Google Personal search for everyone: Gevolgen voor SEO?

Google Personal search for everyone: Gevolgen voor SEO?

Google real time searchNaast het real time search nieuws van Google is er ook het nieuws  dat alle Google gebruikers ingelogd of niet ‘personal search' resultaten voorgeschoteld krijgen. Zoals eerder al dit voorjaar beschreven in de post "Google vernieuwd: SEO zoekwoord ranking nu echt dood" werd een aantal jaren geleden een deel van de zoekresultaten in Google al persoonlijk gemaakt.

Ingelogde gebruikers zagen hun eigen zoekhistorie verwerkt in de zoekresultaten. Naar schatting ging het dan om 20% van alle Google gebruikers gebaseerd op de marktaandelen van Gmail en Google Analytics. (Er vanuit gaande dat all deze gebruikers ingelogd bleven in deze diensten terwijl ze zoeken). Afgelopen vrijdag kondigde Google aan dat ook alle niet ingelogde gebruikers persoonlijke zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Met behulp van een cookie worden deze voorkeuren tot 180 dagen opgeslagen en in de resultaten verwerkt. Nu krijgt dus 100% van de zoekers een persoonlijk resultaat voorgeschoteld. Sinds vandaag zie ik boven mijn zoekresultaten een extra link  die aangeeft hoe mijn zoekresultaat is verrijkt zoals je in het screenshot kunt zien:

{title}

Gevolgen voor SEO

Moeten we als SEO marketeers nu schrikken van deze wijzigingen? Er bestaat immers geen universele nummer 1 meer? Hoe kun je SEO nog monitoren als rank posities persoonlijk zijn?

De gevolgen voor SEO op een rijtje:

SEO Ranking: eens is de eerste keer

Als een persoon naar iets zoekt en er is over dat onderwerp nog geen individuele zoekhistorie opgebouwd dan zullen de resultaten overeenkomen met een algemeen onpersoonlijke resultaat. Vervolgens slaat Google je persoonlijke zoektocht op: klik sop sites in het Google rijtje en verfijningopdrachten.  Vanaf dat moment zal Google deze historie meenemen in het samenstellen van de top 10 lijst. Dit betekend dat SEO nog steeds erg nuttig blijft. Een website wil hoog scoren in de niet persoonlijke zoekresultaten zodat daarop een zoekhistorie gemaakt kan worden. Niet zichtbaar in onpersoonlijk resultaat betekend vaak ook niet hoog scoren in iemand persoonlijke lijstjes.

Kijk hoe je website het doet op een maagdelijk zoekresultaat door pws=0 toe te voegen aan je zoekresultaat.

Dus ipv http://www.google.nl/search?q=zorgverzekering&hl=nl&num=10 Gebruik je http://www.google.nl/search?q=zorgverzekering&pws=0&hl=nl&num=10 om een depersonaliseerde versie te zien.

SEO prestaties: nieuwe KPI's nodig

Natuurlijk kun je wel rankings gaan bijhouden van die depersonaliseerde zoekresultaten maar wat heeft dat nog voor zin? Zoals inmiddels duidelijk mag zijn ben ik al enige tijd pleitbezorger van nieuwe SEO KPI's. Rank positie is dood, lang leven ‘traffic share'. Het meten van ‘search engine ranking positions' (SERP's) heeft zijn langste tijd nu echt gehad.

Ook een KPI als keyword Visibility Index (KVI) gebaseerd op individuele rank posities per zoekwoord voldoet daarom niet meer. Deze KVI wordt berekend als een percentage van de maximale score van een zoekwoord set. Als alle zoekwoorden in een zoekwoordset op nr 1 in alle belangrijke zoekmachines van een land staan, is de KVI 100%. Dit gaf altijd een goede indicatie van hoe het met de SEO campagne ging. Deze KPi is echter gebaseerd op ranking en universele ranking bestaat niet meer.

In 2007 beschreef Netconcepts al een  7 tal SEO KPI's. en Andre Scholten schreef daar ook al eens over in zijn artikel  "6 gave KPI's voor SEO" in 2008.

     
  1. Brand versus non brand ratio organic search verkeer  
  2.  
  3. Aantal geïndexeerde pagina's  
  4.  
  5. Verhouding pagina's en pagina's die organic search verkeer opleveren  
  6.  
  7. Aantal zoekwoorden die op die pagina's terecht komen  
  8.  
  9. Index to crawl  
  10.  
  11. Bezoekers per zoekwoord  
  12.  
  13. Bezoekers per zoekmachine  
  14.  
  15. Aantal inkomende links

Dit zijn allemaal onderliggende waarden behalve misschien nr 6 ‘Bezoekers per zoekwoord' die je SEO prestaties ‘indepth' van een cijfer voorzien. Maar deze KPI's zijn geen vervanging van de nog veel gebruikte SERP's.

Het wordt tijd dat SEO volwassen wordt: het gaat niet meer om ranking. Al sta je nr 1 voor een zoekterm dan hoeft dit nog niet te betekenen dat mensen daar op klikken. Natuurlijk zullen veel mensen niet eens lezen en gewoon op de eerste positie klikken; gemiddeld haalt een nr1 organic search positie z ‘n 20% van de traffic op.

Waar het natuurlijke echt om gaat is hoeveel verkeer je uit een organic search listing haalt.

SEO KPI: traffic share

Na lang experimenteren en testen is ons team bij SEO Effect er daarom van overtuigd dat een goede vervanger van SERP meten de volgende KPI's zijn in volgorde van abstractie:

     
  • gewogen traffic share voor je hele keywordset
  •  
  • traffic share per keyword
  •  
  • branded traffic share
  •  
  • non-branded traffic share

Traffic share per zoekterm is het percentage verkeer dat je op je site krijgt tov van het volume zoekopdrachten op dat zoekwoord. Gesegmenteerd naar land, taal zoekmachine en zoekwoord. Voor een gedetailleerde uitleg lees je dit blog artikle over ‘traffic share'

De gewogen variant van je hele zoekwoord set die je wilt monitoren is dan je ‘SEO helikopter KPI'. Deze zet je af tegen je branded en non-branded variant voor je internal benchmark.

Nog mooier is het als je er een SEO funnel mee opbouwt ‘voor en na de click'.

     
  1. Zoekvolume zoekterm  
  2.  
  3. Top10 zichtbaarheid  
  4.  
  5. Traffic share  
  6.  
  7. Conversion

{title}

Alles bij elkaar genomen veranderd er dus voor SEO'ers inhoudelijk niet veel. Nog steeds zoekwoordonderzoek doen,  pagina's optimaliseren en linkbuilding en baiting doen. Alleen op het gebied van prestatie meten gaat er wel het een en ander veranderen. Bent u er klaar voor?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.