Domino D-Day, de Berlijnse Berg en de Londense ‘Digitale Wolk’ in Bas Blikt

16 november 2009, 05:15

{title}Twintig jaar geleden viel de Berlijnse Muur en daar hebben alle media de afgelopen week aandacht aan besteed. Ook bij Idealize gingen we niet aan dat historische feit voorbij. Onbewust misschien zelfs wel om de volgende reden: de datum waarop de muur viel, was letterlijk een moment waarop een wereld met nieuwe mogelijkheden bereikbaar werd voor duizenden burgers. En als wij verslag doen van veelbelovende uitvindingen, houden we ons, weliswaar in het klein en in figuurlijke zin, eigenlijk met hetzelfde bezig. Nieuwe producten en concepten kunnen nu eenmaal nieuwe werelden openen voor mensen.

Bewust hielden we ons met de Berlijnse muur bezig, omdat commerciële en non-profit organisaties een aantal creatieve ideeën bedacht hadden rond het evenement. Zo hadden Duitse kunstenaars, binnen- en buitenlandse politici en zo’n 15.000 jongeren de val van de muur opnieuw in scène gezet, maar dan met dominostenen. Het waren schitterende vormgegeven dominostenen, die stuk voor stuk ook een belangrijke boodschap uitdroegen.

Microsoft’s ‘Another brick in the wall’

De Nieuw-Zeelandse afdeling van Microsoft had de Berlijnse muur aangegrepen als reclamemiddel. Als onderdeel van een campagne onder haar software sales-employees stuurde het bedrijf enveloppen met een hamer en zogenaamd een stuk beton. Als ze de betonnen enveloppen eenmaal open gehamerd hadden, troffen ze een uitnodiging voor een sales promotie waar kaarten naar Berlijn werden verloot. Op die manier moesten de medewerkers feeling krijgen met Microsoft’s imagostatement dat het bedrijf nieuwe werelden open laat gaan in de levens van consumenten. Wij verwerkten de campagne in een bericht over creatieve reclame op ‘bouwwerken’.

{title}De Berlijnse Berg

Misschien wrang voor een Berlijner is dat je als buitenstaander al snel denkt aan de Muur, wanneer je je een beeld vormt bij de Duitse hoofdstad. Vandaar dat we het idee van architect Jacob Tigges, die een duizend meter hoge berg wil laten bouwen in Berlijn, interessant vinden. De berg zou zeker een highlight vormen bij een bezoek aan de stad, al zal niemand de Muur natuurlijk ooit vergeten. De berg is echter niet alleen interessant als citymarketing, het zou ook centraal in de stad mogelijkheden bieden voor een groots recreatiegebied en een wildpark. Redelijk uniek en inderdaad, ook duur.

{title}Digitale wolk boven Londen

Maar net als dat er steun bestaat voor de bouw van een Berlijnse berg, is er ook aanhang voor een dure ‘digitale wolk’, die mogelijk onderdeel gaat uitmaken van het Olympisch Stadion van Londen 2012. ‘The Cloud’ bestaat uit een reeks van verbonden plastic bollen, geïnspireerd op het werk van de Duitse artiest Tomas Saraceno, die in de vorm van een wolk boven het stadion ‘drijft’. Je kunt er als bezoeker vanaf grote hoogte over het O lympisch dorp uitkijken en tegelijkertijd binnenin allerlei relevante realtime beelden en statistieken over de Spelen zien. Google is één van de bedrijven die het plan ondersteunt en de informatievoorziening zou willen verzorgen, het bouwproject zelf zou grotendeels van de grond moeten komen met geld van de gemeenschap.

{title}Hollands getint Ferrari-themapark

En als wij het niet betalen, dan komen er nog steeds immense bouwwerken van de grond, die een pure marketingfunctie vervullen: in Abu Dhabi is een geheel aan Ferrari-gewijd themapark verrezen. Aan één van de attracties, een achtbaan, heeft een Nederlands coatingbedrijf een mooie order over gehouden: het Roermondse Euramax voorzag het aluminium namelijk van de juiste lak.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!