Bing Update: Steeds meer nieuwe features
Op 3 juni van dit jaar heeft Microsoft de nieuwe zoekmachine Bing gelanceerd. En Bing is volgens Microsoft niet zomaar een zoekmachine. Naar eigen zeggen betreft het een Decision Engine die haar bezoekers begrijpt en de zoekresultaten hierop laat aansluiten. De eerste bevindingen waren positief. Afgelopen maanden hebben ze bij Bing niet stil gezeten en is het aantal features verder uitgebreid. Een korte update.
Microsoft maakt er serieus werk van om Bing door te ontwikkelen. Zo zal Wolfram Alpha worden geïntegreerd in de zoekresultaten van Bing en wist TechCrunch afgelopen vrijdag te melden dat Microsoft in gesprek is met grote Europese uitgevers om de content van hun kranten te indexeren volgens Automated Content Access Protocol.
Update van de features
Bing lanceert nieuwe updates zoals gebruikelijk alleen in de US. Inmiddels is de Beta versie van Bing ook beschikbaar gesteld in de UK. In Nederland is het vernieuwde Bing nog niet beschikbaar, maar via een omweg wel bereikbaar door je instellingen te wijzigen naar US.
Op het eigen blog maakt Bing bekend dat ze afgelopen maanden heeft geluisterd naar haar bezoekers en dat ze het gebruik van de zoekmachine hebben geanalyseerd. Wat gaat er goed en wat moet beter. Uit hun eigen onderzoek hebben ze een aantal trends opgemerkt die zijn samen te vatten in twee conclusies:
- Bezoekers verwachten dat een zoekmachine begrijpt waar zij naar zoeken
- Bezoekers willen sneller de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn
Om hier op in te spelen zal Bing resultaten gaan weergeven in verschillende interfaces. In deze interfaces wordt meer informatie getoond waarmee bezoekers sneller hun doel moeten vinden. De weergave van zoekresultaten kunnen dus per zoekopdracht verschillen.
Zoekresultaten delen
Bing gaat de optie bieden om zoekresultaten met elkaar te delen via Twitter, Facebook of per email. Achter de zoekresultaten worden kleine logo’s van de diensten getoond waardoor het bericht eenvoudig kan worden gedeeld.
Uitgebreidere informatie
In de linkerkolom geeft Bing aan de zoekopdracht gerelateerde opties weer. Dit is vooral handig bij zoekopdrachten met generieke termen zoals tickets of de naam van een stad. Zo heeft Bing voor honderden grote steden uitgebreide informatie opgenomen zoals lokaal nieuws, bezienswaardigheden, hotels en foto’s. Door deze informatie in een slimme interface weer te geven, wordt veel meer informatie direct bereikbaar met een zoekopdracht.
Een andere uitbreiding is het weergeven van evenementen. Dit omvat zowel lokaal bekende evenementen als bijvoorbeeld theatershows. De evenementen moeten worden weergegeven bij een zoekopdracht waarin de plaatsnaam van een grote stad wordt gecombineerd met events. De resultaten kun je vervolgens verder specificeren door te selecteren op categorieën of types, datum of afstand. Het is de bedoeling dat voor bepaalde evenementen zullen ook prijzen worden getoond en wellicht de mogelijkheid wordt geboden om direct tickets te bestellen.
Bing Travel als vergelijkingsite
Ook de sectie Bing Travel heeft update gehad. Met het toevoegen van de applicatie price predictor kunnen prijzen worden vergeleken van vliegtickets en hotels. Door te zoeken op datum en bestemming worden de beschikbare opties weergegeven. Deze resultaten zijn te sorteren op laagste prijs. Kortom, Bing fungeert als vergelijkingsite.
Het aanbod van beschikbare hotels wordt net als vliegtickets weergegeven op basis van beschikbare kamers. Meer informatie wordt getoond in een overzichtelijke popup scherm. In een aantal tabbladen wordt algemene informatie, foto’s en Bing maps getoond van het betreffende hotel. Boven de informatie worden links getoond waarin de prijzen staan van een of meerdere aanbieders. Deze links brengen je naar een externe website waar de hotelkamer daadwerkelijk kan worden geboekt.
Het vergelijken en boeken van tickets of hotels werkt logisch, echter lijken nog niet alle linkjes werken. In een aantal steekproeven kom ik al een aantal pagina’s tegen die niet of niet goed worden geladen. Microsoft lijkt Bing dus gedegen door te ontwikkelen tot een zoekmachine die uiteindelijk moet kunnen concurreren met Google. Het functioneert nog niet allemaal optimaal, maar de eerste indrukken en ervaringen zijn erg positief en schept hoge verwachtingen. Hopelijk wordt er haast gemaakt met de uitrol naar Europa!