Wordt 2010 het jaar van de crowdsourced media?

2 januari 2010, 06:04

Wanneer in september Powned en WNL beginnen met hun uitzendingen binnen het publieke omroepbestel is crowdsourced media een feit. Powned zal haar publiek inzetten als bron. De basis van crowdsourcing.

Ondanks dat zij in beginsel gehinderd zullen worden door de slecht toebedeelde uitzendtijden (rand van de nacht) gaan zij wel met iets revolutionairs komen. Ik kijk hier echt naar uit, maar is dit nu wel zo vernieuwend en zijn andere omroepen nu echt reddeloos verloren?

Crowdsourcing is al aanwezig bij de aanwezig omroepen.

Consumentenprogramma’s (ik weet niet wie ooit die term heeft bedacht) maken gebruik van vragen en problemen die spelen bij het publiek. Een bij iedereen bekend voorbeeld is Radar. Als je iets te klagen hebt over je telecomleverancier of bank, dan stuur je je klachten naar Radar. Wanneer er veel klachten over dezelfde partij binnenkomen, gaat Radar aan de slag en zal de betreffende partij voor u als publiek, ter verantwoording roepen. Maar Radar is niet het enige voorbeeld. Wie kent niet de afgrijselijke ingezonden foto’s bij Helga van Leur van het RTL-weer? Het is gewoon crowdsourcing. Alleen is daarbij het jammere dat niet het publiek bepaalt welke foto’s uiteindelijk op TV komen, maar dat de redactie dat doet. RTL-Z heeft ook een prachtig voorbeeld. De Kijker aan Z. Hierbij wordt door een panel van deskundigen een antwoord gegeven op vragen van kijkers over een specfiek onderwerp.

Maar wat maakt Powned dan anders?

Powned gaat, zoals ik het nu opmaak uit de beschikbare informatie, ook de programmering mede laten bepalen door hun publiek. Powned zal dus niet zelf vooraf bepalen wat voor programma er komt en dan het publiek laten meedenken over de inhoud, maar ze willen het geheel uit handen geven. Een lastige uitdaging weet ik uit ervaring. Zelfs als je een ervaren en toegewijde crowd als die van Powned tot je beschikking hebt, zul je toch bepaalde kaders moeten aangeven waarbinnen de crowd moet meedenken. Doe je dit niet, dan mist de crowd een richting en zullen ze eerder afhaken, dan wanneer je ze laat meedenken over een specifiek probleem of vraagstuk.

Is dit de grote bedreiging voor bestaande omroepen?

Feit is dat de traditionele omroepen deze ontwikkeling niet links moeten laten liggen. In plaats van achteraf op basis van kijkcijfers bepalen of een programma aansluit bij het publiek, is het helemaal niet zo gek om vooraf te inventariseren wat de kijkers eigenlijk willen zien. Dat vraagt natuurlijk een enorme verandering in de verankerde mindset van de gevestigde orde van televisiemakers. In plaats van het werken met vooraf ingekochte formats en deze duur te produceren, zouden omroepen deze formats ook eerst kunnen voorleggen aan het publiek. Via allerlei social media, kunnen zij hun publiek aansporen om mee te denken over de verschillende formats die ze hebben liggen. Op deze manier kunnen zij al voordat de dure productie begint, kijken of het publiek hier wel op zit te wachten.

Ik denk dat bestaande omroepen niet moeten wachten tot september om te kijken of de formule van Powned nu echt wel werkt. Ik denk dat ze nu al goed moeten gaan nadenken op welke manier zij hun publiek kunnen inzetten om zodoende hun publiek te behouden.

Het publiek in Nederland wordt mondiger, kritischer en steeds minder gevoelig door de in mooie sausjes gegoten dure formats. De kijker heeft zoveel keuze tegenwoordig en als je ze niet volledig wilt verliezen, moet je ze betrekken.

Of zoals Powned het zegt: The People Formerly Known As The Audience.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Anders

    Maar wat maakt Powned dan anders?

    Powned gaat, zoals ik het nu opmaak uit de beschikbare informatie, ook de programmering mede laten bepalen door hun publiek

    Oftewel, Powned doet dat Nederland 3 onlangs heeft gedaan: een aantal formats voorleggen aan het publiek, die vervolgens kon bepalen wat op de buis gaat komen en wat niet. De “traditionele omroepen” zijn verder dan je denkt.


    2 januari 2010 om 12:27
    Jan Willem Alphenaar

    @ Anders Floor

    Dat is goed om te horen. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dat gemist heb. Heb je een link over deze actie?


    2 januari 2010 om 12:30
    Jan Willem Alphenaar

    @Anders Floor: Dat is stom van me. TV Lab heb nog gevolgd toen (voor een deel). Is inderdaad een perfect voorbeeld over hoe het zou kunnen.


    2 januari 2010 om 15:09
    Nada

    Het publiek laten brainstormen over fomats is prima lijkt me. Deze zelf verder ontwikkelen en dan testen hoe ze liggen lijkt me ook niet mis. De keus moet wel bij PowNed blijven, anders heb je kans dat de massa kiest voor bij wijze van spreke een ontvoering met een Truman show opname (en JIJ kiest wie!). Dat wil je niet meemaken. Dus 100% uit handen geven, is nooit verstandig.

    Jij hebt ook je vak. De keuze van programmering is sowieso deels crowdsourcing, want kijkcijfers spelen een grote rol. Uiteindelijk moet je zelf wel ergens voor staan als organisatie. Invloed van publiek is prima, maar PowNed loopt het risico om het eigen gelijk te bewijzen! e.g., wat ze zelf met internetverkiezingen doen, risceren de heren nu.

    Mijn idee. Crowdsourcing wordt het helemaal voor 2010. Interactief is wat mensen bindt. E het is zonde om al die energie en creativiteit aan de andere kant van het scherm onbenut te laten. Een beheerder blijft nodig, om ervoor te zorgen dat de positioneriing van de organisatie niet meeschuift met de hardste schreeuwers.

    Simpel en doeltreffend: http://www.zinnenop.org


    16 januari 2010 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!