Foursquare: Voor marketing en pr!

17 december 2009, 11:18

Hier op Marketingfacts is al eerder geschreven over Foursquare, de location based service (LBS) die gebruikers de mogelijkheid biedt om aan vrienden en bekenden te laten weten waar in de wereld ze zich op dat moment bevinden. Een broodje halen bij je favoriete broodjeszaak? Een diner bij dat überhippe restaurant? Een drankje drinken in jouw vaste stamkroeg? Deel het via Foursquare door middel van zogenaamde ‘check-ins’ en voor je het weet, doen jouw vrienden precies hetzelfde. In eerste instantie klinkt dit misschien niet als iets nieuws onder de zon, met diensten als Google Latitude en Brightkite in gedachten. Toch wordt Foursquare door de early adopters gezien als dé internethit van 2010 op het gebied van social media en ik kan mij hier heel goed in vinden. Interessante vraag die hieruit voortvloeit: wat zijn de mogelijkheden van Foursquare voor marketing- en pr-doeleinden? Tijd om door een andere bril naar deze mobiele applicatie te kijken, die door sommigen zelfs wordt omschreven als ‘the next Twitter’

Voor diegenen die nog niet weten wat Foursquare precies is, een korte wrap-up: volgens de website is de service voor vijftig procent een mobiele friend-finder, voor dertig procent een social cityguide en voor twintig procent een nightlife game. Naast het real-time delen van jouw (favoriete) locaties, houdt de applicatie bij op welke locaties jij het meest komt. Aan de hand van deze statistieken word je uitgedaagd om bepaalde doelstellingen te halen. Zo zijn er de badges die je kunt verdienen door bijvoorbeeld zoveel mogelijk unieke locaties te bezoeken (de Explorer-badge), door heel vaak dezelfde locatie te bezoeken (de Super User-badge) of door van alle gebruikers het vaakst één bepaalde locatie te bezoeken (Mayor, oftewel ‘burgemeester’). Daarnaast zijn er per stad, per gebied of voor een bepaalde event dergelijke badges te behalen. Je kunt dit vergelijken met het verzamelen van de bekende stickers op autobumpers en caravans. Via één van de applicaties voor diverse smartphones, werkt de service bovendien heel gemakkelijk on-the-go.

Social Pervasive Gaming

De unieke combinatie van een geografisch, sociaal netwerk en een spelelement, maakt van Foursquare een soort van social pervasive game, waarmee de dienst met z’n kop boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteekt. Misschien zijn oldskool marketeers en pr-consultants nog geneigd het idee van een spelletje niet zo serieus te nemen, maar sociale games als Farmville en Habbo hebben laten zien hoe je spelenderwijs een hele hoop mensen bij elkaar kunt brengen. En waar zoveel mensen vrijwillig samenkomen, liggen mogelijkheden voor marketing en pr. Voor wat betreft Foursquare gaf Annet de Graaf hier op M! al een mooi voorbeeld van een mogelijk loyaliteitsconcept door middel van het belonen van regelmatige bezoekers (Mayors) van een bepaalde locatie (gratis drankjes, korting, et cetera), op basis van Foursquare check-ins. Hiermee kunnen bedrijven de evangelisten van hun merk aansporen door hun inspanningen te belonen, iets wat binnen social media vaak goed werkt. Op deze manier werkt het ook de andere kant op; door middel van Foursquare kunnen bijvoorbeeld winkels en restaurants hun trouwe bezoekers identificeren, een relatie met hen opbouwen en hen inzetten om voor marketingdoeleinden en innovatief werken aan hun public relations.

?

Maar daarmee zijn wat mij betreft nog lang niet alle mogelijkheden benoemd. Op het gebied van citymarketing zijn er bijvoorbeeld interessante opties te bedenken. Bijvoorbeeld het verzamelen van verschillende badges door het bezoeken van een aantal landmarks van een stad. Of een speciale badge wanneer je alle twaalf provinciehoofdsteden hebt bezocht. En verder natuurlijk de marketing rond evenementen; wie wil er nu geen unieke Lowlands 2010-badge verdienen door daar aanwezig te zijn? En wie is de eerste die álle Pinkpop-badges van het nieuwe decennium heeft verzameld? In de Verenigde Staten zijn er al een aantal mooie voorbeelden te zien van een dergelijke inzet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit concept bij velen een verslavende verzamelwoede aanwakkert, waardoor FourSquare kan uitgroeien tot een goudmijn voor local advertising.

Amsterdam en verder..

Ondanks het brede aanbod lijkt Foursquare de juiste ingrediënten te combineren om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Met het omarmen van andere sociale netwerken als Twitter en het recent beschikbaar stellen van API’s biedt de dienst bovendien nieuwe integratie- en ontwikkeling mogelijkheden. Zo zou een combinatie met Layar weer nieuwe waarde toevoegen aan de service. Gelukkig hebben we nog even de tijd om dit nieuwe gebied te verkennen, om alle kansen voor marketing en pr 2.0 te ontdekken. Op dit moment is voor Nederland namelijk alleen nog Amsterdam in de database opgenomen, maar met bovenstaande in ogenschouw genomen, lijkt het mij een kwestie van tijd voordat Foursquare ook in ons land, letterlijk, terrein gaat winnen.

Joost Geurtsen
Creatief Crossmedia bij Endemol Nederland

Business Development @ Endemol NL | Creatief Strateeg | Social Media / Crossmedia specialist | Branded Content | TV 2.0 | Blogger | Spreker | Religieus Humanist

Categorie
Tags

4 Reacties

    lbroekman

    Eens, LBS en mobile social networking gaan groeien in 2010. Niet alleen Foursquare, maar ook een vergelijkbare dienst als Gowalla verzamelt dirftig gebruikers en beperkt zich niet tot Amsterdam. De iPhone app van beide diensten zorgen voor een versnelling in het gebruik, helaas heeft alleen Foursquare nu nog een Android app.

    De genoemde diensten sluiten naadloos aan op Twitter en Facebook. Daar zit ook de grote bedreiging. Twitter biedt ook al geotagging aan en zodra Facebook zich serieus met LBS gaat bemoeien, dan zou de toekomststrategie van kleinere diensten wel eens een lucratieve exitstrategie kunnen zijn.

    En oh ja, het is Layar.


    17 december 2009 om 11:48
    Erwin Boogert

    Waar liggen, gezien vanuit jouw betoog, de overeenkomsten en verschillen met Gowalla?


    17 december 2009 om 12:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!