Veel nieuwe features: Is Bing cool?

9 oktober 2009, 03:39

{title}Om Google te verslaan wil Bing zich onderscheiden. Naast het tonen van goede zoekresultaten wordt er ingezet op features die Bing beter, gebruiksvriendelijk en leuker moeten maken dan Google. Een gezonde ambitie. Er zijn een aantal nieuwe features in Bing die moeten helpen dit doel te bereiken. Dit zijn o.a. de nieuwe interface, de weergave van zoekresultaten, de Hotel Deals, het zoeken naar afbeeldingen en video’s en Bing’s Visual search.

Vooralsnog zijn de nieuwe features als eerst beschikbaar in de Verenigde Staten. Via een kleine omweg kun je op Bing Worldwide de instellingen van de VS selecteren waarna het vernieuwde Bing tot je beschikking staat. Enige nadeel is dat ook de zoekresultaten voor de VS zijn.

Interface

Veel mensen hebben in hun browser een zoekmachine als startpagina ingesteld. In plaats van een saaie, witte pagina aan te bieden wil Bing een interessante pagina laten zien aan de bezoekers. Om hun startpagina op te fleuren heeft Bing hun zoekmachine in een grote afbeelding verwerkt. Het contrast met een witte startpagina is groot.

Elke dag wordt Bing voorzien van een nieuwe afbeelding die per regio kan verschillen. Bing kan hiermee inspelen op regionale actualiteiten en feestdagen in de verschillende landen of regio’s. Rechtsonder kun je via de pijltjes terugbladeren naar de afbeeldingen van afgelopen week.

Voor de liefhebber van triviale weetjes zijn er vier hotspots in de afbeelding verwerkt die informatie geven omtrent de afbeelding van de dag. Deze hotspots worden zichtbaar als je met de muis in de buurt komt. Door je muis boven zo’n hotspot te houden krijg je een weetje of een korte vraag te zien waarop je kunt doorklikken naar aanvullende informatie.

Weergave van zoekresultaten

Op dit moment is Bing de nieuwe search engine alleen volledig beschikbaar in de VS. Over de kwaliteit van de zoekresultaten valt dan ook nog weinig te zeggen. Dat kan wel over de weergave van de zoekresultaten.

Gecategoriseerd zoeken

Waar Google en Yahoo! (en Bing in Nederland) de zoekresultaten weergeven in twee kolommen, maakt Bing gebruik van drie kolommen. In de extra toegevoegde kolom aan de linkerkant geeft Bing gerelateerde zoekopdrachten weer in categorieën, onder het kopje Related Searches. Een eenvoudig voorbeeld is het zoeken op tickets. Via de categorieën kun je de zoekresultaten in een klik verfijnen om sneller de gewenste website te vinden.

Een andere feature in Bing is de preview van de organische zoekresultaten. Rechts van de zoekresultaten kun je met de muis een klein venster activeren. In dit venster komt meer informatie van de betreffende pagina geeft. Voor sommige websites worden ook de populaire links vermeldt. Het idee is leuk, maar voor veel websites is deze extra informatie niet meer dan een verzameling van woorden waar je niet direct wijzer uit wordt. Hier liggen mooie kansen om met SEO deze weergave te tweaken.

Bing´s Hotel Deals

Via de optie Hotel Deals biedt Bing hotels aan via een externe partij. Wanneer je zoekt op bijvoorbeeld hotel New York verschijnt in extra kolom de categorie Hotel Deals. Deze categorie brengt je naar Hotel aanbiedingen en laat 414 hotels in New York zien die je direct kan boeken. Het actuele aanbod van hotels kan eenvoudig worden gesorteerd op basis van het aantal sterren, faciliteiten of prijsklasse. Daarbij wordt per hotel aanvullende informatie gegeven zoals foto’s, reviews en een satellietfoto van het betreffende hotel. Hotel Deals is een interessante feature waarmee Bing gaat concurreren met adverteerders.

Bing Images

In het zoeken naar afbeeldingen onderscheidt Bing zich vooral door alle resultaten op slechts èèn pagina weer te geven. Je kunt eindeloos naar beneden scrollen tot dat alle afbeeldingen de revue zijn gepasseerd. Ter vergelijking, in Google worden 18 afbeeldingen per pagina getoond. De grote hoeveelheid afbeeldingen heeft overigens geen negatieve invloed op snelheid waarop de pagina wordt geladen. De afbeelding worden per sectie geladen terwijl je naar beneden scrolled. In de linker kolom worden mogelijkheden geboden om je zoekopdracht te verfijnen.

Bing Visual Search

Afgelopen maand lanceerde Bing Visual Search. Bing Visual search is een visuele zoekmachine op basis van herkenning. Wil je weten wat voor hond je buurman heeft? Blader door alle type honden en herken hem via Visual search. Je kan de resultaten zelfs specificeren op het formaat en karaktereigenschappen. Ben je zelf op zoek naar een hond met een onderhoudsvriendelijke vacht die weinig beweging nodig heeft? Selecteer de eigenschappen en kies het model die de hele familie leuk vindt. Zo simpel werkt het. Visual search ziet er zeer fancy uit en is gewoon leuk om te doen.

Bing Video

Bing video onderscheid zich vooral door de previews van de video’s. Door de muis stil te houden boven een van de resultaten wordt de preview gestart. Deze preview bestaat uit een aantal korte fragmenten die uit de video komen. Doordat de previews nauwelijks laadtijd nodig hebben kun je achter elkaar diverse previews bekijken. Door deze feature weet je in een paar tellen weet je of dit het filmpje is waarna je op zoek bent.

Is Bing cool?

Over het uiterlijk van Bing kun je twisten. Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik de gehele look and feel van Bing zeer prettig. De afbeelding als achtergrond maakt de zoekmachine levendig en het geeft zelfs een warm gevoel terwijl de overzichtelijkheid van de website bewaard blijft.

De ervaring en beleving is voor elke bezoeker anders. Sommige bezoekers zullen de features geweldig vinden, andere zullen minder enthousiast zijn. De winst zit hem volgens mij in kleine verbeteringen met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid. Het eindeloos kunnen scrollen in resultaten van afbeeldingen klinkt niet heel spannend, maar het went erg snel. Dit merk je wanneer je eenzelfde zoekopdracht doet in Google, waar per pagina slechts 18 afbeeldingen worden weergegeven. Dat geldt ook voor de previews van de video´s. Op het oog een simpele aanpassing maar erg functioneel en gebruiksvriendelijk.

Of Bing daadwerkelijk succesvol kan worden zal afhangen van de zoekresultaten. Het blijft immers een zoekmachine. Als de zoekresultaten tegenvallen zullen de bezoekers niet terugkeren. Hoe tof de features ook zijn. Hoe mooi de afbeeldingen ook zijn.

Maar is Bing cool? Ik vind van wel. Ik ben nu heel benieuwd naar de zoekresultaten in Bing als de vernieuwde versie in Nederland wordt uitgerold. Hopelijk maken ze hier haast mee.

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Abonnementkeuze

    Ik vind Bing qua look en feel echt heel fijn, en de nieuwe functies die je in dit artikel bespreekt klinken mij als muziek in de oren.

    Echter ik heb eens wat ‘gegoogled’ via Bing (pardon the pun ;)) en de resultaten lijken mij slechter dan dat ik gewend ben.

    Dit lijkt me toch uiteindelijk het belangrijkste van een zoekmachine.


    9 oktober 2009 om 08:02
    Woontje.nl

    @ Erwin.

    Bird eye is echt gaaf, we hebben het gebruikt in onze nieuwe website en het geeft echt een meerwaarde, tov streetview.

    Ben heel erg benieuwd of MS de overige steden nog gaat toevoegen en op wat voor termijn? iemand?


    9 oktober 2009 om 08:11
    Andrys

    Twee dingen

    Ten eerste, is dit een of andere advertentie voor bing. De tekst is naar mijn idee toch iets te enthousiast. Er zijn toch ook wel punten van kritiek op bing, lijkt mij.

    Ten tweede, Ik denk dat bing zich niet duidelijk onderscheid van Google of van elke andere zoekmachine wat dat betreft. Ok, de bovenstaande punten vergroten de usability van Bing. Maar het zijn echter kleine verschillen. Ipv Streetview heeft bing Birds eye. In plaats van meerdere pagina’s met afbeeldingen een lange waarin doorgescrolled kan worden.

    ik denk dan ook dat bing hoewel ze indruk zullen maken met dergelijke features niet het verschil kunnen maken. Hiervoor is Google te uitgebreid en te groot. Je kunt met Google immers ook een account aanmaken waarin je voorkeuren van kranten websites enz. kunt aangeven (dus een witte lege pagina is onzin). Google zal pas echt concurrentie krijgen wanneer een nieuwe partij met een geheel nieuwe vorm van zoeken, die zich echt onderscheid ipv wel of niet kunnen doorscrollen.


    9 oktober 2009 om 09:42
    Barry de Vries

    @Andrys: Google is ca 11 jaar geleden en is groot geworden door een niet te houden, steeds groter wordende fanbase. Inmiddels raakt deze oorspronkelijke fanbase kennelijk langzaam maar zeker vervreemd van de molog die google geworden is en gaat daarom naarstig op zoek naar een alternatief. De auteur speelt vlgs mij in op dit sentiment en ik denk dan ook dat je zijn artikel eerder in dat licht moet bekijken dan als een adv voor Bing.

    Bing wordt gezien als een kanshebber als alternatief voor Google, wat natuurlijk gek is eigenlijk. De keuze Google-Bing lijkt een keuze te zijn tussen 2 kwaden. Ik denk dan ook dat het een keuze uit armoede is. Ik ben het dus met je eens en hoop ook dat er iets wordt bedacht dat echt vernieuwend is. Maakt me niet uit door wie, als het maar niet door Google is 🙂


    9 oktober 2009 om 15:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!