Hunch.com: Helpt bij het maken van beslissingen

Hunch.com: Helpt bij het maken van beslissingen

{title}


Het is behoorlijk druk in zoekmachineland! Na de lancering van Wolfram Alpha, Bing van Microsoft, de kosjere variant Koogle en de laatste ontwikkelingen bij Google is het tijd voor weer een nieuwe ‘zoekmachine’ genaamd Hunch. Zoekmachine zet ik natuurlijk niet zonder reden tussen aanhalingstekens, want valt Hunch wel in deze categorie? Als we naar de slogan van de site kijken dan denk ik van niet: “Hunch helps you make decisions and gets smarter the more you use it.” Op Marketing Pelgrim wordt al gesproken over ‘Discovery Engines’, wat denk ik een stuk meer in de buurt komt.

Hoe werkt Hunch?

De techniek van Hunch is gebaseerd op een algoritme die door MIT computer scientists is ontwikkeld. Bij het bezoek aan de site wordt meteen de eerste vraag gesteld en een tweede en een derde, waarbij de neiging om ze te beantwoorden sterk aanwezig is. Bijvoorbeeld deze:

{title}

In totaal krijg je twintig vragen voorgeschoteld, waarna Hunch vraagt om een account aan te maken. De beantwoorde vragen worden dan opgeslagen en zullen helpen bij het maken van belangrijke beslissingen. Doordat gebruikers een bijdrage leveren wordt Hunch steeds slimmer. Je kan bijvoorbeeld de vraag stellen: “What kind of new music would I like?”.

{title}

Na het beantwoorden van enkele vragen die met muzieksmaak te maken hebben wordt een antwoord gegeven.

Hoe serieus moeten marketeers al deze nieuwe zoekmachines nemen?

Dat vraag ik me elke keer af na het lezen over een nieuwkomer die op een andere manier zoekt dan Google. Natuurlijk zijn er bij Hunch op het gebied van marketing genoeg mogelijkheden om een product onder de aandacht te brengen. Denk alleen al aan de vraag “which car should I buy?” en het antwoord dat daar zou kunnen verschijnen.

Maarrr ... In welke mate gaan mensen deze zoekmachines, pardon ik bedoel Discovery Engines, serieus gebruiken? Als je bijvoorbeeld Hunch mag geloven dan kunnen wij tegenwoordig zelf geen beslissing meer nemen. Willen mensen niet gewoon relevante zoekresultaten zien, zonder hier al te veel moeite voor te doen?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Toen ik een LCD TV wou kopen werd ik juist knettergek van de zoekresultaten. Dozijnen (fake) reviewsites, tegenstrijdige berichten en geen idee of sommige specificaties voor mij het grote verschil in prijs waard waren. Mocht Hunch zijn belofte na komen wil ik ze me graag laten helpen met dergelijke beslissingen. Heb gister even getest en qua user-interface is het iig heel erg knap gemaakt.

    Voor daadwerkelijke recommendations vind ik profielwebsites als last.fm juist weer sterker. Gewoon d.m.v. de kwantiteit van je eigen data een goede muzieksuggestie krijgen, zonder dat je daar echt iets voor hoefde te doen of te beantwoorden.

    Alhoewel Hunch op den duur dergelijke initiatieven zal omarmen om hun suggesties te verrijken.

    geplaatst op
  • Had je al van Hulbee.com gehoord, ontving net het volgende persbericht. Volgens mij is het voor ons allemaal niet meer bij te houden ;-)

    geplaatst op
  • Zie het niet als de volgende Google. Maar gewoon een manier waarop je adviezen over allerhande onderwerpen kunt inwinnen. Je hoeft het ook niet te zien als orakel. Het is best grappig en handig. Ik heb zojuist uitgezocht wat voor soort werkblad ik moet kiezen voor mijn nieuwe keuken.

    geplaatst op
  • Hunch is inderdaad geen echte zoekmachine, maar helpt je te ondersteunen bij beslissingsprocessen. Omdat het van Amerikaans herkomst is, heeft het een Amerikaanse focus. Dat merk je in de vragen en antwoorden. Als meer mensen het gaan gebruiken neemt de collectieve kennis van hunch natuurlijk toe. Ik vind het een interessant concept, dat de machine je steeds beter leert kennen, waardoor het je beter kan ondersteunen in beslissingen. Er blijft echter nog voldoende ruimte over voor andere nieuwe zoekmachine zoals Spezify (gisteren officieel gelanceerd), zie mijn review.
    Toen hunch.com nog ‘ invite-only’ was, heb ik er al een review over geschreven, het is een behulpzame tool.

    geplaatst op
  • Dit principe is gebaseerd op 20 question (duh, zoals ook al in de tekst te lezen is...wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/20Q), maar het is vrij eenvoudig. De basis variant kent iets van 4 miljoen items met kenmerken. Aan de hand van gegeven antwoorden (ja/nee/weet niet/skip) wordt de bak met items gerankschikt en na 20 vragen weet het systeem vrij zeker wat je wilt...kijk maar eens in een gadgetshop, daar kun je ze kopen voor een eurootje of 20 (hehe..).

    Het lijkt er op dat ze een sociale component aan toegevoegd hebben...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.