TEDtalk Tuesdays: Rory Sutherland

27 oktober 2009, 13:03

Vandaag lanceren we een nieuwe rubriek op Marketingfacts: TEDtalks Tuesdays! Volledig geïnspireerd op de actie van CNN zal ondergetekende elke dinsdag een talk plaatsen uit de geweldige collectie van TED.com voorzien van wat persoonlijk commentaar of misschien een actuele aanleiding. De eerste talk die ik met jullie wil delen is van Rory Sutherland:

De moeite waard omdat …

Ten eerste omdat Britse humor geweldig is. TED is een behoorlijk Amerikaans congres waar sprekers het vaak van de grote lach en het overstatement moeten hebben. Dan is het heel fijn om af te wisselen met presentaties die met onderkoelde Britse humor worden geserveerd. Alleen al die openingszin: “Normally, as an advertising man, I actually speak at TED Evil, which is TED’s secret sister organization that pays all the bills. It’s held every two years in Burma. And I particularly remember a really good speech by Kim Jong Il on how to get teens smoking again.” Daar spreekt zoveel zelf-relativering uit en wordt gebracht met zo’n tongue-in-cheek, dat iedereen er echt even voor gaat zitten.

{title}

Jim’s persoonlijke noot

Toen Rory Sutherland dit verhaal vertelde, zat ik in de zaal (TEDGlobal 2009). En het was voor het eerst sinds jaren dat ik er trots op was in de reclame te hebben hebben gewerkt. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik normaal gesproken niet heel lovend spreek over reclamemakers. Sutherland zorgde er werkelijk voor dat bepaalde verborgen waarde (substance of things not seen) voor mij op dat moment tastbaar werd. Ik ben van mening dat deze man in zijn eentje meer goeds heeft gedaan voor het reclamevak dan alle Gouden Loekie-verkiezingen van het afgelopen decennium.

Meer lezen en kijken

Als je deze talk aansprekend vindt, raad ik je ook aan om te kijken naar Seth Godin enMalcolm Gladwell.
—-

Jim Stolze is organisator van TEDxAmsterdam, een officieel TEDx-event in licentie van TED dat plaatsvindt op 30 november 2010 in de Stadsschouwburg van Amsterdam.

Jim Stolze is een pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie. Hij werd vooral bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Bij RTLZ is hij wekelijks te zien als innovatie-deskundige in het televisieprogramma Toekomstmakers. Sinds 2017 staat Jim Stolze aan het hoofd van Aigency, een platform voor artificial intelligence. Met een jong team op het Amsterdam Science Park opereert Aigency als een 'broker' tussen vragen van multinationals (data) en studenten / startups (algoritmes).

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Helemaal goed dit! Al jaren fan van TED Talks en heb er zelf ook al eens aan zitten te denken om wekelijks een keuze uit TED-aanbod hier te presenteren. Dat dit wordt gedaan door iemand die zelf al eens op het podium heeft gestaan bij TED Talks is natuurlijk helemaal top. Zie uit naar je selectie Jim!


    27 oktober 2009 om 14:05
    Laurens Ruster

    Goeie zaak die TED speeches en een super initiatief ze hier wekelijks neer te zetten.

    Je opmerking: “TED is een behoorlijk Amerikaans congres waar sprekers het vaak van de grote lach en het overstatement moeten hebben” doet geen recht aan de meer dan geweldige en serieuze onderwerpen die tal van sprekers er hebben neergezet.

    Als je eenmaal in het archief van TED gaat snuffelen blijf je prachtige verhalen, ideeën en inspiraties tegenkomen.


    27 oktober 2009 om 15:55
    mf@jimstolze.nl

    @marco: You’re welcome! Erg leuk om te doen. Sterker nog, ik doe laatste tijd niet anders 🙂

    @laurens: Je hebt volkomen gelijk. Ik probeerde in te zoomen op het verschil tussen Britse humor en Amerikaanse humor. Het is niet voor niets dat ook een Sir Ken Robinson in de top10 staat van meest favoriete talks. Gezamenlijk met US-kanonnen Barry Schwartz, Tony Robbins en Malcolm Gladwell.

    Maar nogmaals, je hebt gelijk dat er op TED gelukkig meer te denken dan te lachen valt!


    27 oktober 2009 om 17:44
    chi666

    Briljant, gewoon in één woord briljant.


    27 oktober 2009 om 20:00
    Eelco Scheltinga

    This is hillarious! thanks for sharing @Bas


    27 oktober 2009 om 20:56
    daniel@clickvalue.nl

    Erg grappig en de presentatie bevat veel wijsheid en goede voorbeelden.


    27 oktober 2009 om 22:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief