DSB’s medialessen, Rabobank’s service-innovatie en ABN’s emobracelet in Kim’s Keek op de Week

17 oktober 2009, 04:00

{title}Als hoofdredacteur van de innovatieportal Idealize.nl deel ik elke week de meest inspirerende en vernieuwende ideeën op en rondom Idealize.nl in een ‘Editor’s Pick’. Deze week innovatieve banktaal: DSB en social media, Rabobank en service-innovatie, de mini-hoax bij SNS en ABN met de emobracelet voor beleggers.

Het is niet geheel mijn stijl om over banken te praten, maar je kunt er nu niet omheen om minstens 1x per dag het woord ‘bank’ in de mond te nemen. Deze week een hele mondvol op Idealize:

{title}Op 19 september schreef Ronald van der Aart op Marketingfacts nog dat de DSB Bank met een webcare team start voor betere service online. In 2010 moet het effect al zichtbaar zijn. Maurice Beerthuyzen, Strategisch Marketeer nieuwe media bij Interpolis, denkt hier heel anders over: “De DSB was op geen van de sociale media-podia actief aanwezig. DSB liet op internet de boel de boel en het leed was geschied.” Hij haalt 5 belangrijke social media learnings uit het DSB debacle.

SNS onderdrukt kleine hoax op Twitter

Twitteraar @Pritt schreef ‘WTF is er aan de hand met de SNS Bank? Iemand info?’. @Puur deed de RT en een mini-hoax ontstond. @SNSBank was echter snel ter digitale plekke: ‘Stop met hoax over SNS Bank; te gek voor woorden. SNS Bank gezond, check de cijfers’. Opgelost.

Rabobank innoveert in service

Innovatie gaat gepaard met risico’s nemen. Daarom stoppen veel bedrijven in slecht economische tijden als eerste met innoveren. Zo niet de Rabobank. We interviewden Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank. Innovatie bij de bank draait volgens hem vooral om het tastbaar maken van service en zijn grote voorbeeld komt uit Denemarken. Harrie Vollaard: “Het is belangrijk om trends in de gaten houden: hoe snel ben je als bedrijf in staat om daar iets mee te doen?” En zo lanceerde de Rabobank o.a. Yvette, een hippe financiële avatar in de meidencommunity Go Supermodel. Vollaard: “Ik zie toekomst in een gelaagd servicemodel: de klant betaalt voor additionele service. Goed voorbeeld is eHealth.”

Nieuwsgierig? Bekijk het video-interview van 10 minuten:

{title}Emobracelet voor beleggers

Goed nieuws voor thuisbeleggers die geen risico willen nemen: ABN Amro heeft samen met Philips en de VU de Emobracelet ontwikkeld. Als de emoties hoog oplopen, geeft je armband een seintje en loop je minder kans om rationele afwegingen te maken. Nog in de conceptfase, maar Philips verwacht dat er toekomst in zit.

Kim Swagemakers
Site owner Idealize.nl bij ilse media bv

Nu als site owner Idealize.nl 24/7 bezig met alles rondom vernieuwende ideeën in NL. Continue op zoek naar nieuwe concepten, ontwerpen, maar vooral ook nieuw talent. Dat is mijn baan, maar is nog meer mijn natuur. In 1996 startte ik mijn eigen tekstbureau en stapte meteen de www-wereld binnen. Uiteindelijk via wat digitale omzwervingen bij ilse media beland en via VrouwOnline, ilse.nl en Web-log.nl nu bij Idealize. Mijn andere passie is mode en deze twee hebben alles met elkaar te maken. De invloed van internet op de traditionele fashionindustrie is groot en dat leg ik als FashionGeek haarfijn uit in workshops en lezingen. daarnaast doe ik nog een poging her en der te bloggen, voorlopig is Marketingfacts een vaste stek.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martijn Brouns

    Bijzonder, zo’n armband die er voor zorgt dat je “minder de kans loopt rationele beslissingen te maken”. Heeft AAB liever dat we onze financiële beslissingen door emoties laten leiden of eh. was het toch een typo 😉


    17 oktober 2009 om 10:21
    Robin

    Laatste alinea: “geeft je armband een seintje en loop je minder kans om rationele afwegingen te maken.” moet natuurlijk zijn ‘minder kans om emotioneel gedreven beslissingen te nemen’… Net even iets meer dan een typo, meer een kwestie van haastig journalisme of het niet begrepen hebben.


    17 oktober 2009 om 10:39
    Abonnementzoeken.nl

    De armband doet me een beetje denken aan het ‘gmail-waarschuwt-je-wanneer-je-dronken-emailt-verhaal’. Leuk geprobeerd van de SNS bank, in mijn ogen gezonde manier om eens te kijken hoeveel herrie je kan creëren 😉 Klasse ook de snelle en adequate reactie van SNS.


    19 oktober 2009 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!