Enquête: Winkelmotieven en Word of Mouth

Enquête: Winkelmotieven en Word of Mouth

Als studente van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente is Merlin Kamp bezig met een afstudeeronderzoek over Internetgedrag, winkelmotieven, Word of Mouth (WOM) en aankoopintenties. Met winkelmotieven doelt ze op de redenen waarom men winkelt. Dit kan zijn vanwege een doel (utilitair) of om plezier te beleven (hedonistisch).

Onderzoeken tonen aan dat consumenten met hedonistische motieven een sterkere relatie hebben met WOM dan consumenten met utilitaire motieven. Opvallend is het feit dat er weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan waarbij zowel hedonistische als utilitaire motieven zijn getest in een online omgeving. Het onderzoek dat is uitgevoerd betrekt vaak het online winkelen en niet specifiek het online zoeken (intenties). Tevens laten onderzoekers zien dat de winkelmotieven de aankoopintenties beïnvloeden maar dit is nooit onderzocht in een online omgeving. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen WOM, Internetgedrag, aankoopintenties en deze verschillende typen motieven. Om de bovenstaande variabelen in kaart te brengen kun je meedoen aan Kamp’s onderzoek. Om het onderzoek specifieker te maken is het toegespitst op de website van IKEA. Klik HIER om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De resultaten van het onderzoek worden hier op M! teruggekoppeld.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.