IAB Taskforce affiliate marketing: Uitkomsten 3e meeting

IAB Taskforce affiliate marketing: Uitkomsten 3e meeting

{title}Onder leiding van voorzitter Remko Nugteren (TradeDoubler) vond vorige week woensdag de 3e meeting van de IAB Taskforce affiliate marketing plaats. Tijdens deze meeting is er gesproken over definities en specificaties van affiliate marketing. Tevens is er een onderzoeksopzet uitgewerkt, om meer inzicht te krijgen in de omvang van affiliate marketing in Nederland.

Taskforce deelnemers

Tijdens de tweede meeting (van 25 augustus 2009) waren 8 personen aanwezig, inmiddels is het aantal personen dat deelneemt aan de Taskforce gegroeid naar 17. Alle partijen zijn inmiddels vertegenwoordigd (affiliates, affiliate netwerken, adverteerders en bureaus).

Er is gesproken over het formeren van een bestuur. Later dit jaar zal bekend worden wie er in dit bestuur komen en welke taken onder het bestuur vallen.

Definities & specificaties

Binnen affiliate marketing worden veel verschillende termen gebruikt, waarvoor vaak vele synoniemen bestaan. Alleen al de term affiliate kent een groot aantal synoniemen: partners, website eigenaren, webmasters, marketing partners, publishers, etc.

Allereerst is het van belang dat alle partijen die betrokken zijn bij affiliate marketing (affiliates, affiliate netwerken, adverteerders en bureaus) elkaar begrijpen. Daarom is door een aantal personen binnen de Taskforce een werkgroep opgezet die een definitielijst heeft uitgewerkt. Tevens heeft deze groep specificaties van affiliate marketing uitgewerkt, uitgesplitst naar 3 deelgebieden: operationele, commerciële en technische specificaties. De specificaties hebben als doel om kennis te delen met de betrokken partijen binnen affiliate marketing.

Onderzoek

Een andere werkgroep binnen de Taskforce heeft een onderzoeksopzet opgesteld, om meer inzicht te krijgen in affiliate marketing. De opzet richt zich op de omvang van affiliate marketing in Nederland.

De definities, specificaties en de onderzoeksopzet zijn een eerste aanzet. De andere deelnemers van de Taskforce zullen hierop feedback geven. Tijdens de volgende IAB Taskforce (eind oktober), zal de aanzet met feedback besproken worden.

Affiliate marketing events

Het IAB organiseert enkele keren per jaar de Search Marketing Thursday. Tijdens deze events worden de laatste cases, trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing gepresenteerd. Voor affiliate marketing zullen in 2010 soortgelijke events georganiseerd worden. Heb je tips, onderzoeken of informatie waarvan je denkt dat het bij kan dragen aan het succes van de Taskforce affiliate marketing, laat het weten!

Dit artikel is geschreven door collega Robert Schippers.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.