Publieke omroep ontevreden met werkwijze AllesGemist.nl

29 juli 2009, 04:35

{title}AllesGemist.nl is door de publieke omroep gesommeerd te stoppen met het embedden (insluiten) van de videocontent van Uitzending Gemist. De website heeft geen toestemming voor het embedden van de videocontent en er is volgens AllesGemist.nl inmiddels gedreigd met juridische stappen.

AllesGemist.nl is in april 2009 gestart en wil een zo compleet mogelijke verzameling aanbieden van video’s van Nederlandse omroepen. Hiervoor indexeren ze de videocontent van Uitzending Gemist, RTL Gemist en SBS en verzamelen dit in één overzicht.

Tot voor kort werd de videocontent embed waardoor de videocontent rechtstreeks op de website bekeken kon worden. Dit gebeurde met een directe link (deeplink) naar de videocontent van de publieke omroepen waardoor pre-rolls en banners niet werden getoond. Vanwege het verzoek van de publieke omroep heeft AllesGemist.nl er tijdelijk voor gekozen om alle video’s in een pop-up van de publieke omroep of van RTL Gemist te tonen.

“Ik zal in ieder geval tot eind september video’s laten openen in een venster van Uitzending Gemist, misschien kunnen ze tegen die tijd een oplossing bieden”, aldus Serkan Kurt, oprichter van AllesGemist.nl. Inmiddels is Kurt in overleg met de Publieke Omroepen, RTL en SBS om tot een passende oplossing te komen.

De vraag is dan ook of AllesGemist.nl zonder overleg gebruik mag maken van de videocontent van de omroepen om een website te vullen.

Persoonlijk vind ik dat dit mogelijk moet zijn mits je gebruik maakt van de standaard tools die een website daarvoor aanbied. In het geval van Uitzending Gemist beiden ze sinds kort een standaard embed functie op basis van Silverlight. Die zou je hiervoor in moeten zetten. Als je echter rechtstreeks naar videobestanden gaat deeplinken en daarbij bijvoorbeeld niet de banners of pre-rolls van de eigenaar toont ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bondia.nl

    Direct deeplinken naar de videobestanden lijkt me geen goede zaak, maar waarom zou je je site niet mogen vullen met embedded video’s? Wat moet je er anders mee? RSS content filling is toch ook geen probleem?


    29 juli 2009 om 06:14
    Remco Bron

    @bondia: Vullen met embedded video’s is ook prima. Dan houdt de contenteigenaar in ieder geval controle over wat getoond wordt d.m.v. de embedded content en – misschien nog belangrijker – kunnen er advertenties worden getoond.

    @John: In de basis heb je juridisch gelijk wanneer het om tekst gaat. Dat heeft de kranten.com zaak al aangetoond. Echter, het gaat hier om videocontent. De vraag is of je daar ook zomaar naar mag dieplinken en daarbij de advertenties omzeilt. Ik denk dat dit juridisch anders ligt… Maar de oprichter van AllesGemist.nl is zelf rechtenstudent dus wellicht heeft die een hele andere kijk op de zaak.


    29 juli 2009 om 06:59
    Luc van Poelje

    Gewedig content vraagstuk. Typisch iets waar iedereen een mening over heeft. Techies versus uitgevers.

    Zolang de reclame van de uitgever wordt getoond lijkt me het niets om je zorgen over te maken.

    Het werd al tijd dat er iemand opstond om te bieden wat “the masses want”.

    Waarom kwam er geen initiatief vanuit de omroepen zelf? Een unieke kans om voor alle partijen hier garen bij te spinnen.


    29 juli 2009 om 09:05
    Jeroen Nagtegaal

    @Luc, je hebt helemaal gelijk met je opmerking waarom er geen initiatief vanuit de omroepen zelf is gekomen. Typisch hetzelfde geval met de muziekindustrie; als die MP3-technologie had omarmd als een kans in plaats van een bedreiging, was het illegale downloadverkeer in mijn ogen veel lager geweest. Nu dus ook een gemiste kans voor de Nederlandse omroepen, die vervolgens gaan klagen dat iemand anders wél datgene brengt wat het publiek verlangt!


    30 juli 2009 om 03:51
    Kjeld Kahn

    NOS content moet je volgens mij gewoon kunnen embedden. Alle kijkers hebben er voor betaald via de overheid.

    Van RTL en de andere niet dus dat zal moeilijk worden. De NOS moet z’n mond houden en het toe juigen en blij zijn dat ze niet direct worden afgerekend door ons 😉


    30 juli 2009 om 11:02
    publieke omroep

    De NPO vindt het prima dat online content breed wordt verspreid, maar aanbieders als Alles Gemist moeten zich wel aan enkele spelregels houden. We doen er alles aan om onze content op een nette manier beschikbaar te maken, die recht doet aan de makers. We staan open voor samenwerking met partijen, maar als een partij niet eens contact met ons opneemt en solistisch aan de slag gaat met content van de publieke omroep, spreken we ze daar op aan. Daarom hebben binnenkort een afspraak met Alles Gemist.


    30 juli 2009 om 12:28
    Koos Koets

    @Publieke omroep, wat is het probleem nu? Men geeft slechts overzicht van wat jullie aanbieden, gaan jullie nu ook praten met google, omdat ze in hun zoek resultaten jullie programma’s tonen?


    30 juli 2009 om 12:44
    piet

    ik ben ontevreden met de werkwijze van omroep nl die het gebruikers erg lastig maakt deeplinks te pakken. voor mensen die geen plugins gebruiken willen of een ander besturings systeem gebruiken die men misschien liever niet besmet met foute plugins. ik vind dat er bij ieder filmpje gewoon een directe link moet komen naar het bestand dat doen ze ook in sommige andere landen . het is noterbene publieke omroep en wat gebruiken ze? allemaal proprietary zooi. werkelijk een schande.


    8 november 2010 om 19:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!