Whitepaper: Stand van zaken E-Business in Nederland

Whitepaper: Stand van zaken E-Business in Nederland
,

{title}In 2008 heeft Atos Consulting onderzoek gedaan naar de volwassenheid van E-Business in Nederland. Aan dit onderzoek hebben ruim 200 respondenten (waaronder vele Marketingfacts lezers) meegedaan. Op Marketingfacts is reeds het nodige geschreven over dit onderzoek (zie: Help mee de stand van E-Business in Nederland te bepalen, E-Business nog lang niet volwassen, 7 aanbevelingen rondom E-Business) en vanaf nu is de whitepaper te downloaden via www.atosconsulting.nl/e-business.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat de bijdrage die E-Business kan leveren aan het realiseren van strategische doelstellingen onvoldoende uit de verf komt. Ruim een derde van de bedrijven meet en stuurt activiteiten op het gebied van E-Business niet. Ook slagen veel bedrijven er onvoldoende in E-Business te integreren in hun bedrijfsprocessen, blijft E-Business nog teveel op afdelingsniveau hangen en ontbeert het de nodige topmanagement support. Uit het onderzoek naar de volwassenheid van E-Business in Nederland (waar vele Marketingfactslezers aan hebben bijgedragen, onze dank hiervoor) kunnen de volgende conclusies getrokken worden (Engels):

  • Strategy: E-Business risks being in a functional silo, without sufficient support in the organization, leading to clear-cut inefficiency and insufficient utilization of the E-Business potential
  • Governance: Cross-departmental alignment remains the main challenge, organizations struggle with leadership, governance and competencies.
  • Leadership: Encouragement of top management is a prerequisite for alignment but is running behind in most sectors. Senior Management needs to step up and take ownership of E-Business.
  • Integration: Lack of clear-governance and repsonsibilities at departmental level causes E-Business process integration to struggle.
  • Performance measurement: Measuring E-Business contribution and costs is still not common practice: 35% of organizations don not measure E-Business contribution at organizational level..
  • Alignment: Organizations struggle to make IT happen. Departments are able to work together at a planning stage, but have much more difficulties in aligning the nitty gritty of the different (and differing) process.
  • People & Culture: Employees usually are willing to embrace E-Business, but are looking for management to lead the way. Insufficient competence and internal support to develop them, poses a main barrier to succesfully realizing E-Business potential.

De ‘E-Business Maturity Benchmark’ maakt voor verschillende branches zichtbaar hoe E-Business in haar groei naar volwassenheid gestalte kan krijgen. Op basis van het E-Business Maturity Model wordt inzichtelijk gemaakt welke stappen concreet genomen moeten worden om optimaal rendement uit uw E-Business organisatie te halen.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.