The New York Times heeft een heuse Social Media Editor

27 mei 2009, 06:45

{title}

“Jennifer is our first social media editor. What’s that? It’s someone who concentrates full-time on expanding the use of social media networks and publishing platforms to improve New York Times journalism and deliver it to readers.”

Een social media editor. Jennifer Preston valt de eer te beurt. Wat ze precies gaat doen en hoe is nog niet helemaal duidelijk. Valleywag schrijft bijtend: ‘Preston herself has a private Twitter page. ISN’T THAT FANCY? A chilling vision of David Carr’s future?’ Hier een uitleg van de NYT zelf, afkomstig uit een memo van de adjunct van de Times, Jonathan Landman, aan de redactie:

Think of Twitter. Did you know that The New York Times is No. 2 on the Twitterholic.com Top 100 Twitterholics based on Followers? (Behind Ashton Kutcher but ahead of Ellen DeGeneres.) Don’t care? OK, but the point is that an awful lot of people are finding our work not by coming to our homepage or looking at our newspaper but through alerts and recommendations from their friends and colleagues. So we ought to learn how to reach those people effectively and serve them well. At the same time, more of us are using social networks to find sources, contacts and information. Like this guy.

Niet de juiste stap, schrijven ze op Hubspot:

“The problem is that this is not the right strategy. When TV first came out, I bet some advertising agencies hired a “TV expert” to do all things related to TV ads. But the right strategy was to embrace TV as a mainstream platform, and train everyone in your agency to understand TV and incorporate it into all of your work, alongside print, radio, outdoor, etc.”

Uiteraard kun je kritiek hebben op het gegeven dat er een soort ‘expert’ wordt aangenomen om het sociale karakter van een organisatie vorm te geven. Iedereen op een redactie zou sociale media moeten omarmen en er zijn voordeel mee moeten doen. Maar, hoe langer ik er over nadenk, hoe positiever ik word over deze stap van de NYT. Hoewel:

“Jennifer will work closely with editors, reporters, bloggers and others to use social tools to find sources, track trends, and break news as well as to gather it. She will help us get comfortable with the techniques, share best practices and guide us on how to more effectively engage a larger share of the audience on sites like Twitter, Facebook, Youtube, Flickr, Digg, and beyond.”

Jennifer Preston mag zich fulltime bezig houden met de nieuwste online ontwikkelingen en bedenken hoe ze deze in kan passen in de strategie van de NYT. Dat is een luxe, een voorrecht en een voordeel in tijden waarin er bij kranten voortdurend mensen op straat worden gezet.

Om een volledige printgestuurde organisatie richting online te krijgen is tijd en mankracht nodig. Deze stap is er misschien wel een, in de goede richting. Of toch niet? Dit schrijft John Capone op MediaPost:

“But to be fair, she is also a watchdog. If you’ve ever gotten a cease and desist letter from the company’s lawyers asking that you stop posting links to its content (MediaPost has), then you know how paranoid the paper is about new media outlets stealing its content. With officer Preston on the beat, maybe the hope is they can control the conversation in some way. Of course, there might not be any putting this particular toothpaste back in the tube.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!