Social Media Monitor 2: Merken iets socialer, maar nog steeds weinig actief

19 oktober 2009, 13:00

In de eerste editie van de Social Media Monitor van Social Embassy/Media Embassy werd geconstateerd dat slechts 14% van de Nederlandse merken op dat moment aanwezig was in social media. Vanmiddag werd in Seats2Meet in Utrecht, de tweede editie van de Social Media Monitor gepresenteerd. Belangrijkste uitkomst: bedrijven zijn nu ‘aanzienlijk’ vaker aanwezig op social media dan een half jaar geleden. Van de top 100 Nederlandse adverteerders zijn er nu 35 aanwezig op social media. Bol.com staat op nummer 1, Rabobank op nummer 2 en ANWB op nummer 3.

Van de gemeten merken uit de top 100 wordt Twitter door 23 bedrijven ingezet, gevolgd door Hyves (zestien), Netlog (negen), Facebook (zes) en weblogs (twee merken onderhouden een weblog). Social media wordt niet vaak structureel ingezet, analyseert Social Embassy:

“…social media [wordt] nog vaak alleen campagnematig worden ingezet en vaak niet worden toegepast als constant aanspreekpunt voor de doelgroep. Daarnaast vertonen de social mediapagina’s die zijn ingezet voor een (inmiddels afgeronde) campagne vaak weinig activiteit.”

Worstelen

Er wordt geworsteld met social media, blijkt uit de analyse van de monitor. Dat blijkt uit de geringe activiteit:

“Ondanks het feit dat nu meer merken dan ooit aanwezig zijn in social media, vindt er in de praktijk bitter weinig activiteit plaats. Zo worden relatief veel social mediapagina’s nauwelijks onderhouden, door bijvoorbeeld nieuwe content te plaatsen, en wordt er slechts in zeer beperkte mate gepoogd om in dialoog te treden met de doelgroep. Het gevolg is een veelal weinig levendige omgeving met een beperkt bereik.

Een gemiste kans!”

{title}

Twitter

Twitter: ze zitten erop maar gebruiken de dienst vooral als RSS-feed en zijn geenszins uit op interactie. Uit het rapport:

“Een aantal van de merken post niet regelmatig nieuwe content op de twitteraccounts en in veel gevallen wordt de social media toepassing alleen ingezet om – al dan niet door middel van een RSS-feed – nieuws en feitjes van het bedrijf te verspreiden. Slechts bij een klein deel van de aanwezige merken op Twitter is sprake van interactie met de volgers en dit zijn vooral, zoals in de vorige editie ook duidelijk werd, de merken die Twitter inzetten als een extensie van de customer service. In deze editie van de Social Media Monitor zijn dat Vodafone Webcare, Telfort Voordeel, Bol.com service en UPC Webcare.”

Over de Social Media Monitor

De Social Media Monitor is een onderzoek naar de aanwezigheid en activiteit de grootste Nederlandse adverteerders op sociale media. In het onderzoek wordt de inzet van de grootste merken in Nederland op de sociale netwerken Hyves, Twitter, Facebook, Netlog, Linkedin en weblogs geanalyseerd en inzichtelijk gemaakt. Aan de hand van deze analyses zijn ranglijsten van de merken opgesteld die aanwezig zijn op de sociale netwerken. Des te hoger de positie in de ranglijsten, des te actiever het merk is op de social media.

Kritiek

De inzet van social media (en daarmee aanwezig zijn in de ranking) moet geiniteerd zijn door het merk zelf. H&M, bijvoorbeeld, staat niet in de lijst omdat de Hyves een publieke Hyve is. De inzet van social media moet dus onderdeel van de merkstrategie zijn. En waarom eigenlijk de top 100 adverteerders? Waarom niet de Top 100 Global Brands?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Daniel Spronk

    Jammer dat zoveel merken in Nederland social media niet goed benutten/inzetten. Ik heb wel goede hoop dat dat over 12 maanden behoorlijk gaat veranderen.


    19 oktober 2009 om 16:20
    Olchert

    Gek maar mis TomTom in dit rijtje. Doet al jaren aan webcare bij grote navigatieblogs. Daarnaast heel actief op Facebook (ruim 4.400 fans), LinkedIn en Twitter (6.000 followers). Weet iemand waarom TomTom (is echt Nederlands) niet is opgenomen?


    19 oktober 2009 om 17:02
    hsl

    @Olchert Ja, Waarschijnlijk staat TomTom niet in het rijtje van de 100 bedrijven met de grootste marketingbudgetten 🙂

    Leuk beeld, maar wat mij betreft totaal niet “spot-on” omdat er volgens mij veel meer bedrijven zijn die actief en die beter zijn juist omdat ze met lagere marketing budgetten zitten. Zou er een manier te zijn om ook die bedrijven in een grootschaliger onderzoek te betrekken?


    19 oktober 2009 om 18:32
    mgvandenbroek

    Het persbericht (lekker ouderwets en verkeerd gedateerd):

    Hilversum, 19 oktober 2009 – Sinds de eerste editie van de Social Media Monitor, is de aanwezigheid van de Nederlandse Top 100 merken in het afgelopen half jaar sterk toegenomen. Met name Twitter is populair geworden en wordt door tweederde van de merken die aanwezig zijn in sociale media ingezet. Maar hoewel minder dan de helft van de merken inmiddels aanwezig is op diverse social media sites, worden deze door de meeste merken nog niet actief ingezet als onderdeel van hun marketing- en communicatie-inspanningen.

    Het onderzoek wordt ieder half jaar uitgevoerd door Social Embassy. In de tweede editie zijn de aanwezigheid en activiteit van merken op Hyves, Twitter, Facebook, Netlog, Linkedin en een eigen weblog onderzocht.

    In de eerste editie van de Social Media Monitor was slechts 14 procent van de Top 100 merken aanwezig in sociale media. Dit percentage is in een half jaar toegenomen tot 35 procent. Opvallend daarbij is de sterke toename in de inzet van de microblogging site Twitter, welke door tweederde van de merken worden ingezet. Het Nederlandse vriendennetwerk Hyves wordt na Twitter met 46 procent het meest ingezet, terwijl het internationaal snelgroeiende Facebook door 17 procent van de merken wordt ingezet.

    Wanneer gekeken wordt naar de merken die wel aanwezig zijn op Hyves, LinkedIn, Facebook, Netlog, Twitter en of een eigen weblog hebben, dan kan worden geconcludeerd dat er betrekkelijk weinig mee wordt gedaan. Zo wordt er door de meeste merken niet actief redactie gevoerd, gereageerd of een aanzet gedaan tot een dialoog met bezoekers.

    “Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken” , aldus Niels van der Velden, Social Media Strateeg bij Social Embassy. Social Embassy is onderdeel van Media Embassy en ondersteunt bedrijven bij de opzet en implementatie van social media. “Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing binnen hun bedrijfsactiviteiten.”


    20 oktober 2009 om 05:25
    Tommy Spijkers

    Het blijft toch onwaarschijnlijk hoe weinig bedrijven doen met de online mogelijkheden..


    20 oktober 2009 om 08:53
    Jan

    Wederom een interessant verslag. Net zoals er niet 1 methode is om Social Media voor een merk te laten werken is er ook niet 1 manier om weer te geven welke merken hier nou echt het beste in zijn. Ik vind dit een mooie benadering in ieder geval!

    Wat wij als social media marketing bureau ook continu merken is dat het nog bijna niet lukt om bedrijven te overtuigen van het belang van een lange termijn visie als het gaat om aanwezigheid binnen de communities, netwerken en fora. Veelal wordt er op campagnebasis gewerkt en wil men uiteindelijk toch weer heel graag een “mailinglijst” aan het geheel overhouden. Kortom, merken willen de klanten altijd kunnen bereiken, maar willen niet altijd bereikbaar zijn. Wij gaan onverstoord verder om bedrijven toch te overtuigen van het grote goed van Social Media.


    22 oktober 2009 om 08:54
    Dany

    That’s really thinnikg at a high level


    8 juli 2015 om 20:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!