eMarketer: Nog geen online Ad-recessie

8 mei 2009, 04:52

{title}

The Online Ad Recession Is Officially Here’, kopte TechCrunch begin deze maand. Bij eMarketer hebben ze een en ander uitgeplozen en berekend en komen ze met een andere conclusie. Ook daar dekt de titel de lading: ‘No Online Ad Recession, Yet’.

‘Now, the consensus of economists around the world is that the definition of a recession is negative growth for a period of two or more consecutive quarters (based on year-over-year, not quarter-over-quarter, comparisons). By that yardstick, while online advertising is unquestionably down, it is not in recession,’ schrijven ze bij eMarketer. Lijkt dus een beetje een definitiekwestie, maar de cijfers zouden voor zich moeten spreken. Vinden ze bij eMarketer.

Eric Schonfeld schrijft op TechCrunch:

It was the last part of the advertising sector to fall and may be the first to recover, but online advertising is now in a recession. With the four largest Web advertising companies (Google, Yahoo, Microsoft, and AOL) having reported March quarter financials, we can get a pretty good sense of how the sector did as a whole. If you add up the online advertising revenues of these four online advertising bellwethers, the total online advertising revenues for the quarter came to $7.9 billion, a 2 percent decline from a year ago and a 7 percent decline from the fourth quarter.

eMarketer denkt dat het zo zit:

“The net US revenues at the four major search portals, which account for by far the majority of online ad revenues, all showed quarter-over-quarter growth in Q4 2008 and fell in Q1 2009. But that represents only one quarter of falling growth—and it follows the traditionally oversized Q4.”

Een aardige manier van kijken. Goed voor de PR. Ook als je de cijfers van jaar tot jaar vergelijkt dan stemt het beeld positiever dan TechCrunch deed vermoeden. Dat zal wel. eMarketer speelt er leuk op in door te zeggen dat we, als we de definitie van recessie strak hanteren, officieel qua online ads nog niet in een recessie zitten. Lees deze concluding remark maar even:

Obviously, Q2 2009 is critical. If revenue growth at the four major search portals continues to fall, online advertising will “officially” enter recession. But that hasn’t happened…yet.

Kwestie van even wachten. Totdat de cijfers van Q2 2009 bekend worden gemaakt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Elja

    Die recessie zal dan wel bereikt worden in Q2. 🙂

    Ten opzichte van maart zijn mijn Adsense inkomsten in april gehalveerd. Mijn sites zullen vast niet de enige zijn waarbij dat gebeurd is.


    8 mei 2009 om 12:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!