Iedereen heeft zijn eigen, ideale e-mail moment. ’s Ochtends bij de eerste koffie, als je aan het wachten bent in het ov, of tijdens de lunch, na het avondeten. Met deze patronen hebben ze bij RapidSugar wat gedaan: ‘mensen zijn gewoontedieren’, denken ze aldaar. Dus ontwikkelde het bureau een algoritme dat bepaalt wie op welk moment e-mail zou moeten krijgen.
De eerste resultaten zijn hoopgevend. Het algoritme is getest op e-mailbestanden van klanten, aan de inhoud en design van de e-mail werd niets gewijzigd. Er werd, zo meldt het persbericht, een toename van de open ratio vastgesteld van ruim 5%, de klikratio nam met 10% toe. De impact op de resultaten na de klik (conversie naar sales bijvoorbeeld) namen ook toe, van enkele procentpunten tot enkele procenten.
Individually Timed Messaging
Bij RapidSugar hebben deze vorm van tijdgedreven, individueel mailen afgekort met: ITM, Individually Timed Messaging. Klinkt alvast heel goed als concept:
“De betekenis van ITM voor het e-mailmarketing vak is dat het aspect ‘tijdstip van aankomst’ een belangrijke factor is in het succes van de e-mailing. En dat er nu een manier is om dit effectief te doen. Kern: Slim algoritme optimaliseert aankomst van e-mail naar gelang het moment dat iemand, gemiddeld genomen, zijn e-mail opent en leest.”
Algoritme?
Interessant product, ben benieuwd of RapidSugar net zo geheimzinnig doet over het algoritme als Google (hint). E-mail mag dan in tijden van recessie een goede, meetbare tool zijn om direct resultaten te halen: er zijn altijd nog spam en informatie overload waar je als e-mail marketeer tegen op moet boksen. Zie ook: ‘Epsilon: Global Consumer Email Study 2009’.
Misschien is dit de opmaat naar meer gepersonaliseerde e-mail. Bulk email verzenden heeft waarschijnlijk wel zijn langste tijd gehad, ITM klinkt als een zinvolle oplossing. En lijkt bijna een open deur in nieuwe tijden van information overload en personalisatie. Ben wel benieuwd naar cases; want uitgekristalliseerd lijkt me de tool nog niet.
Afbeelding: Slimmerwerken.be