kopen. Ten tweede wordt social media momenteel blijkbaar ook actiematig ingezet om een die buzz rond het merk te creëren. En volgens mij zijn deze acties daarmee ook weer gericht op branding van G-Star.

    Het lijkt daarmee vooralsnog te beperken tot het inzetten van nieuwe kanalen vanuit een traditionele marketing doctrine waarbij zenden nog centraal staat. En dat is een prima gebruik van social media! Maar het is op deze wijze niet echt gericht op het aangaan van een dialoog met je fans. En er vanuit gaande dat in de toekomst geldt dat wanneer je niet de dialoog aan durft te gaan en je fans negeert, zij je merk ook gaan negeren, ben ik zeer benieuwd naar de algemene organisatie en internetdoelstellingen en strategie van G-Star.

    Maar sowieso, erg goed om te zien dat een A-modemerk als G-Star dit soort initiatieven ontplooit!

    geplaatst op
  • @Basvandehaterd: redelijk eens met je betoog. Maar nog eenser dat dit nu niet gebeurt. Dus kun je als Recruitment specialist dit gebied nu nog claimen.
    Ook eens wat betreft dat de mensen van bureau-kant gescreend moeten worden. Want ook daar zitten mensen bij waar de honden geen brood van lusten.

    Eens dat vaak ideeën door directie worden gewijzigd (heeft er voor gezorgd dat ik tot twee keer toe mijn carrièrepad heb gewijzigd) - maar het gaat er mij om dat basiskennis vaak ontbreekt en dat doordat het fundament ontbreekt het vaak pachtig ogende huisje op drijfzand gebouwd is.
    Ik beschouw het ook nog als mijn falen dat ik de directies niet van andere dingen/mijn visie heb kunnen overtuigen.....

    geplaatst op
  • @Marjolein: bedankt voor de reactie en uitgebreide toelichting. Goede inventarisatie van het online umfeld ook! Persoonlijk vind ik the Gap, Victoria's Secret en Louis Vutton ook sterke voorbeelden van fashion merken die goede stappen in deze richting zetten, met name ook op Facebook en met apps. Maar je hebt gelijk dat Nike op alle fronten goed scoort, ik haal ze zelf ook vaak aan in mijn presentaties als voorbeeld van een bedrijf dat digital brand experiences en "conversations" echt begrijpt. Maar zo te zien is GStar met jou aan het digitale roer klaar voor de uitdaging. Wat zullen we zeggen, eind 2010 ook 1 miljoen leden op Facebook ;-)

    geplaatst op
  • "Tegen de tijd dat e-commerce actueel wordt..."

    Wanneer is dat dan? E-commerce in deze setting is toch actueel zodra je daar als merk mee aan de slag gaat? Is de techniek er niet of is jullie klant er nog niet klaar voor? Of wordt het pas actueel als Diesel en Replay een online paskamer aanbieden?

    Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat een niche van jullie publiek wel bereid is om met de ontplooibare initiatieven die je noemt aan de slag te gaan. Nou weet ik niet zeker of G-Star het meest innovatieve merk is dat daar het voortouw in móet nemen, maar het zal jullie klanten toch ook niet dusdanig afschrikken dat het afbreuk zal doen aan het merk? Het lijkt me te kort door de bocht om hier te zeggen dat e-commerce hier nog niet actueel is. Ik sluit me hier dus aan bij de reactie van Stijn Kruijssen.

    geplaatst op
  • Interessant verhaal. Ik kan me voorstellen dat input van consumenten waardevolle info is voor productontwikkeling - oftewel, het betrekken van je doelgroep bij design. Hebben jullie daar plannen voor?

    geplaatst op
  • Interessant artikel, jammer dat het filmpje niet meer werkt. Ik geloof er tevens wel in dat input belangrijk is maar, dat de input ook gebruikt moet worden. Met als gevolg dat de consument de resultaten weer terug kan zien.

    geplaatst op
  • @Patrick: Dank voor melden, gaan we fixen!

    geplaatst op
  • @Patrick/All zijn we weer even via Vimeo.

    geplaatst op
  • Kreeg dit persbericht nog binnen over G-Star en de NYFW:

    G-Star will live stream NYFW runway show and announces winning Raw Reporters

    This year aspiring fashion journalists were able to win a trip to New York Fashion Week by entering an online social media competition from G-Star. All they had to do to become RAW Reporters was sign in with their Twitter, Facebook, YouTube or Flickr account, show off their talent, and gather lots of votes from their friends.

    Today the winners are revealed: a Canadian tweeter, an Italian photographer, an American YouTube presenter and a Belgian Facebook fanatic will be sent to New York, and G-Star also handed out a couple of golden tickets to young bloggers Bryan Boy and Jessie Thorpe from Denimology.com. A special mash-up page on the G-Star site will go live on February 14, showing all the tweets, blogs, photos and videos from the RAW Reporters and celebrities at Fashion Week.

    The catwalk show will also be streamed live on Facebook and the G-Star homepage, and viewers can give live feedback via an interactive buzzword tag cloud next to the stream.

    In today’s connected world, social networking is the fastest way to find, and discuss, fresh trends and new styles. The RAW Reporter competition was the first time a fashion brand has invited social media reporters to broadcast show coverage through Twitter, Facebook, Flickr and YouTube. This week G-Star also announced a free iPhone app: the RAW City Guide New York, which will be updated throughout NYFW by RAW Reporters and the app’s users.

    geplaatst op
  • Hi Marjolein,

    Momenteel ben ik bezig met een (afstudeer)onderzoek over o.a. social media gebruik voor modebedrijven. Vind het dan ook erg interessant om de ontwikkelingen bij G-star te volgen! Ik was je artikel aan het lezen waar mijn huisgenootje naast zat, blijkt dit je nichtje te zijn! Annebel Kamphuis ;-). In elk geval, je bent goed bezig bij G-star! Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.