609: een gecombineerd blad/ webproject over Cultuur en Media

6 juli 2009, 07:22

{title} Het Mediafonds en De Nieuwe Reporter werken samen aan een kwartaalblad waarvan de artikelen ook een plek op De Nieuwe Reporter krijgen. De naam van het tijdschrift is ‘609’ en de inhoud beweegt zich tussen cultuur en (nieuwe) elektronische media. De redactie van De Nieuwe Reporter neemt deel aan brainstorms over de inhoud van het blad en plaatst artikelen die ook in het blad terecht komen op het weblog met duidelijke ‘609’ branding. Daarnaast worden actief reacties op de artikelen gezocht. De artikelen worden inclusief de ‘geholpen’ reacties geplaatst waarna iedereen er op kan reageren. Leuk voorbeeld van ‘geholpen user generated content’ en een manier om de kwaliteit van – de deelnemers aan – een discussie te borgen. Er is gestart met artikelen over interactieve webdocumentaires en de afkalvende positie van de film- en televisiekritiek.

Op een openingsartikel/ post van Hans Beerekamp met als titel ‘Wordt kunstkritiek een zorg van de overheid’ zijn drie door de redactie gevraagde reacties te vinden:

Als recensenten zouden uitsterven, dan moet dat maar’; ‘Zorgen Beerekamp terecht, maar beperk rol overheid’ en ‘De toekomst van de mediakritiek’. De op de site gegenereerde ‘spontane’ reacties gaan voorlopig vooral los op het introduceren van een papieren blad. Niet iedereen kan zich daar nog in vinden.

Ik ben benieuwd wat de werkwijze gaat opleveren. Overigens kondigt De Nieuwe Reporter aan in gesprek te zijn over nog een tweede blad/ web project. Het tijdschrift 609 wordt op verzoek toegestuurd. Geïnteresseerden kunnen mailen naar 609 at mediafonds.nl.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jermajesty

    The nailhead trim took it to a whole new level! Looks SO great, and the color scheme is fun and cozy at the same time. I’m a brass fan, too, but my husband still needs some coiicnnvng . . .


    12 juli 2016 om 01:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!