Bas Blikt op de Week: onze toekomstige auto, alternatieve reclame en ‘a new world order”

Bas Blikt op de Week: onze toekomstige auto, alternatieve reclame en ‘a new world order”

{title}Als eindredacteur van Idealize deel ik momenteel de meest vernieuwende en inspirerende ideeën op onze website van de afgelopen week. Vorige week blogde ik over gasthoofdredacteur Nalden, nieuwe ideeën voor het opwekken van energie en effectievere afvalverwerking. Deze week: de auto van de toekomst, design met dubbele functionaliteit en ‘a new world order’.

Je hoort het mensen vaker zeggen: juist in tijden van crisis is de tijd rijp voor innovatie. Om de consument toch nog over te halen een product te kopen, moet het een duidelijk toegevoegde waarde hebben ten opzichte van wat hij al heeft. Zo makkelijk trekt hij zijn portemonnee immers niet. Ook neemt tijdens een recessie het aantal zelfstandig ondernemers toe, die voor vernieuwende ideeën kunnen zorgen.

{title}Mike and Maaike: autoproducenten snappen het niet
Stel dat de stelling ‘tijdens crisistijd is er meer sprake van innovatie’ klopt, dan is die marktsituatie volgens Mike Simonian en Maaike Evers nog onvoldoende terug te zien binnen de auto-industrie. De twee eigenaren van het Amerikaans-Nederlandse designbureau Mike and Maaike bemerken op autoshows dat producenten, afgezien van de invoering van hybride en elektrische wagens, nog altijd pronken met eigenschappen als snelheid, vermogen en strakke vormen van design. Zoals ook al in de jaren zestig en zeventig het geval was.

Mike en Maaike maakten daarom een statement: de auto van de toekomst hoeft helemaal niet snel en strak te zijn, belangrijker is dat hij volledig gerobotiseerd is. Want als we de auto volledig computergestuurd zijn werk zouden laten doen, kunnen wij in de tussentijd slapen, onszelf vermaken of achter de laptop werken. Zo’n auto zou pas een echte toegevoegde waarde zijn en de consument triggeren. Ook al zeggen miljoenen mensen, waaronder de presentatoren van Top Gear, ervan te genieten als ze een autostuur vast houden, het gaspedaal intrappen en de koppeling loslaten. Mike en Maaike gaan wel voorbij aan vernieuwende ideeën als de Peugeot Metromorph of bumperklevende vrachtwagens. Maar een punt hebben ze wel.

{title}Design met een dubbele functionaliteit
Andere designers deden gewoon van zich spreken aan de hand van hun ontwerpen. Het viel ons op dat er deze week relatief veel design met een dubbele functionaliteit bij zat. Aïssa Logerot ontwierp een strijkplank, met aan de onderzijde een spiegel. Daarmee hoeven we de strijkplank niet meer in een hoek of kast weg te moffelen, maar zetten we hem op een prominentere plek in de slaapkamer. Ook creëerde Logerot een design voor een stoel, die uit te klappen is als koffietafel. In Duitsland bedacht Tobias Franzel op zijn beurt weer een deur die als pingpongtafel kan dienen. En dan was er nog de introductie van The Orb: een ring die je omtovert tot een Bluetooth headset.

{title}Verfrissende reclame
Natuurlijk is productinnovatie niet de enige manier waarop je de consument alsnog weet te strikken. Het is nu nog meer van belang om als adverteerder met verfrissende vormen van reclame te komen. Het Amerikaanse Leger des Heils zoekt zijn heil daarom in een originele guerilla campagne. En Toyota past een alternatieve manier van adverteren momenteel toe bij het promoten van haar Prius: het introduceerde een lettertype dat de superieure wendbaarheid van de Prius moet uitbeelden, en het integreerde het merk in een subtiele themafolder van het Amerikaanse Good Magazine. Monkeylectrics is mogelijk weer een interessante mediapartner voor andere merken: het fabriceert fietswielen met LED-displays die video’s en afbeeldingen kunnen tonen.

{title}New World order
Het was ook een week waarin bekende personen opriepen tot een ‘new world order’. De Britse Prime Minister Gordon Brown betoogt dat we samen moeten werken aan nieuwe globale samenwerkingsverbanden. En Bill Gates predikte over ‘creatief kapitalisme’, dat ondernemerschap en welvaart in de Derde Wereld zou moeten brengen. Zo lijkt de crisis inderdaad een periode te zijn waarin we willen vernieuwen en innoveren. De idealist Kirsten Verdel, ex-campagnemedewerkster van ‘team Obama’, zal daar zeker blij mee zijn.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.