Site links voor AdWords en producten vergelijken in Google

4 november 2009, 04:30

Google heeft afgelopen week weer een tweetal nieuwe advertentiemogelijkheden gelanceerd: AdWords site links en AdWords vergelijkingsadvertenties. Echt nieuw is het eigenlijk ook niet. Het zijn al twee bestaande mogelijkheden, waarvan de eerste nu uit de testfase is en de tweede nieuw leven is ingeblazen door Google.

AdWords site links

AdWords site links of advertentie-extensies in het Nederlands, is een interessante nieuwe functie die het mogelijk maakt om in één advertentie meerdere linkjes te plaatsen. Het is vergelijkbaar met de site links die Google vaak weergeeft voor het eerste organische resultaat.

{title}

Site links verschenen voor het eerst afgelopen augustus bij een beperkt aantal testaccounts, maar zijn nu beschikbaar voor – in eerste instantie de grotere – Nederlandse accounts. Of de site links ook daadwerkelijk beschikbaar zijn, hangt mede af van de kwaliteitsscore van de campagnes. Dit wordt beoordeeld door Google USA, die vervolgens de optie activeren of niet.

Het instellen van AdWords Site Links gaat op campagneniveau via de campagne-instellingen. Aan het onderdeel ‘Netwerken en apparaten’ is nu de optie ‘advertentie-extensies’ toegevoegd. Per campagne kunnen maximaal 10 verschillende links worden opgegeven. Google bepaalt vervolgens welke 4 linkjes daadwerkelijk worden vertoond. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk op basis van CTR. Overigens is het niet zo dat de site links ook altijd worden weergegeven voor alle advertenties. Dit is weer afhankelijk van de kwaliteitsscore voor het desbetreffende zoekwoord.

Helaas is het nog niet mogelijk om binnen AdWords te zien wat de verschillende linkjes doen qua resultaat. Om dit toch inzichtelijk te krijgen, kun je ze wel voorzien van bijvoorbeeld Google Analytics tags. Op die manier kun je ze toch terugvinden in de resultaten van je analytics pakket.

Een interessante eerste optie om site links in te zetten is om meer inzicht te krijgen in bedrijfsnaam gerelateerde zoekopdrachten. Door te testen met 10 verschillende site links kun je een beeld krijgen van waar deze mensen nu eigenlijk echt naar op zoek zijn.

AdWords comparison ads

Daarnaast heeft Google een nieuwe start gemaakt met AdWords Comparison Ads. Een apart ad format, waarmee productaanbiedingen direct binnen Google vergeleken kunnen worden. Google integreert daarmee een soort van Prijsvergelijk.nl binnen de zoekmachine.

{title}

In 2008 heeft Google ook geprobeerd om iets dergelijks te lanceren in het Verenigd Koninkrijk, maar dat kwam destijds niet echt van de grond en de test werd beëindigd.

Google zegt daarvan geleerd te hebben en waagt nu dus een nieuwe poging. In eerste instantie zijn Comparison Ads alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en alleen voor het vergelijken van hypotheken. Google is echter van plan om het aantal producten snel uit te breiden. Over een mogelijke introductie in Nederland is nog niks bekend.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul Hottinga

    Site links kunnen toevoegen is een enorm interessante mogelijkheid. Zal de CTR van de advertentie ten goede komen.

    Vergelijken van producten is enorm handig, snap alleen niet goed waarom Google met een lastig product als hypotheken begint. Of wordt dit puur een vergelijking op rente?


    4 november 2009 om 06:48
    Martijn van Well

    Ik neem aan dat de sitelinks alleen beschikbaar worden gesteld voor de nr1 positie? Dat betekent volgens mij automatisch dat de CTR van die adverteerder nog beter zal worden, wat ten koste gaat van andere adverteerders.

    Of ga ik nu te kort door de bocht?


    4 november 2009 om 21:03
    David van Dam

    @Martijn de sitelinks zijn inderdaad alleen beschikbaar voor de eerste positie en dan ook nog alleen als de kwaliteitsscore voldoende is. In theorie kan het zo zijn dat je nu nog meer gaat opvallen en dat je kliks afsnoept van andere adverteerders, maar dat hoeft natuurlijk niet.

    Google had berekend dat het toevoegen van sitelinks tot max 30% extra kliks kan opleveren. De eerste resultaten lijken dat ook te bevestigen. De vraag is alleen nog wel waar die kliks vandaag komen, want het kan natuurlijk ook dat je verkeer van je eigen organische posities afsnoept. In dat geval is het de vraag of het effect per saldo wel zo positief is. Er is echter nog wat meer tijd nodig om daar een definitief oordeel over te vellen. Tot op heden ben ik echter wel voorzichtig positief!


    5 november 2009 om 15:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!